Home · About Me · Sitemap ·

Tetamu mengejut vs Tetamu ditunggu

Assalamualaikum wbt...

Sebaik tiba rumah dari pasar malam, si Abdul kecil berlari mendapatkan Anim di pagar. Bising mulutnya merungut, kenapa Anim tak angkat telefon. Ala, hp dok dalam handbeg, tangan kiri kanan menjinjit beg plastik, mana nak kisahkan hp. Itulah, diajak tak mau ikut. Kalau shopping complex, laju aja masuk kereta. Mulalah tu..mulalah.

Rupa-rupanya, adik lelaki Anim yang dok Rawang dah ada di kawasan perumahan kami. Minta address nak ke rumah, tak berjawab. Melilau mencari rumah berdasarkan arahan yang diberi si Abdul kecil dengan We Chat (dengan sepupunya). 

Haaah...ni mulalah nak membebel kat adik. Awatlah tak habaq awal nak mai Utara. Jam 6.30 petang dah ni. Tak beli makanan siap, hanya barangan basah, sayur dan buah.

Bila adik 5 beranak dan adik ipar perempuannya muncul di pintu, tak leh kata apalah. Tetamu dah mai rumah. Dia bagi alasan, nak p majlis kahwin di Pokok Sena. Dah booked homestay di Kuala Nerang. Mula2 tak planned nak singgah. Bila nampak papan tanda Tol Sg.Petani (U) tu "mencuba nasib". Sabar ajalah.

My nephews...tetamu mengejut dari Rawang

Sejak berpindah ke perumahan ini 5 bulan lalu, inilah tetamu kedua family kami. Tetamu pertama ialah my cousin from Johor. Lama dah rumah ni tak dikunjungi tetamu jauh.

Walaupun depa maklumkan tak perlu susah-susah kerana hanya nak tumpang solat dan nak bertolak ke Kuala Nerang selepas Maghrib, Anim suruh tunggu dulu. Datang jauh, takkan makan kerepek dan buah saja.

Masak simple aja. Udang galah masak lemak cili api, ayam goreng dan tumis kubis . Macam lipas kudung, main campak-campak saja dalam periuk. Depa balik solat Maghrib berjemaah di masjid berhampiran pun masih tak siap memasak. Balik masjid, dapat bungkusan Nasi Tomato. Ada majlis di masjid katanya. Tapi....semua nak makan masakan Mak Ngah..

Dah lapar ...sayur atas kuali pun tak mau tunggu dah..

Ayam goreng licin dah. Udang galah berbaki 4 ekor dan kubis tumis masih ada untuk hidangan malam Encik Suami yang masih dalam perjalanan pulang ke SP . Mungkin boleh senang hati kemas dapur sebaik tetamu mengejut bertolak ke Kuala Nerang.Tapi tak sesenang itu....

Actually, kami ada tetamu yang ditunggu. Adik lelaki Anim 5 beranak, ayah mertuanya bersama dua adik iparnya dalam perjalanan dari Kluang nak tumpang bermalam di rumah kami. Depa nak ke Perlis kerana ada majlis kahwin di Padang Besar. 

Plan awal memang cantik. Hidangan lemak cili api udang galah, bersama ayam goreng dan tumis kubis memang dirancang untuk tetamu Kluang. Anim beli pun ngam-ngam saja. Iyalah..manalah kita tau ada tetamu mengejut. Rezeki orang Rawang rupa-rupanya.

Dok jengah isi fridge. Apa nak ku masak untuk tetamu Kluang? Udang putih dan tauge kebetulan dibeli sebagai rencah untuk mee goreng sarapan pagi. Jam dah menunjukkan 10 malam. Iyalah, sebaik Encik Suami tiba dari Ipoh, kenalah layan dia makan sekejap. Takkan kita nak masak, Elok dia mandi dan berehat, mulalah ke dapur semula.

Nasib baiklah adik bertolak dari Kluang lepas solat Jumaat. Masa Anim masuk dapur, dia kata baru tiba Simpang Pulai. Dalam 2-3 jam sampailah SP. Nak cari makanan siap pun tak sempat dah. Dah malam. Walaupun maklum depa mungkin tiba dalam jam 12 malam- 1 pagi, Anim tetap anggap mereka belum makan. Lagipun sedari kecil Bonda dah tekankan, "orang Jawa ni PANTANG bertanyakan tetamu, "dah makan ke belum?". Jangan tanya dah makan ke belum ke, hidangkan saja,

Tauge tumis, sambal udang dan telur kicap. Ni pun main campak-campak. Letih masak dua kali.
 Entah apalah kata jiran sebelah. Jam 11 malam masih menumbuk lesung. 

