38 Komen untuk "Sudah baligh? Sudah mimpi?"

  1. Budak dulu tak samalah Anim. Anak-anak dulu lebih alert apa lagi sekolah agama di Johor boleh katakan selalu diulang-ulang bab baligh dan mumayyiz ni. Ada yg dah mumayyiz tapi tak baligh. Tapi kalau dah baligh tu lain sikit tingkah-lakunya, perwatakan pun sikit berubah bukan aje suara.

    Tengok 2 Abdul Anim ni macam belum aje hihi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. cikgu memang ajar tapi jadi mak ni kan kakzakie, risau tetap ada. risau dah baligh tapi depa tak perasan dan tak mandi wajib, hee. sudahnya solat pun tak sah:-))

      Padam
  2. adik dan kakak aiza semua perempuan.. cuma perasan juga anak saudara aiza yang form 3 tu perubahan suaranya menjadi semakin garau.. segan aiza nak tanya lebih kat dia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha...anak sedara sendiri tak pe kot..aiza

      Padam
  3. hehehe...teringat zaman sekolah, ustaz selalu tanya student lelaki, dah mimpi ke blom?....merah muka dorang hihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. benda nampak remeh je kan tapi beri makna besar dalam kehidupan mereka..
      kak nak ingatkan depa tentang aurat bersama sepupu2 depa yang ramai perempuan tu:-))

      Padam
  4. kita pon tak pernah amik "port" pasal mimpi ni..tapi sejak baca entry kak anim ni..jadi risau plak..kita ada 2 hero sedang membesar ni..haha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau gegerl senang aja kan, bila boboy ni, nak kena invistigate,hee

      Padam
  5. hmmm mencabar jugak ada anak lelaki kan.kena tanya cm tu.hehehe malu pulak rasanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihi, kak ni terbalik. abah dia pulak serah kat akak..

      Padam
  6. Aian tak pulak tanya si banag tu tapi suara dia memang dah garau, aoutomatik kot perangai pun berubah kalau dah baligh ni. Jadi mak pun segan nak tanya...ahahhaa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan apa aina. kak nak peringat depa suruh mandi wajib.kalau tak semedang solat tak sah..

      Padam
  7. tak terfikir pun sebab anak dua2pun pompuan.. dulu ada adik lelakipun tak tauler tak berapa sedarpun...

    BalasPadam
    Balasan
    1. gegerl senang sikit zila sebab biasanya "kecoh"..hihi

      Padam
  8. kena prepare diri juga ni kak..sbb sy puna ada anak lelaki..hihi...mrk pun malu kot nak ngaku pad mulanya...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. atie, kak pun bagitau depa, bukan apa, bila dah baligh, dah dewasa, banyak nak kena jaga sendiri..
      bukan Ummi nak menyibuk, hee

      Padam
  9. tak pernah terpkir pulak pasal ni. asyik pikir anak2 dara saja. tak pa mala ada lagi 4-5 thn utk pikir hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. anak dara senang je mala. zaman saya dulu "kecoh" tanya emak. tapi budak lelaki ni lain sikit, hee

      Padam
  10. hehehe mcm tulah bila ada hero ni ye anim !

    BalasPadam
    Balasan
    1. haah...setidak2nya bila dah baligh, tak maule lagi dia p mandi ramai2 dengan sepupu perempuannya bila balik kampung, haha

      Padam
  11. tak ada anak lelakikann..tak tahu mcm mana..
    semua ank perempuan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. anak perempuan selalunya "kecoh"...senang nak tahu, hihi

      Padam
  12. Alamak macamana ni. Anak saya dua-dua pun lelaki. Serahkan kat suami ajelah tugas tu, boleh agaknya ya? Saya ni takut tak bertempat lah pulak. Anak sulung baru aje 7 tahun :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha..baru 7 tahun. tapi budak lelaki zaman sekarang ramai dah baligh sekolah rendah, usia 11 tahun. yg perempuan pulak, 9 tahun dah baligh. tak cam zaman kita dulu:-))

      Padam
  13. Anak2 makchaq dah lama mimpi.. la ni kat sekolah pun ustaz dah ajaq...

    tapi kan Anim.. anak2 makchaq hat lelaki pun sama ja manja... dah besaq2 ni pun, depa kadang2 tiduq jugak ngan makchaq..abah kan jarang ada rumah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ustaz ada ajar kat sekolah tapi takut depa tak perasan, tak mandi wajib, makchaq..hihi

      p/s ooo...masing2 tidur bawah ketiak mak lagi, ya..hihi

      Padam
  14. salam.
    he..he.. kalau sya tanya anak buah pun dorg x mngaku..
    biasalah perasaan malu tetap ada:)

    BalasPadam
  15. 2 anak teruna saya sampai sudah x ngaku mimpi tu..hehe..mereka tanya kita balik,"Kenapa mak asyik tanya pasal mimpi tu je?"

    BalasPadam
  16. seorg anak buah , wpun dah sunat masih tak memanjang lagi . satu hari tu balik kg , mak aiii tingginya lah dia . masa tu fikir , dah baligh kot budak ni ...

    BalasPadam
  17. Mcm anak okje yg sulung tu rasanya hubby yg handlelah Anim dedulu...tak ingat dah....

    BalasPadam
  18. kes kak ini lagi nak tergelak...dua dua bila baligh mai bagi tau kak ini dulu instead of bapa dia org...hehe..pastu kak ini suruh pi jumpa bapa depa...kita mana tau apa...haha..

    BalasPadam
  19. saya tak pernah pikirkan seriuskak
    namppaknya pasni kena ambil tau juga ya, untuk anak-anak nanti...

    BalasPadam
  20. Hehe. Lelaki senang menyorokkan perkara ni. Berahsia selalu.

    BalasPadam
  21. memang kalo tanyer diaorang dierang tak mengaku segan kot..
    anak akak saya pun 7 lelaki gak..

    BalasPadam
  22. salam kenal Anim: ana memang tak de pengalaman kes mcm ni sb anak ana dua gergirl...

    BalasPadam
  23. Saya ada 5 anak lelaki 1 perempuan. Yg lelaki2 tu semuanya tak pernah beri apa2 sign pun mereka baligh, lama2 naluri keibu bapaan itu sendiri yg tau...Anak perempuan pula mula2 datang haid ketika ibunya bekerja di tempat lain. Pada sayalah diberitau masalahnya...Nasib baik dah sedia dengan jawapan, mudah sikit...

    BalasPadam
  24. Anak lelak dan anak perempaun ada persamaan dan perbezaannya juga. Bab mimpi biasanya rahsia ;-)

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai

Tazkirah

i

Kisah 2 Abdul

i