24 Komen untuk "Adakah rahsia itu perlu terus disimpan?"

  1. knah juga masih ada ibu dan ayah..setiap kali balik kg, knah akan peluk ibu dan ayah juga mohon ampun dan maaf tiap kali berpisah..Sedih dan sebak bila baca cerita Anim..adakah mereka juga masih ada rasa terguris hati dan masih tidak ampunkan dosa itu..Allah Ya Allah..dengan Rahmat dan kasih sayangMu..kau lembutkanlah hati kedua ibu bapa kami..maafkan segala dosa2 kami..anak2mu..
    Anim, kita sebagai ibu..berusahalah agar tidak mudah berkecil hati dengan perilaku anak2..setitis air mata kita gugur adalah beban dosa yg tidak tertanggung oleh anak2.. :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. membaca ulasan kak nah saja sudah membuatkan saya sebak. sejak bergelar ibu, saya faham apa yang ada dalam perasaan ibu saya. saya membayangkan...saya buat sesuatu yang tanpa disedari menyinggung perasaan ibu saya. aduh kak nah...
      terima kasih kerana berkongsi doa :-))

      Padam
  2. saya ni setiap hari menghadap bonda ... terfikir lak klu layanan saya ada yg menyinggung perasaannya .

    BalasPadam
  3. Askm Anim..sebagai ibu mmg kita mmg mudah tersinggung mentelah lagi bila mereka dewasa..berbeza masa mereka kecil..masa kecil kita suka marah marah..jerit jerit..tapi kita tak rasa terguris..TETAPI apabila anak remaja dan dewasa kita jarang nak jerit jerit..kita diam jer..tapi hati kita terguris...sebab itulah kita ibu ni sentiasa mohon agar Allah ampunkan dosa dosa anak kerana keredhaan Allah adalah keredhaan inu bapa..
    Kata kata ibu itu adalah doa..habis marah pun sebut jer bertuahnya anak ni!! ( ayat habis marah arwah bonda nekcik!! alhamdulilah Bunda!! )
    Begitu jugak terhadap kedua ibu bapa mertua...syurga suami kita terletak di atas keredhaan mereka...sentiasalah berhati hati agar perasaan mereka tidak terguris!!
    sebagai muhasabah diri dan juga pada anak anak yang dikasihi..

    BalasPadam
  4. bg kita mungkin tiada apa2...tp hati dan perasaan org tua sangat sensitif...mudah terasa...rasanya semua kita tahu cerita dizaman Nabi dulu....hanya kerana sahabat tersebut menjamah makanan siisteri terlebih dahulu..membuatkan siibu berkecil hati..

    BalasPadam
  5. Bercakap soal hati ni mmg susah Anim, samada dipihak ibu atau anak. Tapi sbg anak, kita kena banyak beralah sekali pun pendam sampai bengkak, biarlah. Itu soal anak, bagaimana pula soal menantu dgn mertua? Sbg ibu kakpb faham tapi sbg mertua, belum lagi...hehe..bagaimana pun hidup ini kena saling memaafi baik ibu atau anak.
    Utk permulaan ni, kakpb praktikkan dgn anak. Tunjuk kat dia, ciuman seorang ibubapa terhadap anaknya boleh menggugurkan dosa kita. Inilah yg kakpb tak dapat dr emak dan arwah bak (org johor)

    BalasPadam
  6. tersentuh dan sayu sangat dgn cerita ni..sayu teringatkan arwah bonda, bimbang jika ada kesalahan yg tak jelas pada kita yg mengguris hatinya, yg mampu hanya doa mohon kesejahteraan buat dia, dan hadiahkan dia setiap hari....

    BalasPadam
  7. setiap orang ada kesalahan walaupun kita buat solat taubat tetap rasa hati kurrang senang maka wajarkah kita erus berjumpa dengan mereka sekiranya mereka ada.

    wahualam.dunia makin tua manusia makin lupa.

    kad quilling itu boleh bagi pada rakan2 ucapan perpisahan, persahabatan, ucapan terima kasih, hari lahir, ulantgahun, heee...murah2 jer tuh hiii...kalao berminat bagi tahulah.

    link ada sini ok..baru erasan 2 ke 4 hari blog ini update waktunya malem ;)

    BalasPadam
  8. Tuh la..kdg kdg kite x sedar kan kak perbuatan kite tuh mengguris ati mak kite...bkn seng nk jge sekeping ati...

    BalasPadam
  9. Ya Allah! mmg terkesan dengan N3 akak ni.. sy ni manalah tau dalam tak sedar ada menyinggung perasaan mak.. Ya Allah! takut nya.. kadang perkara itu kita anggap remah tapi telah mengecilkan hati org tua kita.. moga kita terhindar dr perkara sedemikian...