Selesai masak jam 11.30 malam. Tetamu tiba rumah jam 12.30 malam. Alhamdulillah, tak sia-sia menumbuk lesung tengah malam. Mereka hanya stop dua kali saja di Hentian Rehat.

Tetamu yang ditunggu. Pukul 3 pagi katanya depa tidur kerana leka bermain dengan abang 2 Abdul. 
Mak Ngah tak larat tunggu...

Sebelum bertolak ke Padang Besar tadi, Anim ajak tetamu ke Tanjung Dawai. Tak jauh dari tempat kami...dalam 30 minit saja.

 Nak bawa tetamu naik bot dari Tanjung Dawai ke Pantai Merdeka. Orang Kluang tak pernah naik bot. Kita pusing Sg.Merbok ya...

Satu kepala RM4 saja. Kami ber11 (RM44) dan bayar extra RM6 untuk dibawa pusing ke kawasan ternakan ikan sangkar. Tak berhenti di Pantai Merdeka kerana mereka pun nak ke Padang Besar. Kalau berhenti...alamat si kecil2 termasuk 2 Abdul mesti nak main air.

Ternakan ikan sangkar kerapu, jenahak dan siakap..

 Sukanya si Aina yang berusia 4 tahun ni. Siap bertepuk tangan...

Lepas beli sikit ole-ole barangan laut Tanjung Dawai untuk dibawa balik, makan time di tepi sungai. Bagi tetamu makan ikan fresh baru naik . Memang lain rasanya. Kata my SIL, sedapnya rasa ikan bakar di sini, tak de bau hanyir.

TQ Zaky dan his wife Emma kerana sudi singgah. Jangan serik datang lagi:-))

P/S  Selamat bercuti. Sehari dua ni ada di SP. Plan nak balik Johor hujung minggu. Ada kenduri kahwin kerabat terdekat.

Artikel berkaitan:

6 hak Muslim terhadap Muslim yang lain


Assalamualaikum wbt...
"Perbezaan yang paling besar di antara makhluk dengan makhluk yang lain ialah ilmu. Manusia diberikan kebolehan untuk diajar dan mengajar. Binatang ternakan contohnya, boleh diajar untuk mematuhi perintah tuannya tetapi tidak boleh mengembangkan ilmu tersebut kepada binatang yang lain. Berbeza dengan manusia, sedikit ilmu yang diperolehnya mampu dikembangkan dengan lebih meluas"  ~TGNA~
Nak buat entry pun fikir banyak kali. Namun teringat kata-kata Ustaz Che Amran Yusoff, niatkan untuk berkongsi, bukan nak mengajar orang.

6 hak Muslim terhadap Muslim yang lain ada disentuh dalam majlis ilmu Ustaz Che Amran di Amanjaya bulan lalu (di sini ). Beriya-iya nak share walaupun tak mencatat dalam buku nota. Akhirnya, wa sudah lupa maa..

Siapa sangka, rezeki dari Allah...Ustaz Che Amran "datang semula" ke kuliah Maghrib di Masjid Taman Keladi, 21 Mei lalu dan membawa tajuk yang sama. Masha Allah....seronok betul dapat kembali mengingat isinya.

Sejak mengenalinya di Amanjaya, tak kisah "kejar" Ustaz kalau dia mai mana-mana masjid di SP. 
Suka dengar penyampaiannya yang menyentuh kehidupan kita sehari-hari

6 hak Muslim terhadap Muslim yang lain:

1- Apabila bertemu dengannya, ucapkanlah salam. 
~ Banyak ayat dalam Quran yang menyebut orang-orang yang masuk syurga adalah orang beriman. Antaranya Surah Al Mu'minun ayat 1-11.
~ Orang beriman juga adalah orang yang berkasih sayang. 
~ Formulanya; ucap salam > kasih sayang > beriman > masuk syurga

