Sabtu, 18 Februari 2012

Saat-saat Sakaratul Maut (2)

Sambungan dari Part 1

PERANAN ORANG YANG SAKIT(BERAT)

Ustaz memberitahu di kala orang sakit (berat) membaca Surah Al Ikhlas sebanyak 100x kemudiannya dia meninggal dunia, maka Malaikat akan membawanya meniti titian sirat seterusnya membawanya ke syurga.

Menurutnya, berlaku di negeri Kedah, seseorang yang dikenalinya setelah jatuh sakit (berat), menyedari ajalnya sudah hampir tiba, 3 hari tak bercakap. Ustaz menasihatkan supaya orang yang sakit berat ini jangan jadikan habit sikap "bebal" , sikap "cengih" (ni bahasa Kedah untuk degil..cerewet kot, maaf kalau tersilap) marah-marah , tinggi suara kat orang yang menjaga... sewaktu sakit terlantar.

Sunat orang sakit berat ini berhias diri dengan memakai bau-bauan. (Ingatan juga dikalangan anak-anak yang menjaga orangtua sakit). Potong kuku dan banyakkan berzikir.

Sunat orang yang sakit berat ini berwasiat/berpesan akan sesuatu perkara yang mendatangkan kebaikan kepada  orang yang hidup.

Sunat orang yang sakit berat ini tidak mengadu-ngadu cerita kesakitan yang dialaminya kepada orang seolah-olah tak redha dengan apa yang Allah uji.(Boleh cerita kat orang tentang penyakit bila ditanya tetapi bersifat redhalah). Kata Ustaz lagi, kalau kita selalu cerita fasal sakit kita kat orang, sakit kita lambat sembuh.

PERANAN ORANG YANG MENJAGA ORANG SAKIT (BERAT)

Bacakan Yassin.

Bacakan surah Ar-Ra'd (@surah Guruh kalau tak silap dengar Ustaz kata). Surah ni ada 43 ayat sahaja. Faedah dibacakan kepada orang sakit tenat(nazak) bagi memudahkan roh keluar. Menurut Ustaz, surah ini adakalanya dibacakan kepada orang sakit tenat yang berkompromi dengan syaitan (saka, susuk, ilmu kebal..etc). Namun boleh dibacakan kepada orang yang baik-baik juga bagi memudahkan roh keluar. Peraturan membaca surah Ar-Ra'd ini menurut Ustaz, bacaannya lebih perlahan dari bacaan Yassin yang selalunya lebih "deras" (kuat). Bacaan surah Ar-Ra'd ni antara dengar dan tidak sahaja.

Menurutnya pernah berlaku satu ketika, ada pesakit yang nazak terlantar bila waktu malam boleh makan banyak walhal bila waktu siang dia diam tak bergerak. Bila dibacakan surah Ar-Ra'd ini, jenazahnya sudah membusuk. Dia sudah lama mati rupa-rupanya.

Bila orang nazak, ajarlah "Laailaahaillallah"

~Wallahua'lam~

P/S Mudah2an menjadi panduan buat kita. Untuk pertanyaan lanjut, bolehlah menghubungi Ustaz Fadhil ini di 017 4013730.

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai

0 Pengulas Cerita:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ Anim : Inilah Ceritaku 2012 | All Right Reserved | Designed By Shahada Fauzi