    BalasPadam
  10. Kakak pun dengar usrah nurani petang 5:15 masa on the way balik kerja.
    Betul sangat bimbang perlakuan/pertuturan kita merobek hati mak/ayah tapi akibatnya panjang.
    Moga kita sebagai ibu/mak sentiasa memaafkan anak-anak kita. Takut jadi macam Al-qomah

    BalasPadam
  11. kadang-kadang kita rasa apa yang kita cakap adalah benda-benda biasa je, mana tahu ibu bapa ni kecik hati pula. Kena berhati-hati bila nak bercakap dengan kedua orang tua...moga Allah melindungi lidah kita dari menyakiti hati mereka...

    BalasPadam
  12. Alamak, kisah si anak perempuan dengan ibunya itu dah menyerupai kisah saya. Tapi emak tak pernah kata apa pada kakak cuma beliau pelik tengok sikap saya itu. Saya ni pun ANIM ada banyak kelemahannya. Antaranya, kalau di rumah tu, semua kerja saya nak buat ikut cara saya. Kalau ditolong, saya akan buat balik ikut cara saya. Yang paling ketara ialah bila melipat baju atau menyusun peralatan di rumah. Cantik macamana pun lipatan, saya tetap akan selongkar dan lipat balik termasuklah kalau yang melipatnya emak atau kakak saya yang maha rajin tu. Tapi saya pernah beritahu emak dan kakak saya elok-elok, tak perlu buat untuk saya kerana saya bukannya pandai menghargai tetapi kemungkinan besar aksi saya nanti akan mencetuskan kemarahan mereka. Mak tak kata apalah cuma katanya 'teruk betul sikap anak perempuan yang bongsu ni!'

    BalasPadam
  13. Tersentuhnya baca entri, thanks anim,.semoga ibubapa kita memaafkan kita ye, kadang emak saya tunjuk sms salah seorang anaknya meminta maaf tiba tiba. Saya belum buat lagi, tapi sambil salam biasa sebut juga mminta ampun minta maaf ni, dari salam kosongkan.

    BalasPadam
  14. Tak mampu berkata apa...terus bermain difikiran, adakah perlakuan2ku seumur hidup ini ada yang telah melukakan hati ibu...???

    Terima kasih Kak Anim...

    BalasPadam
  15. mmg tersentuh bila baca entri anim ni, mak dan abah dah tiada lagi...saya pun tak pasti sama ada saya ada buat mak dan abah tersinggung atau terasa hati...kadang2 kita tidak perasan apa yg kita lakukan...kalau aruah mak dan abah masih ada akan saya jaga hati dan perasaannya...sekarang ini saya selalu berdoa agar Allah ampunkan segala dosa2 saya terhadap kedua ibubapa saya segala apa yg telah saya lalukan terhadap mereka walau pun sebesar zarah dosa saya kepadanya..
    Bila sudah jadi ibu, baru saya tahu perasaan seorang ibu, kadang2 kita pun ada rasa hati pada anak2..

    BalasPadam
  16. sedikit sebanyak hati terdetik cuba bayangkan dari keil hingga dewasa kita terluka hati mereka.Allah Maha Besar...

    BalasPadam
  17. isyh betoiler memang kena tanya betoi2 adakah semua kesalahan kita dimaafkan.. tapi mak saya memang jenis kalau tak betoi terus cakap bukan jenis ibu yang memendam perasaan... sebab jiran2 kat kampungtu emak2 jenis simpan perasaan slalu mengadu pada emak saya ... emak saya kata kalau tak kena dimata kena tegur... tak boleh simpan2 ... biar dia kaya biar dia orang berjaya biar dia pangkatnyer besar, dia anak kita yang kena ditegur sebab kita ibu dia... kalau ada terguris hati cakap, biar dia berhenti dari bagi kita duit setiap bulan... rezeki datang dari Allah... jadi sebagai ibupun tolonglah berterus terang supaya anak2 kita tak tergolong dari anak yang derhaka...

    BalasPadam
  18. akak... tersentuh hati baca setiap entry dari akak... tapi hari ni paling terkesan... saya pun mungkin ada berbuat sesuatu yang masih tak diampun oleh mak atau abah saya... terima kasih atas peringatan ni kak...

    BalasPadam
  19. terasentuh acik baca.. subhanaALLAH.. kadang kala kita tak sedarkan cikgu perbuatan kita terhadap ibu bapa kita.. :(

    BalasPadam
  20. terima kasih kerana kak anim telah mengingatkan aiza.. secara tidak sengaja ada masanya aiza juga telah melukakan hati mak aiza.. walaupun di bibir ibu mengatakan dia memaafkan kita, namun jauh di sudut hatinya kita tidak tahu..

    BalasPadam
  21. Tiba2 terasa banyak sangat kesalahan zaman remaja yang dilakukan pada mak. Allah...nampaknya kena sebut satu persatu agar mak ampunkan.

    BalasPadam
  22. Memang selalu mintak maaf dgn mak dan mertua...tulah tu, bak kata Anim mintak maaf pukal....andainya ada mereka kecik hati takutkan Nim....

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai

Tazkirah

i

Kisah 2 Abdul

i