2- Apabila dia menjemput kamu, wajib kamu hadir memenuhi jemputannya. Yang dimaksudkan wajib di sini ialah memenuhi jemputan majlis walimah. Kalau tak hadir, kita dianggap sudah bermaksiat kepada Allah. (Kenduri arwah, kenduri nak p umrah dan sebagainya terkecuali). 
~ WAJIB hadir :
i. Apabila tuan rumah datang ke rumah kita menjemput
ii.Apabila tuan rumah telefon menjemput dan kita mendengar suaranya
iii.Apabila tuan rumah hantar wakil datang menjemput
iv.Apabila wakil tuan rumah menjemput melalui telefon dan kita dengar suaranya
~ SUNAT hadir:
i. Jika surat undangan hanya dimasukkan dalam peti surat
ii. Jika undangan melalui FB, WhatsApp dan sebagainya.
~ HARAM hadir:
i. Jika datang tak berjemput

Ustaz Che Amran sentuh tentang trend akad nikah di masjid. Seelok-eloknya buatlah di rumah pengantin sendiri, bukan di masjid. Tak ada istilah berkat bernikah di masjid. Tak ada hadith bagitau Rasulullah Solallahu Alaihi Wassalam pun nikah di masjid. Tambahnya, ada rombongan pengantin yang hadir dalam keadaan tak tutup aurat. Ada yang masuk ke masjid dalam keadaan haid. 

3- Apabila dia meminta nasihat, berilah nasihat mengikut kadar yang kita tahu saja.
~ Kita beri nasihat ikut ketetapan syariat. 

4- Apabila sahabat Islam bersin dan dia menyebut Alhamdulillah, doakan dengan Yarhamukallah.
~ Kalau kita tak doakan, kita akan dipersoalkan di akhirat. Tetapi kalau dia tidak memuji Allah, tak perlulah kita doakan dia.

5- Apabila dia sakit, ziarahilah
~ Datanglah ziarah waktu dhuha (8-11.30 pagi) @ lepas Asar @ waktu antara Maghrib-Isyak. 
~ Tiga waktu dilarang: (termasuk ziarah oranglain yang sihat)
i.  Sebelum Subuh
ii. Matahari tegak atas kepala . Waktu itu orang tengah berehat-rehat
iii. Lewat malam. Datang ziarah waktu orang nak masuk tidur.

Sunnah ziarah orang sakit:
i. Jika pesakit sama jantina, berdiri sebelah bahu pesakit
ii. Usap dahinya untuk bawa ketenangan. Pesakit seronok bila orang datang ziarah.
iii. Pegang tangannya.
iv. Ucapkan kata-kata baik, beri semangat.
v.  Doakan dia tapi jangan depan dia. Doakan tanpa pengetahuan dia.

6- Apabila dia mati, ziarah dan iringkan jenazahnya hingga ke tanah perkuburan.
~ Jangan sabar dalam hal berikut:
i.  DOSA. Buat dosa jangan pula sabar nak bertaubat. Kena terus bertaubat. Jangan tunggu lagi.
ii. SOLAT. Jangan sabar waktu nak solat. Solat tak boleh tangguh. Syaitan kalau dengar azan, lari terkentut-kentut kerana takut. Manusia pulak bila dengar azan, datang ke masjid tak, lari pun tak. Masih lagi selamba makan di tepi jalan, di dalam kedai, masih tawar menawar di pasar malam. Berani sungguh kita ya berbanding syaitan.
iii. ORANG MATI. Kena urus segera. 

Wallahua'lam

P/S Syaitan tak pernah tinggalkan kita. Kita kena berjuang untuk tinggalkan syaitan. 

Artikel berkaitan:

Nak semak arah kiblat, lain pula yang terlihat dek mata


Assalamualaikum wbt...

Petang tadi dok menunggu waktu untuk semak arah kiblat (istiwa a'zam) . Cuaca mendung pula. Sesekali kedengaran guruh berdentum. Nampak gaya tak ada rezeki nak check .

Masuk bilik air di tingkat atas. Nak siap diri untuk solat Asar. Mata dok terpaku lihat awan dari tingkap bilik air. Ralit pula tengok awan berarak perlahan-lahan. Tiba-tiba ternampak seakan-akan warna di langit. Keluar bilik air, capai hp. Hmm..hp tua tu manalah boleh zoom jauh. Sekejap je dah lenyap dari pandangan mata.

Tergerak capai kamera. Dok acu kat tingkap. Kot-kot apa yang disaksikan sebentar tadi muncul kembali.

Tunggu..tunggu...

  Dan tunggu....

Akhirnya.....warna hijau dan pink itu kelihatan lagi..

Subhanallah....cantikkan warna di langit...

