Home · About Me · Sitemap ·

LIMA 2013@Langkawi Pt 1

Pengalaman pertama berada di Pameran Antarabangsa Aeroangkasa dan Maritim Langkawi@LIMA '13 Langkawi cukup mengujakan dan menarik untuk dikongsi.  Hari Jumaat dan Sabtu (terakhir), pameran dibuka untuk pengunjung awam.

Petang Khamis, kami dah survey kawasan pameran . Maka mula rangka plan untuk pagi Jumaat. Plan cikgu cam saya, redah ajalah dan bertawakal. Plan orang otak engineering ni lain, dia biasa "predict" dan ambil langkah tertentu sebelum melakukan sesuatu. So...takleh main redah.

Dek kerana kawasan parking kenderaan di Awana Porto Malai agak sempit berbanding di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri, maka Encik Suami bercadang ke Awana Porto Malai dulu. 

Selepas breakfast, ke Jetty Kuah dulu untuk beli tiket ferry jam 6 petang. Actually kami tak sewa kenderaan tapi guna khidmat pemandu. Itulah cara terbaik elak susah cari parking, jauh nak jalan kaki dan tak tahu jalan "shortcut" bila berhadapan dengan jammed. Jam 9 pagi kami dah ke Jeti Awana Porto Malai untuk menyaksikan Pameran Maritim di sana.

Kapal selam SCORPENE 1 atau dinamakan Kapal Diraja Tunku Abdul Rahman buatan Perancis yang "terkenal" itu. Camna pun belum dibuka untuk pengunjung awam semasa kami tiba. Note: SCORPENE 2 dikenali dengan nama Kapal Diraja Tun Razak.

Semangat berkobar-kobar nak meninjau KD Jebat tentera laut kita tapi belum dibuka untuk pengunjung awam (gambar atas). Kami ke kapal H.T.M.S Phuket milik Thailand dulu.

2 Abdul dan Abdul Besar enjoyed dengan pengalaman baru ini. Encik Suami pesan dah, "nak tahu kena tanya". Kita datang bukan setakat nak ambil gambar situ, ambil gambar sini, katanya.

Masa Si Abdul kecil ni cuba weapon yang ada, someone dengan pass (NSTP katanya) captured gambar dia. Hahaha...layan..

Apa yang my 3 Abduls tunggu sampai tak larat berdiri?

Apalagi kalau bukan nak ke KD Jebat. Siren polis berbunyi. Rupanya Tun Dr.Mahathir dan Tun Dr. Hasmah melawat KD Jebat ni. Tun Mahathir drive sendiri kereta coklat tu tau. Kami tak dayalah nak tunggu kebenaran masuk. Panas jangan cakaplah. Tak boleh tunggu. Nak kejar masa. Ada 2 tempat lagi nak pergi.

Then, decided ke BNS Dhaleshwari F36 milik Bangladesh Navy yang dinamakan sempena nama sebatang sungai yang terkenal di Bangladesh iaitu Dhaleshwari. Di kapal perang Bangladesh ni pengunjung boleh explore banyak tempat.

Boleh berangan-angan jadi Captain lagi. Pandai tentera laut Bangladesh ni. Siap menjual barangan dari negara mereka.

Ok, ambil keputusan keluar dari Jeti Awana Porto Malai dan bergerak ke Pameran Aeroangkasa pula. Tak boleh tunggu demonstrasi maritim di Awana Porto Malai . Hmmm...kita tengok jet pejuanglah pulak. Berpusu-pusu kenderaan masuk ke Awana Porto Malai. Jammed teruk.  Syukurlah..kami dah nak keluar. On the way..kami berhenti sekejap melihat pameran helikopter tentera kita.

Helikopter ni baru selesai menjalankan tugasnya di Lahad Datu..Tanya lagi..tanya lagi..

