27 Komen untuk "Bila bawang merah tak boleh bertemu bawang putih..."

  1. sy pun baru tahu hal ni kak beberapa mggu yg lalu..sblm ni mmg msk campur BP + BM..

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang melayu le anies...orang cina dan orang siam guna satu bawang saja. kalau bawang putih, bawang putih saja. kalau bawang besar, bawang besar saja.

      Padam
  2. Selama ini dah kita dpt didikan masak semua ada bawang merah + bawang putih itu yg tak tahu kalau tak ada yg memberitahu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang johor lagi kalau memasak kakzakie, bawang ditumbuk, bawang dihiris. banyak sih bumbunya

      Padam
  3. Laa...seumur hidup makan masakan mesti BP + BM. Terima kasih bagitau... Kena ubah nih!

    BalasPadam
  4. Iyalah nekcik dah lama amalkan guna satu jenis bawang jer bila memasak Anim...nak senang.. asam pedas guna bawang merah..sup air pakai bawang putih ketuk jer!! sonang itu
    Takperlah kita dapat ilmu dah tua..nak wat camner kan
    Nekcik pun dah beli buku masakan sunnah Nabi s.a.w

    BalasPadam
    Balasan
    1. tqvm nekcik..saya pun tengah berfikir2 nak alter menu masakan saya sehari2

      Padam
  5. Salam Anim,
    Terima kasih kerana maklumat ini. Baru tau. Kalau makan masakan di kedai , macam mana ek? Akak tak folo siaran di Tv tu. Boleh Anim beritau mengapa bawang merah tak boleh campur dengan bawang putih? TQ sekali lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tule kan kak.. kena pilih menu macamana ek, hee?

      tak terdengar lak alasan ustaz abdullah mahmud tentang hal ini tapi saya diberitahu oleh seorang teman, kalau dua tu bercampur, kita kena stroke. wallahua'lam

      Padam
  6. say pun pernah dengar kat tv berapa bulan yang lalu..cuma tak praktiskan lagi dlam masakan ..lepas ni jangan beli bawang putih dah baru boleh ikut sunnah nabi yng satu ni..kalau ada tu rasa sayang jgk klu tak digunakan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kita boleh cuba. tengoklah masakan kaum cina dan orang siam.

      Padam
  7. Assalamualaikum kak Anim..Terima kasih kak buat entry nih. Selama nih masak mesti bubuh bawang merah dan bawang putih. Saya baru tau kak...Allahurabbi..Lepas nih saya akan cuba amalkan masak tak campurkan kedua dua bawang

    BalasPadam
    Balasan
    1. kak pun tengah alter menu masakan kak ni, hee

      Padam
  8. bagus info ni kak.. baru plak tau yg bwng merah dan putih tak boleh disatukan dlm masakan.. sllu nya masak msti nak campur dua bawang tu.. kena praktikkan lepas ni...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. jom le kita praktikkan sama-sama..

      Padam
  9. terima kasih di atas info ini kak anim.. selama ini memasak campur sahaja bawang putih dan bawang merah.. baru tahu ianya tidal boleh dimasak bersama..

    BalasPadam
    Balasan
    1. entahlah aiza...sama je rasanya bila guna satu jenis bawang saja, hee

      Padam
  10. Baru tahu sunnah bila baca entry akak ni.... Tq kak... Semoga dpt munna praktikkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak membiasakan diri tu dulu...

      Padam
  11. Tadi baru terbaca dalam blog AN, lepas di sini pulak. Baru tahu tentang bawang merah dan bawang putih yang tak boleh 'bertemu' ni. Nanti saya nak cubalah... saya pun mungkin takda pe'rasa'an juga sebab yang sebenarnya, saya tak makan pun kedua-duanya kecuali dah lumat hancur tak nampak fizikalnya lagi :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haaah...tekak kta bukan tekak master chef yg tau apa ingridient dalam masala ..saya la kot.. Heee

      Padam
  12. Sangat menarik entri ni Kak Anim biarpun tidak dikupas dengan lebih terperinci. Nampaknya, filem Bawang Putih Bawang Merah tu, satu analogi yang terselindung maksudnya. Ada dua perkara yang sangat hebat jika dikaitkan dengan hal ini yang mana bawang putih dan bawang merah tak boleh disatukan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh buat cerpen ni helmi...:D))

      Padam
  13. Perasan gak Dr Danial kat TV hari tu tp tak dengar biji butirnya hehe....
    dua dua bawang pun suka macamana nak buang habit agaknya yek!

    BalasPadam
  14. Alah bisa, tegal biasalah okjer

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai

Tazkirah

i

Kisah 2 Abdul

i