Tengok waktu...jam 5:15 petang..Seminit dua selepas itu, warna itu lenyap dilitup awan sebelum kelihatan matahari terpancar terik buat seketika. Kemudian awan kembali mendung. Dua kali ternampak petir menyambar.

 Dari google

WA gambar kat Encik Suami, bertanyakan dia pelangi ke? Jawabnya, pelangi biasanya muncul selepas hujan.

WA pula kat group adik beradik, ada yang suruh Anim search tentang "green flash". Info yang digoogle sekali lalu kata ia biasanya terjadi sebelum matahari terbit dan terbenam. Kebanyakan image "green flash" yang digoogle kelihatan warna hijau saja.

My SIL berpendapat pelangi kerana biasan cahaya dan kristal air.

Apa pendapat kalian? Adakah itu pelangi? Atau "green flash"? Subjek Sains dan Geografi Anim memang lemah, huhu.

P/S  Subhanallah...tak kisahlah sama ada ianya pelangi atau "green flash".. satu kepuasan dapat lihat keindahan alam ciptaan Allah . 

Artikel berkaitan:

Istiwa A'zam : Peluang Menyemak Arah Kiblat


Assalamualaikum wbt...

Tak dapat nak tulis panjang. Hari ni last day sekolah. Esok dah mula cuti. Sibuk tanda kertas jawapan peperiksaan dan nak key in dalam SAPS secepat mungkin. Kalau boleh, cuti nanti, nak cuti betul-betul, tak fikir kerja-kerja sekolah, huhu. 

 Pejabat Mufti Negeri Kedah

Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan

P/S  Julai nanti pun ada...

Artikel berkaitan:

Cerita sehari di Ipoh


Assalamualaikum wbt....

Selesai breakfast Roti Sanggul berkuah daging @ Ijam Roti Canai (5 bulan tak rasa ooo), Encik Suami bawa Mem ronda dengan motor ke satu tempat kegemaran dia mengeluarkan peluh di Ipoh. Pagi ni dia kata nak tanam serai.

Tanah lot sekangkang kera di pinggir bandar Ipoh ni asalnya dulu kawasan penempatan setinggan. La dah diberi geran. Tuan tanah offer jual kat kami tahun lalu kerana dia nak buat rumah di Manjung. Harga pun bolehlah, dalam kemampuan.

Bagusnya beli tanah lot kat Ipoh ni, siap dah semuanya. Api, air dah masuk. Tinggal pacak tiang buat rumah. Berbanding dengan tanah lot yang ditinjau sekitar SP. Semua modal sendiri. Actually, Encik Suami pernah berangan dulu. Kalau Anim dapat pindah Ipoh, bolehlah buat pondok di sini. Itu rancangan kami, tapi lain pula rancangan Allah. So, buat masa ni selain pokok durian belanda dan mangga, kami tanam rumput dan lalang dululah, huhu.

Mem siap selfie. Helmet pun malas nak buka. Itulah beza orang yang dibesarkan di kampung dengan orang yang dibesarkan di bandar. So, jangan heranlah setiap kali berpindah kerja dan mencari rumah sewa, pilihannya mesti rumah bertanah walaupun sekangkang kera. Satu hari tak pegang tumbuhan, dia boleh migrain. Beza dengan I.. tangan panas. Tanam apa pun tak menjadi..

Tambah pula...dressing pun tak sesuai maa..

Lepas keluar peluh, singgah warung tepi jalan.Macamana badan tak naik. Bukan sikit makan tapi sikit sikit, makan! Teruja bila Encik Suami kata, dia selalu singgah makan pecal kat warung selekoh maut kat Kg. Sri Kinta ni. Alasannya kuah pecal nya sedap. Rupa-rupanya makcik tu orang Jawa Johor yang bersuamikan orang Perak. Patutlah...

Kemudian kami pergi cari bahan baju Melayu. Kat SP, tailor yang ditemui semua geleng kepala tak sanggup nak terima jahitan.  Tinggal sebulan lagi nak puasa. Orang hantar tempahan 2 bulan sebelum. Tule, sibuk mengalahkan menteri (relevan kah lagi perumpamaan ini?)

Nak beli siap, si Abdul kecil tu tau ajalah saiz badan. So, plan asal, hanya cari bahan baju Melayu dia saja. Abdul Sulung dan Bapak Abdul beli siap. Then tahun ni Anim serahkan mereka buat pilihan warna sendiri. Tak nak guna kuasa veto. Tahun ni tak perlu warna sedondon.