Pameran Maritim/TLDM yang diletakkan dalam kawasan khemah bertutup dan berairconditioned (berasingan). Dapatlah sejukkan badan buat seketika. Dapat juga lihat demonstrasi bot maritim di Awana Porto Malai tadi secara LIVE dari skrin TV yang disediakan. Of course, Anim dok menempek dan pasang telinga bila Encik Suami tanya itu dan ini. Anim sebenarnya nak tahu tapi tak tau camna nak bertanya sesuatu diluar bidang kita. So, cara terbaik "cari ilmu baru" ialah memasang telinga!!


Berpeluang membeli barangan istimewa yang dijual Armada.  Untuk 3 Abdul saja pun, manalah Anim pakai t-shirt. Dibelikan payung pun jadilah. Ooopss..ada cerita istimewa tentang cap S630 (gambar submarine) yang dibeli si Abdul kecil di Jeti Awana Porto Malai tu. Next entry okay...esok dah naik sekolah..huhu..

P/S Satu yang pasti, perlu ada ketahanan fizikal berjalan dan berdiri, sedia tahan dengan panas dan of course..makan apa yang ada dan tak memilih (siap bawa dalam beg sandang) . Tau ajalah..bila pameran begini..bukan ada "pesta jualan makanan" seperti mana-mana karnival dan pesta.

Artikel berkaitan:

Nasi Arab lagi & LIMA '13

Pemergian ke Langkawi memang tak plan awal. Alkisah, waktu membelek paper di The Summit Hotel, ternampak gambar- gambar perasmian LIMA '13. Lebih 4 tahun menetap di Utara,tak pernah berpeluang menyaksikan LIMA yang berlangsung 2 tahun sekali di depan mata. Betullah, kadang-kadang benda unplanned ni senang saja "jalannya".

Dah suntuk begini, sure hotel fully booked. Encik Suami kata balik hari sajalah. Aduhai, dapat tidur semalam pun jadilah. Anim minta bantuan geng bas sekolah. Tak sampai 24jam, dapat called dari someone di Langkawi. Hotel, homestay penuh. Dia offer sewa bilik. Itupun RM100 semalam. Jadilah....

Pagi-pagi sudah membasuh baju menimbun. Plan nak bertolak ke Kuala Kedah lepas Zuhor. 10.30 pagi,Encik Suami called, dan minta bersiap kerana jam 12 tengah hari nak berangkat. Macam lipas kudung lah. Eerkkk...baju pun belum kering dijemuran.

Kami minta tolong seorang kawan yang kebetulan ada urusan di Alor Setar belikan tiket ferry. Dia called balik, tiket 1.45 p.m sudah habis. Kami akan naik ferry jam 3.00 p.m. Oklah tu. tak rushing. Perut pun belum diisi. Pagi tadi hanya makan sekeping roti canai...huhu...

Kami kemudiannya bertemu janji dengan kawan tersebut untuk mengambil tiket di sebuah restoran. Nak tahu mana dibawanya kami makan???

Subhanallah. Dijamu Nasi Arab lagi. Kali ni di Mergong, Alor Setar. Restoran Nasi Arab Mekah (tapi orang kita lah, bukan orang Arab). Restoran baru ni opposite Tesco Mergong.

Rezeki budak baik demam. Chicken Mandy, Lamb Mandy..alhamdulillah

Anim pula, dek kerana ada satu hari lagi tempoh berpantang. I makan nasi kosong saja bersama acar you . Tak cukup satu, rembat 2 Abdul punya. Tengah lapar.... nasi kosong pun kosonglah.

Sebaik tiba Langkawi, tuan punya bilik dah jemput kami di jetty. Lepas mandi , kami ronda kawasan pameran. Bagi 2 Abdul teruja. Senang nak bangun pagi esok. Kerana esok mungkin kami bakal berasak, berpanas, bersesak..Mudah2an Allah permudahkan.

P/S Orang kata masa LIMA semua naik harga. Memang betul. Kereta sewa dari RM100 jadi RM300. Rate hotel pun naik 3x ganda. Tapi...jangan ingat bajet ciput takleh p. Contohnya, kamilah..heee..

