7 Komen untuk "Panduan Solat Menghormati Waktu Dalam Pesawat"

  1. betulkan jika saya salah .

    Solat secara duduk ,atas kenderaan , belakang unta boleh asalkan solat sunat. Solat wajib , kena berdiri jua

    solat hormat waktu bukanlah bermakna telah mendirikan solat wajib . Once ada peluang , kena solat wajib semula.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdra Adam

      Tak perlu berdiri walau pun ia solat wajib ketika solat diatas kenderaan.

      Padam
  2. yupp..macam tu juga pemahaman saya. bila ada peluang, wajib ulang semula.. wallahu'alam

    BalasPadam
  3. Salam hormat tuan rumah..
    Perkongsian yang bagus..

    BalasPadam
  4. ha kak anim...
    ada satu soalan yang orang tak leh jawab. saya try ty ustaz Dr. Shukri pun saya tak dapat jawapan....
    jeng jeng jeng...
    kalau kak anim dan pembaca belog kak anim ada jawapan, bagitau cheq na...

    okay, kalau kita dalam perjalanan naik pesawat berbelas2 jam.. g us ke UK, kadang, kita tak jumpa waktu solat.... ha percaya tak? ate camna nak solat?

    dulu saya belajar, kalau tak sure waktu solat semasa dalam flight, ikut waktu solat tempat kita berlepas... contoh kalau flight dari KL kul 10 pagi, sampai ke destinasi 10 mlm waktu negara itu yang mana 3 jam awal dari kita, so kita boleh solat zohor dan asar ikut waktu KL atas flight selagi mana tak mendarat.

    tapi ada satu kes, saya berlepas dari KL kul 8 mlm (okay lah sempat maghrib n isya d airport), tapi saya sampai destinasi (ausie) pada jam 6.45 pagi yang mana subuh negara tu dah habis i.e subuh dia pada kul 4.oo pagi... saya nak solat ikut waktu subuh malaysia, masa saya mendarat tu, malaysia masih pukul 3.00 pagi... cer advice, camna dan bila saya nak solat subuh? huhuhuhu.... saya keliru betul menda ne....

    p/s; banyak benda baru saya belajar sepanjang saya berulang alik ke australia 2 tahun ne....

    BalasPadam
  5. nak tahu niat solat hormat waktu dlm bahasa arab...boleh bantu

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai

Tazkirah

i

Kisah 2 Abdul

i