Alih-alih bila si Abdul kecil memilih warna biru tua sebagai pilihan warna, tak semena-mena si abang dan Bapak Abdul pun tertarik sama. Sudahnya masing-masing memilih warna yang sama cuma material kain berbeza. Laaa...sedondon jugak!

Anim ni bukan peminat tegar biru. Bolehlah pakai berbanding kesukaan pada pink dan purple. Namun berbesar hati bila 2 Abdul offer nak pilihkan kain warna sedondon untuk Anim.
Not bad kan taste 2 Abdul. Dua pasang saja, cukuplah.

Kami kemudian ke Billion Supermarket. Tahun lalu, kami buat baju raya kat kedai jahit di Tingkat 2. Tapi tahun ni, macam lewat je kami hantar kain. Ah, tawakal pada Allah. Terima tak terima tempahan, redha sajalah. Tepat sekali, tempahan telah ditutup. Tapi bila ternampak si Abdul kecil, tak semena-mena tuan kedai kata susah nak cari baju saiz si Abdul kecil di luar. Kerana kasihankan si Abdul kecil, dia sanggup terima tempahan. Dan kami pun tumpanglah sekaki. Alhamdulillah....settle. Tunggu dua bulan lagi, in sha Allah.

Nilah budak bertuah tu. Hajat awal nak pekena Japanese food di Riverwalk river front. Dah tutup rupanya. So, ke satu tempat lain pula...

Thumb's Cafe di Jalan Sultan Abdul Jalil. Thumb's tu asal nama Pak Tam

Cantikkan deko cafe ni. Bersih..

Macam rumah kampung..santai sambil telinga mendengar muzik yang dialunkan. Banyak pilihan makanan eastern dan western. Oklah..harga reasonable. Kami order Lamb chop (RM13). Chicken grilled (RM12) dan Ninja Burger (RM8).

And then, sebagai penutup. Lepas Isyak, dapatlah mengikuti Forum Perdana bersama 3 ahli panel, Ustaz Halim b. Din, Ustaz Haslin b. Baharim (Bollywood) dan Aishah di Madarasah Al Khalidiah, Kg. Sri Kinta. 1st time join majlis ilmu bersama muslimin muslimat Kg,Sri Kinta. Pengalaman baru duduk atas kerusi. Selalunya di SP bersila dalam masjid. .

Ustaz Halim dan Ustaz Haslin baru tiba dari bumi Palestin malam sebelum. Depa selit banyak cerita dan pengalaman mereka di sana. Aishah..1st time dengar cara live. Lembut suaranya. Teringat lagu Janji Manismu. Suka dengar nasihat bermaknanya kepada kaum muslimat. Biarlah orang kata anda Ustazah Maggi Mee, Aishah. Banyak yang anda sebutkan malam itu, berkesan di hati saya dan saya akan cuba praktikkan dalam kehidupan saya, in sha Allah. Jazakallahu khairan kathiran..

P/S  Kadang-kadang bangkit tidur, termenung sekejap. Aku sekarang kat mana ni.....SP, Ipoh @ B.Pahat...

Artikel berkaitan:

Harumanis vs Harumasam


Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, Selasa lalu Anim discharged setelah berada 4 hari 3 malam di hospital. Waktu ditanya doktor bertugas,apa yang Anim makan agaknya hingga menyebabkan keracunan makanan serius, Anim sendiri tak ada jawapan.Mengikut ujian darah, mungkin berpunca dari makanan mentah.

Ingat-ingat semula, petang Khamis balik sekolah, Anim dan si Abdul menikmati jus amra asam boi bersama Mee Goreng Wantan di salah sebuah gerai makan yang biasa disinggah. Punyalah sedap jus amra yang diblend sendiri oleh tuan gerai tu hingga Anim WA geng bas sekolah bertanyakan cara membuatnya di rumah (amra tengah rancak berbuah). Nak jadi cerita, petang tu Anim dah tak rasa sedap badan dan demam pada hari Jumaat.

Buah kedondong (amra) yang rancak berbuah di rumah

Dipendekkan cerita, bila dah duduk ward, lebih berhati-hati nak makan. Usia makin meningkat seiring dengan usia perut. Rasanya baru Anim cerita tentang perut Anim bulan lalu (di sini). Seperti kata Ustaz Amran Yusoff, selalu didik hati kita, kalau Allah bagi kita sesuatu, Allah bagi yang baik-baik saja.

