46 Komen untuk "Ketewol...makanan tradisi Jawa yang dilupakan"

  1. Eh..kakcik suka ni walaupun kakcik bukan Jawa. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baguslah kakcik. Org jawa pun ada tak reti makan, hee

      Padam
  2. Anakanda Abdul kecik tak tahu lazatnya ketewol ini.
    Susah dah nak jumpa makanan tradisi ini sekarang Anim. Kakak rasa dah berpuluh tahun kakak tak menikmatinya.. org sekarang dah tak serajin org dulu-dulu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Last saya makan pun 6 thn lalu kakzakie. Ms dok bp. Hee...

      Padam
  3. first time aiza dengar.. mesti sedap rasanyakan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak berani jamin 100% aiza, hee

      Padam
  4. Ini makanan yang makchaq tak pernah dengaq dan tak pernah rasa.....teringin jugak nak cuba..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kat pasar mlm area putrajaya ada tak mak chaq? Adik sy kt sepang beli di pasarmalam. Siap dah semua, tinggal makan:-))

      Padam
  5. erkk? first time denga..saya bukan org jawa..mesti tak lalu makan jugak..hihi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nanti berbesan dgn org jawa... Hahaha...

      Padam
  6. org jawa tapi malu nak ngaku sebab tak pernah dengar dan makan pun.. ada jual kat mana kak tepungnya? boleh cari jugak bila balik ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kat yong peng lah ita. Sepeket rm3 je. Kak pun hanya beli 2. Konon2 nk rasa.

      Padam
  7. awat kena tutup hidup? busuk ka? tak pernah tengok, rasa lagi la ....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ubi rendam lama.. Boleh agak tak baunya camna. Eksotik sebenarnya, hee

      Padam
  8. MIL masih buat lagi makanan ini. Saya kurang gemar...Tapi MIL ni memang tau kesukaan saya, ada saja ubi mesti dia buat lepat. Antara kuih feberet saya. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kak ni segala produk ubi kak suka..lepat lepit bagai pun suke:-))

      Padam
  9. sedap tu...Anim...yan pun ada buat tapi belum buat n3 lagi.....walaupun bukan jawa ketewol nie memang best....rasa macam makan emping padi pun ada.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagusnya yan, pandai makan. rasanya eksotik gitu..heee

      Padam
  10. tak pernah taupun... tapi cayalah orang dulu2kan kreatif...

    BalasPadam
  11. Kak Anim Aina pertama kali dengar dan tengok sah2 le bukan Jawa...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang jawa yang tak dok kampung pun tak kenal ni..heee

      Padam
  12. Tu diaaaa..macam mana nekcik jawa johor tak penah tau ye...apa lagi makan!!
    Oh sebab mak jawa bapak bugis kot..tu yang menu ni tak naik rumah...asyiik menu bugis!!
    he..he...

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha...kampung nekcik tak tanam ubi..tanam keledek..
      pontian memang kampung bugis kan..

      Padam
  13. sah sah sy bukan org jawa..hehehe..yela sy tak prnh dnga, mkn n jmp lg mknan nih

    BalasPadam
    Balasan
    1. kat NS mana de orang jawa, mimi.payah nak jumpa..haha

      Padam
  14. Balasan
    1. kena pronounce bunyi jawa.."e" tu bunyi "e"kor..heee

      Padam
  15. Sesuatu yang baru ni. Selalunya makan rebus dan cicah dengan nyok je ataupun buat bengkang (bingke)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena cari orang rumah orang jawa kat selangor tu:-)) heee...

      Padam
  16. knah pun xpernah tau..ni kali pertama dengar..sedap tak..teringin nak cuba =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada kesempatan nanti kita bagi kak rasa ya..hee:-))

      Padam
  17. Tak pernah tahu apa itu ketewol.. Cucuq ka?

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha..eksotik ni..lembut2, kenyal2..langsung tak serupa cucuq

      Padam
  18. jawa mari! :D
    dah biasa makan, sedappp :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kita sekapal ye miza:-)) welcome..welcome..

      Padam
  19. huhu..1st time dgr nama menu ni...
    resepi tradisi jawa la ni kak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi tak semua orang jawa pandai makan ketewol ni, lya:-))

      Padam
  20. tak pernah makan dan tak pernah dgr pun nama kuih ni kak..mesti sedap kan

    BalasPadam
  21. pes time dengar ketewol ni.. hehe

    BalasPadam
  22. baru pertama kali dengar.. jadi ubi tu kene rendam dalam air la? x busuk ke kak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. rendam lama sebab senang nak tumbuk...bau eksotik tu fifi,,heee

      Padam
  23. Tak pernah dengar lah pulak kak......tq share! lepas ni kalau org sebut , tak lah bt muke pelik. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena bunyi jawa tau menyebutnya

      Padam

Komen anda amat dihargai

Tazkirah

i

Kisah 2 Abdul

i