31 Komen untuk "Batuk"

  1. Pada akak ni kalau batuk cuma ada dua jenis batuk yang rasi ..ubat batuk cap kelapa laut dan gamat hurrix kaler hijau tu...sebab dia ada herba...try laa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. gamat hurriex hijau tu dah saya minum kak....tak serasi pada saya kot

      Padam
  2. Mat Salleh pulak percaya pada 100 days coughing tau Anim. Kakak batuk dan pulih tapi seraknya macam dah kekal. Suara dah tak merdu lagi huhu...

    Belimbing buluh masak dlm sambal sardin pun sedap Anim:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. 3 bulan lebih tu kak..huhu...boleh kurus dibuatnya..heee

      Padam
  3. Pakchaq pun kalau batuk selalu lama..ni petua pakchaq, rendam kulit kayu manis dalam ayaq panas, bila suam campuq madu sikit
    Alhamdulillah, dia kata lepas cuba beberapa kali batuk dia lega..

    BalasPadam
    Balasan
    1. nanti saya cuba. semua bahan ada kat dapur..

      Padam
  4. kak, saya dulu batuk tak berhenti siap doktor nak ambil sampel kahak lagi kak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tule..kak p pakar lagi..heee...ubat batu pun tak mampu tidurkan kak...terjaga je tengah malam, huhu

      Padam
  5. Salam, xde la petua yg dapat diberi. Kalau saya batuk, jgn biarkan tekak kering...bykkan minim air masak. Jgn telan kahak, selalulah di muntahkan. Memang terasa siksa kalau batuk xbaik2 ni, bila batuk terasa bergegar satu kepala...sakit dan perit. Rasa nak tercabut anak tekak.
    Sabar Anim...sakit itu hikmah bagi yg redha. Usahalah...mungkin ada yang diperkenankan Allah.

    p/s: Terima kasih atas link pasal menara jam tu. Dah terjah. Menara jam tu dah ada dalam entri sblm ni. Byk tempat Anim dah jelajah ye...bukan setakat 1Malaysia, keluar negara pun...Bestnya! Jauh perjalanan, luas pandangan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kadang2 ada kahak..kalau malam, kering. tu yg terjaga dan nak terk*****g saja.

      p/s saya memang kaki merayap, heee...

      Padam
  6. adik saya pun batuk dah dekat dua minggu ni...mesti tak selesa kalau batuk berulang macam ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. ida, boleh cuba petua yang depa bagi nih...

      Padam
  7. ala sianyer... Boleh cuba buat petua KA yang ini, http://kesumaangsana.blogspot.com/2013/02/bila-ubat-batuk-doktor-tak-menjadi.html. In Shaa Allah !

    BalasPadam
    Balasan
    1. ahaaa...tauge pun ada dalam fridge saya. nanti saya cuba, tq..

      Padam
  8. Assalammualaikum Anim, salam kenal dari kakpb. Sejuk je tengok blog Anim ni, berkenan akak.
    Kesiannya, batuk dah lama ye? Dah cuba ubat batuk woods great yg skrg ni bentuk gula2? Kakpb dan suami selalu makan itu je bila batuk, rasa sesuai pula. Cubalah, mana tau sesuai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih sudi singgah. salam kenal juga dari saya. gula2 buat tekak saya jadi lebih gatal lah..tak pe, nanti saya cuba cari..

      Padam
  9. semuga Anim segera sembuh..macam2 petua da jumpa..cubalah manatau salah satunya serasi dengan Anim. boleh juga anim ikut cara cik man, selalu dia campur 1 sudu besar ubat batuk cap ibu/anak dengan 1/2 cawan air panas, insya Allah baik pas tu =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seronok juga baca petua yang diberi. Mungkin bermanfaat pula pada oranglain yang membacanya...bingung..bingung nak cuba yg mana satu dulu. Tapi sudah semestinya yang sedia ada dalam dapur saya dululah..heee...tqvm

      Padam
  10. as salam kak Nim, cuba cara ni plak : asben saya batuk bertahun sbb xtahan aircond ngan asap rokok, bila member suruh minum susu kambing hi goat...cepat je nampak hasil....insyaallah jika diizinkan Allah baik laa tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betullah tu..aircon dan udara dari kipas. Manjadi2 batuknya. Susu kambing hi goat tu senang dapat dan bagus pulak kan khasiatnya. Tqvm..nanti kak cari...

      Padam
  11. Salam Anim..alahaiii batuk pulak dia....nekcik kalau batuk lama pgi ambik nebuliser tu..gas.....anyway nekcik doakn cepatlah sembuh....blum jumpa ubat yg serasi lah tu.insyaallah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah check dr ksk. Paru2 ok je..batuk manja ni...tak nk p dari saya lagi...

      Padam
  12. anim dah cuba berbgai bagai cara utk menyembuhkan batuk tu..tapi yang pastinya Allah belum mengizinkan utk sembuh lagi..insyaAllah tak lama lagi hilanglah batuk tu..

    BalasPadam
  13. Teruskan mencuba kerana Allah berjanji bahawa setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati!

    BalasPadam
  14. salam cikgu...saya pun batuk2 jugak la ni... nanti saya cuba madu+limau nipis.

    BalasPadam
  15. Salam,anim...brtabahla,ye..ngehehe!inshaAlllah..byk phala yg Allah nk bg tu :) klau sy slalunya dr awal batuk tu sy cepat2 minum honey lemonade :)

    BalasPadam
  16. sabar ye Anim......segala yang Allah beri itu ada hikmahnya......jika bersabar akan menghapus dosa2 kecil....doa dari yan agar Anim cepat sembuh.....

    BalasPadam
  17. ek eh ada eh batuk camtu...30 ari..45 ari..tak pernah dgr la
    lamanye kena batuk camtu..mesti seksa kan..kena sentiasa berpantang ttg makanan la kak...da rujuk doc ke kak? mesti tonsel pun membengkak kalau selalu batuk ni kan..

    BalasPadam
  18. Mesti tak selesakan Anim kalau batuk....terkencing2 dibuatnya...
    selain ubat tu minum air panas pun sedap kot time batuk tu...

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai

Tazkirah

i

Kisah 2 Abdul

i