Banyak yang dipelajari dan banyak yang dimuhasabahkan bila duduk atas katil hospital. Masa tulah kita amat menghargai akan nikmat sihat, nikmat kelapangan masa dan nikmat melakukan ibadah dalam keadaan selesa. Setidak-tidaknya apa yang dialami jiran sebelah katil Anim jauh lebih berat dari masalah Anim. Bayanglah sakit saraf di kepala dan menyebabkan seluruh anggota badannya sakit bila tersilap bergerak. Alhamdulillah, dua malam berjiran, banyak yang kami bual dan bincang. (Dia ni bertugas di PPD). Dia meminta no telefon Anim dan beriya-iya meminta Anim datang ke rumahnya di Pulau Pinang. Allahu Robbi, dalam keadaan sakit begitu, dia masih mengalu-alukan tetamu.

Oh ya...Anim taip entry di Ipoh sebenarnya. Secara kebetulan, sebaik Anim discharged, Encik Suami kena ganti tempat rakan sekerja bermesyuarat di Alor Setar. So..hingga Khamislah dia ada di SP. Bila dia nak balik Ipoh , pagi Jumaat, dibawanya kami bersama. Duduk dengan 2 Abdul kat rumah, mesti Anim tak tau duduk diam katanya. Baik ikut dia angkut kami duduk "rest house" kat Ipoh ni.

Lima hari tak ada di ofis, rupa-rupanya ada mangga Harumanis disimpan untuknya. Sewaktu Harumanis ini dibawa masuk bilik kelmarin, taklah teruja sangat. "Dah terkena" sebelum ni...

RM 70 (3 kg), beli dari kawan geng bas sekolah yang ke Perlis baru-baru ini. Terkejut juga tengok rupa kotak. Tak sama seperti yang pernah kami beli tahun-tahun terdahulu. Apa nak buat, sejak Encik Suami kerja di Ipoh, kami dah tak dapat nak p sendiri

Sangka Anim, datangnya dalam kotak dari Jabatan Pertanian  Negeri Perlis seperti ini yang sudah dimaklumi kualitinya.

Bila buka bungkusan kertas suratkhabar yang disertakan, diperam dengan karbaid rupanya....

3,4 hari selepas tu...nampak lebam bila dikupas. Kualiti buah RM10 sebiji. Rasa ada serupa harumanis, ada juga harumasam.

Namun nasib Anim taklah seberat geng bas sekolah, Ustaz K..

 RM 90 termasuk kos pos. Harumanis yang ditunggu...

Jadi harumasam dan hanya sebiji dua yang boleh dimakan. Itupun kena pilih-pilih potongan. Pasrah katanya. Dah tak ada rezeki. Lagipun...benda kat dalam tu tak boleh dijangka.

Oh ya..berbalik pada harumanis di Ipoh (dibawa balik staff dari Perlis)...

5 hari dalam fridge ofis..sudah lebam. tengok rupa luaran..tak teruja..hihi. Harumanis 2 kg ni RM30.

Don't judge a book by its cover....ini barulah harumanis yang lemak manis...

P/S  Lama dah tak balik Ipoh....seronok berubah angin. Macam-macam projek nak dibuat walhal subuh esok nak balik SP dah..Sekolah beb...

Artikel berkaitan:

Catatan dari katil hospital: Si Bisu


Assalamualaikum wbt...

Catatan dari hospital lagi....

Ingatkan si Kecik ni boleh jadi kawan main si Bisu. Sebulan lalu Encik Suami terlanggarnya di subuh hari sewaktu mengundurkan kereta nak balik Ipoh. Sedih bila ingat-ingat semula. Kejadian berlaku depan mata Anim. Anim lari masuk rumah masa Encik Suami menggali lubang untuk menanamnya subuh-subuh tu.

Dok teringat pula si Bisu di katil wad. 2 Abdul tu suka bela kucing, main kucing tapi bila bab bagi makan, memanjang lupa. 

Kalau tak sempat rebus ikan, dok bagi biskut ni. 

Tapi dia dok mengendeng juga rumah sebelah. Kebetulan, kak Yati jiran sebelah rumah sukakan kucing. Suka bercakap dengan kucing. Dia akan beri makan pada kucing yang datang ke rumahnya.Baik hati kak Yati hulur makanan tepi pagar. Bukan apa tau.... 

