Jumaat, 17 Februari 2012

Saat-saat Sakaratul Maut (1)

Seperti biasa...Jumaat,12.15 tengahari, kita kongsi isi ceramah agama di Radio Kedah FM. Hari ini Ustaz Fadzil Hj. Hassan bercerita mengenai Sakaratul Maut.

Ketika seseorang itu nazak, lidahnya dikelukan oleh Allah. Dia kemudiannya didatangi 4 malaikat.
Malaikat pertama~ memberi salam dan kemudiannya memberitahu dia diwakilkan untuk mengambil rezeki makanan orang yang nazak itu.
Malaikat kedua ~ memberi salam dan memberitahu dia diwakilkan untuk mengambil rezeki minuman orang yang nazak itu.
Malaikat ketiga ~ memberi salam dan memberitahu dia diwakilkan untuk menutup nafas orang yang nazak itu
Malaikat keempat~memberi salam dan memberitahu segala-galanya sudah habis untuk orang yang nazak itu.

Kemudian Malaikat di kanan(Atiq) dan kiri(Rakib) manusia mendatangi orang yang nazak.
Maka berkata yang kanan sambil memberi salam, dia diwakilkan dengan hasanad (catat kebaikan). Kemudian dikeluarkan buku catatan yang putih membentang kepada orang yang nazak dan diperlihatkan kepadanya. Andainya buku catatannya dipenuhi catatan yang baik2, maka sukacitalah orang yang nazak itu.

Kemudian malaikat di kiri pula mengeluarkan buku catatan berwarna hitam. Maka dibentangkan catatan kejahatan yang dilakukan . Jika diberi buku catatan kejahatannya yang dilakukannya, berpeluh dan gelisahlah orang yang nazak itu, berpaling ke kanan dan kiri.

Ketika itu, datanglah Malaikat Maut bersama Malaikat Rahmat dan Malaikat Azab.
Nyawa si fulan dicabut dari 2 kaki dahulu (sebab tu kaki sejuk dahulu). Kemudian hingga ke 2 betis , sampai ke 2 peha hingga ke perut, ke dada hinggalah ke kerongkong.

Hadith Rasulullah SAW :
"Dosa seseorang akan diampunkan (bertaubat) kecuali setelah roh berada di kerongkong (sakaratul maut) dan setelah matahari naik dari sebelah barat (kiamat)"

Roh akan dicabut melalui ubun-ubunnya. Roh dicabut mengikut nasib dan amalan seseorang. Ada yang mendapat belas ihsan malaikat, ditarik perlahan-lahan. Sesetengah roh disentap hingga terkeluar najis dari punggungnya.

~Wallahu'alam~


Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai

0 Pengulas Cerita:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ Anim : Inilah Ceritaku 2012 | All Right Reserved | Designed By Shahada Fauzi