30 Komen untuk "Cerita Solat Jumaat"

  1. Masa kakak dari Batu Pahat nak balik Pontian raya adilfitri lepas hari Jumaat Anim. Berhenti masjid sebab abang nak solat jumaat. Kakak dgn anak-anak pun sama tunggu dlm kereta. Betul ada tu (ramai pulak tu Anim) cuma duduk atas motor tak solat pun. Anak kakak si kecik pun boleh cakap abang-abang tu dahlah tipu mak dia konon pergi solat tapi dia dah berdosa tak solat jumaat. Si kakak kata masjid penuh sangat, balik tu dia solat Zuhorlah agaknya. Sedih kan, kakak takut bila tengok macam ini. Bimbang jadi keturunan keluarga kita...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Iya kakzakie...saya berbaik sangka, yang tak solat tapi ada kat tepi masjid tu terlupa mandi hadas.

      Padam
    2. Ha ha ha ada-ada je Anim ni.. apa lagi la kalau depan masjid ada cendol ke laksa ke, alahai lagi berat le kaki nak melangkah masuk mesejid .. masyaallah, moga anak cucu lelaki kita tidak begitu..nauzubillah..

      Padam
    3. kat depan masjid ni cuma jual kuih gorengan saja che mid. kalu laksa atau cendol, saya pun sanggup tunggu lama..heee

      Padam
  2. salam jumaat.....

    betul tu Anim....bila mata sendiri melihat terutamanya golongan muda...orang tengah khutbah diaorang leka bersembang mungkin tak berilmu agaknya.....sedangkan itu salah satu syarat sah solat jumaat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang kena pesan kat anak2.. Tekankan tentang apa yg boleh,apa yg tak boleh..walaupun kita seorang ibu kan yan;-))

      Padam
  3. Kdang kita ni mnusia juga kan kak...nak bersangka baik...tp ada juga setan sebelah duk hasut lg...ermmmm...x tau la...mmg ramai sy tgk mcm tu...solat diringan ringankan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. mudah2an ada yang ambil inisiatif nasihatkan (JK Masjid misalnya) :-))

      Padam
  4. salam kak anim, mula2 cikda terlioq tgk karipap dengan cucur pisang tu.. pastu cikda telan air lioq pulak baca perenggan seterusnya..

    doa cikda moga anak2 kita dan keluarga kita semua tak begitu la ye.. amin3..

    selamat berhujung minggu kak.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. cikda...panas2 tu. duduk dalam hujan..best

      Padam
  5. Tak tau lah pulak ada macam ni...tak pernah duduk luar masjid sampai habis sembahyang jumaat. Nak sangka baik lagu mana kalau macam tu...huhu
    Jumaat depan saya sarankan Kak Anim bawak rotan dan bagi khutbah pulak kat diorang ni...hehe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau budak sekolah rendah, boleh gak kak tegur. kalau dah bermisai, berjanggut...payah jugak BM

      Padam
  6. Salam Jumaat.. Bagusnya Kak Anim hantar anak-anak untuk solat Jumaat.. Secara tak langsung Kak Anim pun dapat pahala..Orang lain dengar khutubah tak boleh makan.. Kak Anim dengar khutubah siap makan cucur lagi.. hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tula pasal..setiap minggu ambil tanggungjwab ni pun tak pe:-))

      Padam
  7. untungnya abdul ada ibu yang bertanggungjawab... anak2 perlu diasuh dari kecil, agar mudah dibentuk..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan lama pun nora. insyaAllah...hujung tahun ni, tanggungjawab balik semula kat abah depa:-))

      Padam
  8. Eh de jugak yg lepak kat luar masjid? Sbr ajela

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak taulah...mungkin ada alasan tersendiri

      Padam
  9. rasanya kat mana2 pun ada orang macam tu..tiap kali ikut suami jalan2 dan berhenti solat Jumaat, mata mmng terpandang kes2 macam tu.....

    BalasPadam
  10. bertuah 2 abdul mempunyai ummi seperti anim.bertuah anim mempunyai 2 abdul yang comel..knah xde anak laki2..so xde pengalaman anta anak2 g solat jumaat..n xde pengalaman pd jumaat tengahari tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ganti tugas abah depa sementara belum pindah ni kak nah. budak ni kalau kita biar lepas begitu saja, nanti depa anggap benda ni tak penting, saya pun takde masalah nak hantar depa..

      Padam
  11. Baguslah akak ni. Ada yang datang nak sembahyang saja, Khutbah entah ke mana.

    BalasPadam
    Balasan
    1. khutbah jumaat kat SP memang best didengar helmi. Cam ceramah agama. Tak sama mcm tempat lain yang pernah kami singgah waktu bermusafir

      Padam
  12. tulah macam macam gelagatnya kan..semuga Allah berikan hidayah pada mereka suatu hari ananti..baru nak aqil baligh ler tu!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. belum baligh lagilah nekcik..heee..

      Padam
  13. minta jauh la jadi dekat keluarge kite macam tu kan kak.. moge kite semue di bawah lindunganNYA.. amin..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mudah2an ada perubahan pada Jumaat akan datang:-))

      Padam

Komen anda amat dihargai

Tazkirah

i

Kisah 2 Abdul

i