Dia tau, kucing jantan orennya tu dah conquer kawasan. Kalau berani.... masuklah...mau kurembat keliling taman.

Alkisah, akhir-akhir ni, Anim kerap bebelkan si Bisu. Dia mula buat perangai. Mula kencing merata dalam rumah. Geram juga dibuatnya. 

Dahlah tu...tak mahu duduk luar. Balik dari sekolah, dia dah tunggu depan pintu. Asyik nak lepak dalam rumah saja dari pagi hingga malam. 


P/S. Si Bisu ni kalau ikut usia manusia, dah serupa usia tuannya, 40++. Patutlah buat perangai..

Artikel berkaitan:

Catatan dari katil hospital


Assalamulaikum wbt...

Masih di atas katil wad 14A hospital di SP. Baru dua malam, tak sabar nak balik. Tak larat nak baring, duduk atas katil tonton TV. Masa nilah semua channel diterokai. Tengahari kelmarin, jiran sebelah katil discharged. 

Sebenarnya nak jadi cerita, petang semalam masa tengah layan TV, tiba-tiba TV katil sebelah "on" sendiri. Mana tak pucat muka..haha. Sambil bangun mencapai remote TV katil sebelah dan menutupnya, sejukkan hati mungkin masa depa tukar cadar katil dan bantal tengahari tadi, depa terusik kot remote tu. Bila Encik Suami datang melawat lepas Maghrib, tak berani nak buka mulut...hihi. Takut tak boleh tidur malam...Penakut betul.

Jam 9 malam dah kepung katil. Tirai disekeliling ditutup rapi. Harap-harap malam ni takde nurse yang off  lampu macam malam sebelum. Gelap gelita bila terjaga malam. Tiba-tiba pintu bilik diketuk. Seorang jururawat muncul di pintu sambil berkata "Kak ada kawan tidur malam ni". Alhamdulillah, lega rasanya tambah-tambah bila dapat tahu dia orang kita juga.


     Kami serasi sebilik!

Dia minta dipindahkan dari bilik lain. Mulutnya tak berhenti kata syukur sebab dapat masuk dalam bilik sama kerana senang nak bersolat. Maklumlah, bukan semua kaum lain memahami tentang tuntutan bersolat 5 waktu sehari walaupun dalam keadaan sakit. 

P/S  Pagi ni baru dapat bersembang panjang. Patutlah kami serasi sebilik. Rupa-rupanya jiran sebelah bertugas di Pejabat Pendidikan Daerah belah Penang nu ( daerah mana...rahsia!) sudah seminggu di wad. Simpati dengan kesakitan saraf di bahagian kepalanya dan memerlukan rawatan terapi. Nampaknya bukan cikgu saja rasa terbeban dengan kerja...mereka yang berada di Pejabat Pendidikan pun dua kali lima saja rupanya, kan. Moga Allah berikan kesembuhan penyakitnya.

Artikel berkaitan:

Hari Guruku Dalam Sejarah

Assalamualaikum wbt....

Minggu lalu dalam kepenatan berganda. 5 hari bersekolah seperti biasa. Bersambung Jumaat , ada lawatan awal pagi bersama my mentor di Uplands International School di Penang (nanti buat entry, in sha Allah), Sabtu esoknya jengok sebentar Kem Sahsiah di sekolah. Kemudian bersambung pula Ahad dan Isnin berkursus. Tak sempat nak jengok blog dan kunjung balas kawan- kawan.

Minggu ni konon-konon nak cover semua kesibukan dan update blog. Siapa sangka demam di hari Jumaat lalu bersambung cirit birit lebih 30 kali di pagi Sabtu hingga tak lalu makan dan nak muntah bila makan menyebabkan 16 Mei...Hari Guruku disambut dalam wad hospital. (Entry ni pun ditaip atas katil)

A.G.E Diet. Disyaki food poisioning. Syukurlah anak- anak tidak turut terkena walaupun kami makan makanan sama yang dimasak sendiri.

Tanpa butter, tanpa creamer. Tengahari pun makan moi ikan ( bubur nasi ikan) berbanding menu istimewa Ahad jiran katil sebelah...Nasi Beriyani..huhu

P/S Esok ada Sambutan Hari Guru peringkat sekolah yang khabarnya serentak satu negara. Nampak gaya...berdasarkan kata-kata doktor yang melawat pagi tadi, tak nampak tanda-tanda akan discharge hari ini..huhu.

Artikel berkaitan: