Jumaat, 12 November 2010

Menu burung wak wak


Burung wak-wak atau nama lainnya burung ayam-ayam (ada yang panggil ruak-ruak) ni adalah antara spesis yang dilindungi. Kena ada lesen nak menangkap. Istilah yang digunakan ialah "mendekut" (bunyian menggunakan seruling aka serunai). 

Cuti hujung minggu ni...ada pulak rezeki burung wak wak dari seorang teman. (Jangan tangkap saya ya pihak mergastua...saya tak bersalah!! Musuh jangan dicari..rezeki jangan ditolak)  Siap dah di sembelih dan diproses. Tinggal masak saja katanya.

Menu paling simple. Kisarkan bawang merah + bawang putih + halia + sedikit kunyit + ketumbar + jintan manis. Jangan lupa garam. Lumurkan rata-rata. Goreng.

Burung wak-wak goreng menu untuk dinner malam ni. Rasa dagingnya liat-liat sedikit (ni mesti dah berusia burung nih)  Rasa daging macam ayam kampung

Macam-macam cerita "segham" fasal burung wak-wak nih. Mana taknya...
nak tangkap pun khabarnya...
~ waktu malam@senja je boleh tangkap
~ kena guna serunai nak panggil burung nih untuk masuk perangkap jaring
(agaknya sebab tu timbul cerita hantu pun mai jugak)
~ jangan tamak masa menangkap ni. Kalau tak...ada burung hitam besar yang datang

P/S Cara moden ~ depa gunakan kaset yang telah dirakamkan bunyi 'dekut' menggantikan seruling .


2 ulasan:

  1. saya suka kisah burung wak-wak ni.cuma daging dia saya tak berapa suka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Daging spesis burung lah yg saya rasa paling sedap...tapi tekak masing2 berbezakan?

      Padam

Komen anda amat dihargai

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ Anim : Inilah Ceritaku 2012 | All Right Reserved | Designed By Shahada Fauzi