Artikel berkaitan:

Demam & Nasi Arab

Hajat 2 Abdul untuk menjengok sepupu2 depa tak kesampaian. Lepas check out, kami bertolak balik ke SP. Anim beritahu 2 Abdul, kalau singgah rumah sepupu2 depa, bimbang virus demam mereka berjangkit pulak. Sebenarnya bukan hajat depa saja tak kesampaian. Hajat Ummi depa juga untuk ke 2,3 tempat juga tak kesampaian. Well, inilah rezeki kami. Kena tetap bersyukur kerana pasti ada hikmahnya.

Petang sebelumnya, bawa si Abdul ke klinik di Seksyen 20, Shah Alam. Masa menunggu dipanggil doktor, dapat sms dari Kak Ezza Muffinbiru. Kak Ezza terbaca cerita Anim di Subang di blog. Niat untuk bertemu juga tak kesampaian. Terima kasih kak Ezza. Sapa sangka dari blog kita jadi kawan walaupun tak pernah bersua muka. Insya-Allah, lain kali kalau ke Lembah Klang, saya calling2 lebih awal ya.

2 Abduls request roti dan donut untuk dinner. Nak maniskan mulut katanya (pahit mulut). Kami pusing2 Seksyen 19 dan terjumpa The Baker's Cottage depan Giant. Anim dan Encik Suami cancelled plan untuk dinner di Shah Alam dan balik ke hotel. Lepas depa masuk tidur di bilik, kami ber2 turun ke bawah. Nak cari tempat makan di shopping mall bersebelahan, tak nampak yang meyakinkan kecuali McD saja. Akhirnya..dinner lewat malam kami ber2 di Leaf Cafe, Hotel The Summit saja. Untuk pengetahuan, Hotel The Summit ni antara hotel yang dapat pengesahan Halal Jakim di Selangor.

Sejak dalam kereta lagi si abang mengatakan teringin nak makan Nasi Arab. Gelihati sebab dah banyak kali makan Nasi Arab tapi dia hanya order Chicken Chop@Fish n Chip saja. Bila ditanya, alasannya "Sejak jumpa Chef Ammar hari tu, teringin pulak nak makan Nasi Arab". Huhu...tekak orang demam. Mana nak cari Nasi Arab malam2 berdekatan SP ni? Teringat satu restoran di Lagenda Heights tapi tak macam Restoran Nasi Arab yang pernah dikunjungi sebelum ini. Semuanya orang kita, dari tukang masak hingga pelayan.

Takde pilihan ya nak. Tiba pun dah dekat 10 malam. Ummi dan Abah tak makan, masih kenyang makan rojak petang tadi. Order untuk 2 Abdul saja. Sudahnya, Lamb Mandy sudah tukar jadi macam gambar gara-gara sudah habis. jadilah ya nak....rezeki kamu ber2 hari ni. Bersyukurlah kerana hajat nak makan tetap tercapai.

P/S Kami on the way ke satu tempat. Anak2 tetap kata dah sihat...Mak anak suka aja...

Artikel berkaitan:

Tangisan Mengenangkan Pandangan Allah SWT

Satu ketika Malaikat Jibrail bertanya kepada Nabi Muhammad Sollahu Alaihi Wassalam, "Adakah itu Abu Zar r.a?"  Nabi bertanya kembali, "Adakah kamu juga kenal Abu Zar r.a?"  Jawab Jibrail, seluruh penghuni langit kenal Abu Zar r.a.  Abu Zar, sahabat yang miskin dan serba kekurangan dari segi keduniaan.

Sahabat yang lain, seorang sahabat dari kaum Badwi dari kampung. Beliau ada kecacatan pada anggota badan. Setiap kali berjumpa Nabi Muhammad Sollallahu Alaihi Wassalam, beliau akan membawa buah tangan untuk Nabi Muhammad SAW, Suatu hari, Nabi Muhammad SAW terlihat beliau di pasar. Nabi SAW telah datang dari belakangnya dan menutup matanya untuk tujuan bergurau. Kemudian Nabi berkata, "Siapakah gerangan yang hendak beli hamba ini?"

Dia sangat gembira dan bangga kerana beliau tahu Nabi Muhammad Sollallahu Alaihi Wassalam yang menutup matanya. Maka dijawab sahabat itu, "Ya Rasulullah, jika kamu jual aku, tiada siapa hendak beli aku kerana aku ini tiada harga". Maka jawab Nabi SAW," Sesungguhnya, kamu disayangi dan berharga di sisi Allah SWT dan penduduk langit."

Ya ALLAH, mungkin ini hari terakhir kita di dalam dunia ini. Sekejap lagi kita akan pejamkan mata buat selamanya. Mungkin kita dihormati dan dikenali, atau mungkin disayangi di sisi penduduk dunia namun adakah kita dikenali oleh penduduk langit dan apa pandangan Allah SWT, Tuhan yang telah beri segalanya kepada kita.

Mungkin dipangkal nama, kita ada gelaran di dunia dengan Ustaz, Syeikh, Dato, Dr, Tan Sri, Prof, IR, abang, pakcik, ayah, Boss, Tuan Haji dan lain-lain. Tapi kita masih belum tahu kesudahan hidup kita. Wahai hati, ingatlah betapa lama pun kamu hidup, pasti kamu akan tinggalkan dunia ini, Apalah sangat dunia ini jika dibandingkan dengan akhirat.

Sahabat Nabi Muhammad SAW tiada gelaran di pangkal mereka tetapi di belakang nama mereka ada RADIALLAH. Allah SWT telah redha, telah sayang, telah suka, telah cinta mereka. Kita juga masih belum tahu apa kesudahan hidup kita.

Bila kita dapat ALLAH SWT (kasih sayang ALLAH SWT), kita dapat segala-galanya. Bila kita hilang ALLAH SWT, kita hilang segalanya. Terimalah kami semua Ya ALLAH.

Sumber : Tangisan Umat oleh Ebit Lew: Transform Publication.

Artikel berkaitan:

Chinese Food & i-City@Shah Alam

Dinner time, kami ber14 ke cawangan Restoran Mohd Chan bin Abdullah di Seksyen 15, Shah Alam (ada 8 cawangan). Of course, sesuai sangat untuk orang BERPANTANG . Seafood saja noo...

As usual....I'm always the only rose among the thorns. Kata Encik Suami, kalau malu, lapar. So, belasah ajalah, heee......

Shark's fin soup yang marvellous. Jujurnya..tak pernah rasa di SP. Bukan tak nak..tapi tak ada, huhu... Butter prawn tu ada ceritanya. Dok meratah "serdak"nya, my Masterchef cilik berbisik perlahan, "Itu kan telur Ummi". Haaaah??? Hahaha....sudah segenggam masuk ke mulut Anim. Sudah..sudah..... Terlupalah Ummi berpantang telur nak oii...

Menu terbaru yang dirasa...salted squid. Dah nama salted..mestilah ada rasa masin-masin sikit.

Alkisah, semasa dinner, hujan di luar restoran. Nampaknya tak de rezeki nak ke i-City. Alhamdulillah, berhenti pulak lepas makan. For the 1st time, 2 Abdul dan Anim jejak i-City . Nak tengok apa yang best sangat yang diceritakan sepupu-sepupu depa yang dah berkunjung di sini...

Pengunjung lain, tak taulah pulak. Anim pun tak tau apa sebenarnya yang menarik untuk dilihat di sini selain lampu-lampu di pokok, haiwan-haiwan batu yang dihiasi lampu (2 Abdul enggan diambil gambar bersama "patung" binatang) dan permainan yang disediakan. 2 Abdul request untuk masuk Snow Walk tetapi kerana si adik sudah demam dan si abang ada tanda-tanda demam (badan sejuk2) menyebabkan Encik Suami tidak membenarkan. Lagipun dah lewat malam..dekat jam 12 malam.

Ada tak ada, permintaan si Abdul untuk naik cable car (RM20) ni sajalah yang dipenuhi. Nampaknya terpaksalah Anim menemankan si abang kerana Encik Suami dan si adik membatalkan hajat di saat-saat akhir gara-gara gayat. Gambar yang dibeli ni pun boleh tahan mahal. RM20 sekeping. (Genting pun baru RM15 sekeping).

P/S  Kalau datang jauh begini, semata-mata kerana "mundar mandir "..tak berbaloi rasanya. Tapi dek kerana "sambil menyelam minum air"...bolehlah mengangguk pernah bila ditanya pernah ke sampai ke situ. Huhu....

Artikel berkaitan:

Jumpa Chef Ammar lagi@The Summit, Subang USJ

Sebelum ni, Anim minta maaf kerana tak dapat nak BW blog kawan-kawan. Line WIFI dari hp Anim ni semput sangat. Nak WIFI dari bilik The Summit Hotel ni kena caj. Kita nak free aja. Insya-Allah, nanti Anim ziarah rumah kawan-kawan dalam sehari dua ni.

Aktiviti bersama 2 Abdul bermula selepas Encik Suami keluar bertraining.

Pagi-pagi dah bawa depa turun kolam. Lewat nanti..takut panas pulak. Camnapun..hanya si abang seorang berendam. Dia sorang je pun....mana ada budak lain lagi.

Si adik demam dah 2 hari. Dia mahu ikut berendam. Beriya-iya mengatakan sudah okay. Ubat pun dah nak habis katanya. Tapi sekilas ikan di air...(betul ke peribahasa ni)..Ummi dia tahu dia "kuatkan semangat". Anim tahu dia belum 100% sihat. Lagipun batuk dan selsemanya masih ada. 

Muka pun dah sememeh nak menangis. Merajuklah tu. Marah bila gambarnya diambil. Disuakan dahi dan lehernya sambil mengatakan "Ummi, rasa, sejukkan..sejukkan. Tak panas lagi kan?" Masam mencuka bila keputusan Ummi tetap NO..

Petang tadi, sebaik Encik Suami balik, kami ronda-ronda ke The Summit. Satu bangunan dengan The Summit Hotel. Lengang saja shopping mall tu. Sewaktu menuju ke Popular Books Clearance Sale..eeeehhh.....macam kenal saja si dia berkulit putih tu!!!
v
v
v
Chef Ammar berserta keluarganya. Anak gadis comelnya ni berusia 8 tahun. Sempat Anim beritahu dia, "Baru jumpa Chef di Sg.Petani tempohari, tak sangka jumpa lagi di sini". Chef Ammar yang berbangsa Palestine dan Jordan ni memang peramah dan tak sombong. Sudi pulak dia bertanya bagaimana kami dari SP boleh berada di Subang. Bila ditanya, "Boleh ke anak Chef ni cakap Melayu". Chef Ammar kata "Anak saya ni made in Malaysia".

P/S Plan malam ni,  dinner di Shah Alam dan kemudian ke i-City. Tapi nampaknya si abang pula menunjukkan tanda-tanda mahu demam. Berserah pada Allah akan urusan kami malam ini.

Artikel berkaitan:

Undangan & Cabaran Berpantang

Sebelum ke majlis aqiqah di Kuala Pegang semalam, Encik Suami menghadiri satu undangan aqiqah di taman kami. Risau juga dibuatnya, Dia baru baik demam tapi tetap nak hadir 2 majlis aqiqah tersebut walhal kami ni nak bertolak ke Subang. Alasannya, kalau undangan aqiqah di kedua tempat hanya tertera di notis board surau dan ditampal kad (undangan untuk semua staff) di papan kenyataan ofis seperti biasa, tak apalah juga. Undangan pertama, hamba Allah tu bersalam dan menjemput suami lepas solat Subuh di surau. Undangan kedua pulak..siap menelefon Encik Suami lagi. Tak boleh tak pergi, katanya.

Cerita fasal undangan ni, kadang-kadang serba salah dibuatnya. Musim cuti, musim kenduri, musim undangan. Kalau di Johor, kalau undangan itu bukan dari saudara mara terdekat, kami kena check kad undangan tu betul-betul. Kalau hanya ditulis suami isteri, kami hanya pergi ber2. Kalau tertulis bersama keluarga, angkutlah sekali 2 Abdul tu. Sebaliknya di SP, bila kami pergi ber2, ditanya pula "kenapa tak bawa anak-anak sekali". Bila jujur menjawab, kawan2 pulak membantah "Eh, kat sini, tak pe eh. Maksudnya satu keluarga"..cam tu pulak.

Kadang-kadang kad undangan diberi tanpa nama. Kalau setakat tiada tertulis nama di dalam kad undangan, boleh tahan lagi. Kita beranggapan, yang menjemput ni tak terdaya nak tulis nama luar dan dalam kad. Tapi bila luar dalam pun takde..serba salah kita yang menerimanya. Terfikir juga, dia ni betul-betul undang ke atau si tukang beri main bubuh dalam post box.

Oops, tinggal cerita kad undangan. Nak cerita fasal Nur Safiyyah Insyirah ( harap2 betul ejaan namanya) berusia 58 hari yang kami ziarah dalam majlis aqiqah semalam.

Dia ni dikandungkan oleh ibunya, seorang pensyarah UiTM yang sambung buat PhD di UKM. Dah banyak jumpa anak dalam kandungan ibunya yang sedang belajar...tak banyak ragam. Satu lagi, insya-Allah..bijak. Logiklah kan. Dalam perut, ibunya study, menelaah dalam library. Tengoklah..nyenyak tidur di atas pangkuan Encik Suami, hee..

Cukup susah hati waktu nak bertolak ke Baling. Apa alasan nak diberi kalau dijemput makan? Encik Suami kata makan nasi putih jelah...haha. Senyum lebar bila mak tuan rumah buat laksa yang superb. Dua mangkuk sekali layan. Alhamdulillah..tak perlu kata apa-apa..

Alkisah, Anim kena berpantang makan makanan yang disembelih, telur dan susu selama 7 hari (mulai semalam). BERPANTANG?? Jangan sangka bukan-bukan. I dah masuk  4 series, ok. Betul-betul cabaran besar berpantang di cuti sekolah dan dalam musafir. Sakit kepala, bahu dan tengkuk ni dah lama. Check di klinik, tekanan darah normal. Encik Suami kata Anim banyak mengadap laptop dan iPad. Salah berbloglah ni ya walhal sekarang ni, semua data sekolah dan peperiksaan, cikgu kena online. Lama dah dia tak cium bau minyak wangi agaknya kerana terpaksa berlawan bau dengan minyak angin..heee. 

P/S Atas nasihat seorang teman, Anim mencuba pula rawatan Islam di SP malam Sabtu lalu. Anim ni banyak angin dan ada masalah saraf  menurut kata perawatnya. Well, wish me good luck ajalah ya dalam cabaran berpantang 7 hari ni..

Artikel berkaitan:

Penawar Stres: Xtra 1B lagi

Amalan ke 11 yang nak ditambah ialah Bercuti...

Sedang sibuk packing kain baju . Sekejap lagi nak ke Kuala Pegang, Baling kerana memenuhi undangan aqiqah staff ofis Encik Suami yang sudah bertukar ke Putrajaya. Si ayah sudah called Encik Suami sendiri semalam. Nampaknya kami akan ke sana dulu sebelum bertolak ke Selangor. Bukan bercuti dalam ertikata sebenar. Sambil menyelam minum air.

P/S  Insya-Allah, jika diizinkan Allah...ada free WIFI di penginapan kami di Subang, adalah entry baru.

Artikel berkaitan:

Si Bisu & The 3 Stooges


Lama tak cerita fasal salah "seekor" anak angkat Anim iaitu Si Bisu. Dia masih setia bersama kami. Sekarang ni dia dah berteman. Teman-temannya yang kami gelar "The 3 Stooges" jauh lebih muda dan kecil saiz badannya. Kesian juga tengok Si Bisu ni. Mentang-mentanglah bisu, bila mendengus marah takde bunyi..The 3 Stooges langsung tak takut.

Si kelabu dan hitam tu kepunyaan jiran sebelah. Si oren tu pulak jiran depan. Time beri Si Bisu makan, sepantas kilat The 3 Stooges tu muncul. Macam tau-tau aja. Kita pun berilah sedikit kat depa. Campak tempat lain, kesiankan Si Bisu sebab dia ni makan slow. Makan sikit, toleh kiri, toleh kanan. Sambung makan, berhenti lagi.

Sudahnya...makanan Si Bisu dirembat sama. Tapi, kami pujilah Si Bisu ni, langsung tak marah. Biaq p lah macamana.....Ada sekali, bekas makanan tu pun dibawa lari salah seekor "The 3 Stooges".

Baru nak rehat-rehat, pun kena kacau...kesian..kesian..

P/S Kucing ni bila kita beri makan...dia bertandang sajalah kat rumah kita. Suruh balik tak nak balik.

Artikel berkaitan:

KetentuanNya....


Assalamualaikum wbt..

Entry ni asalnya bertajuk Kebetulankah?  Namun kejahilan Anim telah ditegur oleh seorang rakan blogger yang prihatin, Zulaikha Megat. Terima kasih kerana sudi menegur dan membetulkan kesilapan Anim. 


Terkejut terima notis POSLAJU di post box Rabu lalu. Al -Quran?? Called Encik Suami di ofis minta kepastian. Dia bilang takde order Al-Quran dari mana-mana. Siapa pulak yang kirim..saspen..saspen.

Hari Khamis baru dapat ambil. Rupa-rupanya bukan Al-Quran tapi buku ISRAILIYYAT yang dipos Unit Promosi Jakim. Aiik...depa dah minta kami ambil di booth Jakim@Karnival Halal Kedah 2013 tempohari. Apahal pulak pos satu buku lagi? Called depa tadi. Depa kata nak maklumkan pegawai terbabit. Sampai petang takde maklum balas. Tunggu ajalah. Kalau depa halalkan, bolehlah pass buku satu lagi kepada sesiapa yang berminat.

Selepas setahun baru gambar Dr Danial bin Zainal Abidin ni dapat keluar dari folder. ..gara-gara entry hari ni.
Buku ISRAILIYYAT Dan Hadith Palsu Dalam Kitab-kitab Tafsir oleh Dr. Muhammad Bin Muhammad Abu Syahbah terbitan Jakim ni pun ada cerita tersendiri. Alkisah Dr. Danial Zainal Abidin ada sebut tentang buku ini dalam Muslim Super Formula 7A di Alor Setar tahun lalu. Sejak itu, puas kami mencarinya di sekitar SP dan Penang tapi tak berjaya. Setahun rupanya pencarian berakhir bila kami jejakkan kaki ke Karnival Halal Kedah yang lalu. Sekali dapat...tu ha, bukan satu tapi 2!!!

Tiba-tiba Anim teringatkan benda yang Anim katakan dalam entry terdahulu ( untuk yang mengikutinya) yang tak terbawa balik oleh Bonda . Al-Quran!!! Laaa.. kenapalah tak terfikir untuk Anim mengeposkannya? Ikut plan Anim, 2,3 hari lagi Anim nak p KL, lepas tu nak pass kat adik2 , kot-kot ada yang plan balik Johor pula nanti. Masya-Allah, bila nak sampai ke tangan Bonda daaaa?

Sewaktu di SP, Bonda menyuarakan masalahnya untuk berhenti pada ayat tertentu sewaktu membaca Al-Quran. Mudah-mudahan Al-Quran dengan Panduan Wakaf dan Ibtida' terbitan Telaga Biru ini boleh membantu Bonda.

Senang, ada sistem warna (merah, biru dan hijau) yang membolehkan pembaca memberhentikan bacaan (wakaf) dan memulakan bacaan (ibtida') dengan sempurna. Maklumlah, bila ayat tu panjang, nafas tak sampai, nak berhenti kat tempat tertentu takut terpotong ayat. Kita ni bukan fasih Arab.Macam-macam sekarang kan? Ada Quran Digital, ada colour coded tajwid, la ada wakaf dan ibtida'. Sat lagi keluar lain pula. Semua untuk kesenangan dan kemudahan pembaca. Hendak tak hendak sajalah..

Dengan bayaran RM 21.20 yang dikenakan, insya-Allah, 2 hari lagi sampailah Al-Quran ni ke Kluang, Johor.

P/S  Kalau pos Al Quran dengan Pos Laju, Al Quran diletakkan di bahagian atas kotak-kotak packaging yang ada dan tertera di sampul "Al-Quran".

Artikel berkaitan:

Bukan semua kenal benda ni

Kita mengajar di depan, tangannya dok ralit melukis. Leka benar dia dengan dunianya. Bebudak lelaki ni suka lukis gambar hero atau watak komik yang dibaca. Adakala gambar kereta.

Bukan semua orang kenal benda ni. Sejak duduk SP dan mengajar di sekolah yang dikelilingi sawah, barulah tahu benda ni. Tu pun bukan selalu nampak. Kena tunggu musim menuai padi.
V
V
V
V
V
V
V
Bukan budak saja. Cikgu pun ralit melihat mesin padi ni menjalankan tugasnya.

P/S Tak boleh nak salahkan budak bila "perhatian" kepada guru mereka terganggu. Dah benda ni kelihatan jelas dari tingkap kelas depa. Nak kata apa....

Artikel berkaitan:

Si Abdul & Ijazah serban

Si Abdul ni tak takut dan "tak malu" orangnya. Like mother like son (or like grandma also?) Heee..."Main belasah  aja". Buktinya, dia terpilih sewaktu ujibakat mencari instructor senamrobik di sekolah. Dan hanya dia seorang je instructor lelaki.

Pengajian bulan ini (15hb setiap bulan) membawa tajuk "Serban Rasulullah". Bulan lalu, semasa pengajian kitab "Syamail Muhammadiyah" di Masjid Taman Keladi, Ustaz Shahul Hamid ada beritahu, pada pengajian bulan Mac, sesiapa yang mahu diijazahkan serban, bawa kain serban. Nanti Ustaz beri ijazah serban kepada jemaah yang berhajat. Sejak itu, si Abdul kecil dah war warkan hasratnya. Kain serban yang dibeli Encik Suami di Mekah dah "dicop" kepunyaannya.

Jabir melaporkan:  "Pada hari penaklukan Kota Mekah, Rasulullah masuk kota itu dengan memakai serban di kepala beliau".  (Direkodkan oleh Tirmizi, Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan Ibnu Majah)

Dia sorang yang beriya-iya di rumah. Si Abdul sulung mahupun Encik Suami diam tak bersuara. Malam Ahad lalu, si Abdul kecik ni antara 2 jemaah cilik yang menunggu giliran dipakaikan serban.Yang lain, jemaah dewasa.

 Ibnu Umar berkata : "Apabila memakai serban, Rasulullah menjulurkan hujung serban itu di antara dua bahu beliau."  (Direkodkan oleh Tirmizi)


Alhamdulillah, tercapai juga hasrat si Abdul kecil ni

Ibnu Abbas berkata : "Rasulullah menyampaikan khutbah di hadapan orang ramai dan beliau memakai serban berwarna hitam."   (Direkodkan oleh Tirmizi dan Bukhari)

Ada jemaah dewasa minta dia tolong jadi "jurugambar" . Ada 2 saf jemaah menunggu giliran. Dek kerana si Abdul dan Encik Suami berada di saf depan, tak lamalah menunggu. Si abang? Tak mahu!

Encik Suami yang asalnya mahu menemankan si Abdul kecik....akhirnya ambil keputusan menurut jejak si anak. Sunnah Nabi tu bah. Tak pakai selalu, sekali sekala apa salahnya. Ini baru permulaan. Sebagai isteri dan ibu...Anim menyokong mana yang baik.

P/S Nak memulakan sesuatu yang tak biasa tu memang payah tapi...bila sekali kita berjaya mengatasi perasaan malu dan tak endah "apa orang kata"..perkara tu dah alah bisa tegal biasa.

Artikel berkaitan: