Home · About Me · Sitemap ·

Bertemu empat mata akhirnya..

Assalamualaikum warohmatullah...

Anim memenuhi satu undangan perkahwinan yang dihantar melalui WhatsApp di Jeniang, Gurun. Sebenarnya, yang mengundang tak pernah bertentang mata mahupun mendengar suara Anim.

Alhamdulillah, Encik Suami setuju ikut sekali (suke..suke, boleh jadi cameraman tak bergaji). Begitu juga dengan si Abdul sulung walaupun asyik bertanya, macamana kami berjumpa. Anim buka balik kisah "pertemuan" kami (di sini).

Sebaik tiba dan "mengesahkan" rumah pengantin (bertanya tetamu yang baru balik), Anim menuju ke arahnya. Hallo, tengok pakaian, sapa pun tahu yang mana satu pengantin.

Saja nak suprisekan pengantin. Namun, belum sempat menyapa lagi, dari jauh dia sudah dapat meneka "Kak Anim kan?"

Dah minta izin upload gambar tapi kena blur kan:))

Anim diperkenalkan kepada ahli keluarganya.."kawan maya".  Kalau orang lihat kami bersembang, macam dah kenal lama. Mana taknya, ibu pengantin kata wajah Anim menyerupai wajah kerabat mereka. Tapi rata-rata mereka anak Mami. Eerrr..Makcik, saya orang Jawa Johor, hidung pesek ni, heee.

Siapa sangkakan...hajat untuk bertemu sudah diungkapkan dua tahun lalu. Akhirnya kami bertemu di hari bahagianya..

P/S Semoga ukhwah kami berpanjangan.

Artikel berkaitan:

Ganjaran


Assalamualaikum warohmatullah...

Jam 9.29, malam kelmarin terima WA dari ibu anak murid Anim di kelas Tahun 2. Terkejut bila diberitahu...Ajmal Waseem dipatuk ular.

Menjengoknya di HSAH, Sg Petani tengahari semalam. Tahun depan, dia naik Tahun 3, Anim tak jadi guru kelasnya lagi

Anim berhubung rapat dengan kebanyakan parents murid kelas Anim . Dah berusia ni, kebanyakan parents lebihkurang sebaya dengan adik-adik Anim saja. Depa boleh text atau WA Anim bertanyakan apa saja masalah berkaitan sekolah atau anak-anak mereka.

Bila ada hubungan baik, sikap saling faham memahami dan mempercayai satu sama lain akan wujud.
Tak ada masalah bila Anim minta izin bawa anak-anak mereka keluar bagi meraikan kejayaan kertas BI Akhir Tahun di sebuah restoran makanan segera sebelum cuti sekolah berakhir minggu lalu.

Pada awalnya ganjaran KFC ialah buat mereka yang dapat 100% dalam paper BI. Almaklum, akhir tahun, kertas soalan dibekalkan PPD. Walaupun mereka tak score 100%, Anim tetap tunaikan janji. Bangga.... walaupun bersekolah kampung, mereka dapat menjawab dengan baik (99%-95%).

3 hari berturut-turut jadi pengunjung setia...

1st day, group pertama sepatutnya empat orang. Umairah dan Adreana Sofea (Tahun 2) serta Irdina Sofea dan Nisa Zahirah (Tahun 1). Malangnya Nisa demam pulak hari itu.

 2nd day, Ajmal Waseem dan Zawawi, murid Tahun 2. Kereta kecil Anim tak boleh nak angkut semua sekaligus. Bergilirlah..Nasib baik bukan satu kelas..hee

3rd day, Nisa (Tahun 1) dah kembali ke sekolah. Sihat dah. Hari ketiga ni restoran KFC penuh dengan ibubapa yang bawa anak-anak mereka makan. Hari tu hari kuar result UPSR. Ganjaran buat anak-anak mereka juga.

Tiga hari berturut-turut, cikgu dah tak lalu telan...pandang sajalah. Cuit sana cuit sini. Nampak gaya bukan sebulan, mau berbulan tak mau jejak dan cium bau..haha.

Namun yang tersengih dapat rezeki terpijak ni tak lain tak bukan ialah si Abdul kecil. Nak buat macamana, dah dia p dan balik sekolah dengan Anim.  Takkan nak pandang saja dan telan air liur. Mengangguk dia bila Anim kata dia kena berpantang KFC lebih sebulan...huhu

P/S  Bukan saja ibu bapa. Guru-guru pun biasanya akan beri ganjaran pada anak-anak didiknya:))

Artikel berkaitan:

Aku pekak badak?


Assalamualaikum wbt...

Nak share cerita Anim jumpa Dr.Mathew, pakar ENT, Metro Hospital tempohari.

Nak tau tak, OTW ke hospital, Encik Suami bertanya samada Anim bawa pakaian sekali atau tidak. kalau perlu operation, terus minta doktor buat, Tak perlu tangguh katanya.

2003, sewaktu kami menetap di Batu Pahat, Anim ada masalah pendengaran. Tak dengar suara sendiri. So, kalau bercakap, volume tinggi. Asyik kena tegur ngan Encik Suami, pelan lah sikit suara tu. Siapa yang mengenali Anim memang tau dah....suara memang kuat.

Anim jumpa pakar ENT di Batu Pahat, lupalah klinik mana. Test gitu gini, doktor suggested satu pembedahan di hospital swasta di Melaka. Kos rawatan dalam RM3 ribu lebih. Waktu tu memang tak cukup duit, saving tak banyak, medical card pun tak ada. Dari setahun ke setahun Condition telinga pun on off on off, tak ingat dah. Tapi bila telinga kanan itu rasa sakit tempohari. baru teringat balik sejarah telinga Anim ni. Aduhai.... membayangkan ianya kini dalam worst condition .

12 tahun telinga itu tak dikisahkan...macam-macam kemungkinan yang terlintas di fikiran. Kalau kena operate pun redha. Cuti sekolah, senanglah sikit.

ear otoscope video camera ~pinjam google

Hasil test dengan otoscope video kamera, doktor kata telinga kanan Anim tiada masalah. Tertayang gegendang telinga kiri kanan yang cantik, tak ada kecederaan, bersih, tak ada kulat dan normal.

Masalah Anim bukan sakit dalam telinga sebenarnya. Sakit di sendi telinga (sakit dipicit) yang menyebabkan keseluruhan kepala rasa sakit. Ini barangkali berpunca akibat mengunyah hanya guna sebelah kanan, menjerit , bising ataupun bunyi yang terlalu kuat. Doktor takkan kacau dan beri ubat titis telinga. Anim hanya akan diberikan ubat sakit sendi saja nanti.

Anim bertanyakan tentang pekak dan adakala tak dengar suara sendiri.. Doktor sarankan Anim buat Audiometry test.

Audiometry test ~ pinjam google

Diuji dengan menggunakan fon telinga. Anim diperdengarkan nada bunyi dengan tone atau frekuensi yang berbeza. Setiap belah telinga diuji bergilir-gilir. Anim dikehendaki menekan suis sekiranya mendengar apa-apa bunyi.

Kekuatan bunyi diukur dalam decibels (dB). Pendengaran normal adalah 20 dB. Hasil ujian yang ditunjukkan Anim hampir menghampiri 20 dB, so pendengaran Anim normal. Anim boleh mendengar bunyi kuat tetapi tidak boleh mendengar bunyi perlahan.

Masalah kadangkala Anim tak dengar suara sendiri bukan berpunca dari masalah pendengaran tetapi masalah di hidung. Hidung tersumbat, dengkur yang kuat boleh jadi punca.

Manakala pekak badak yang Anim alami kadangkala boleh berpunca dari keadaan "bengang". Bukan bengang dengan orang katanya. Tetapi "bengang" dengan persekitaran, keadaan cuaca ; panas, sejuk atau suasana waktu itu.

Aduhai...bertahun-tahun lamanya Anim menyangka Anim ni kategori pekak badak. Lucunya di dalam Kamus Pelajar Edisi Kedua (baru semak), pekak badak ditafsirkan "tidak dapat mendengar bunyi yang kuat tetapi dapat mendengar bunyi yang perlahan". Kes Anim, terbalik!

Sewaktu menunggu giliran di bahagian farmasi, teringat cerita Ustaz Husam di Masjid Kuning beberapa hari lalu tentang seorang kaya di Tanah Arab . Alkisah, anak kesayangannya koma. Olehkerana tak punya harapan lagi, anak itu dibawa balik ke rumah. Malam itu, orang kaya tersebut memberi makan anak-anak yatim dan memberikan mereka wang bila mereka nak pulang. Alangkah terkejut orang kaya itu apabila anaknya yang koma, bangun dan berjalan turun tangga dan sedar dari koma. Apa yang nak disampaikan Ustaz ialah bila kita sakit, kena banyak bersedekah. In Sha Allah, dengan sedekah itu mudah-mudahan dapat menyembuhkan penyakit kita.

Bila membelek bil rawatan RM359.10 yang dikenakan, Anim percaya ianya ada kaitan dengan peristiwa pagi di Bank Islam (entry sebelum ini). Bukan niat untuk menjaja cerita Anim bersedekah. Allahu Robbi...hanya ingin berkongsi ibrah yang diperolehi .

Dalam berkira-kira dan mencongak berapa nak Anim beri pada pasangan tak berumah dalam entry lepas, akhirnya Anim hanya "melepaskan" wang dapur manakala wang rawatan masih Anim pegang. Ya, wang rawatan masih berbaki. Dan pastinya berita yang paling gembira ialah pendengaran Anim normal. Sungguh, Anim membayangkan, kalaulah iman Anim sekuat Sayyidina Abu Bakar, yakin 200% tanpa ragu menyerahkan semua, pasti ceritanya juga berbeza. Allahu Akbar!

Teringat tentang permintaan mereka yang telah berada di dalam barzakh dalam satu ceramah agama di radio. Mereka nak minta balik ke dunia untuk bersedekah. Kenapa mereka tak minta balik ke dunia untuk melakukan ibadat lain. Nak solat banyak-banyak, nak puasa..kenapa sedekah yang disebut? Mesti mereka nampak keutamaan dan beruntungnya bersedekah di alam barzakh..

Dalam surah Al Munaafiquun (63:10), Allah berfirman..

"Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka dia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya : Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku-ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh"

P/S  Sedekah yang disembunyikan lebih dekat dengan darjat ikhlas. Aku memohon keampunanMu..


Artikel berkaitan:

Aku tak mampu jadi seperti Abu Bakar


Assalamualaikum wbt...

Jumaat pagi. Cuti sekolah sudah bermula. Telinga kanan sudah 3 hari berdenyut-denyut. Malam sebelumnya terpaksa telan sebiji pil pain killer yang kebetulan ada di rumah (kepunyaan Encik Suami yang sakit gigi). Darurat... tak leh lena, huhu

Bercadang nak jumpa Dr. Mathew, pakar ENT di Hospital Pakar Metro. Rujuk kes telinga Si Abdul sulung di situ sebelum ini. Hmm.. 2 beranak ni sama-sama ada masalah di telinga.

Dok congak. Proffesional fee dalam RM80++plus Audiometry test plus kos ubat rasa-rasa tak cukup RM300. Kalau kena xray? Plus GST lagi. Lagilah tambah caj. Decide nak withdraw RM500 dari tabung kecemasan di Al Rajhi Bank,

pinjam google

Otw ke Legenda Heights SP, dihadapan Anim ada satu motor yang dinaiki sepasang suami isteri (barangkali). Sekejap ke kiri, sekejap ke kanan..barangkali kurang stabil dek sarat dengan barang-barang yang dibawanya. Ada bantal peluk di tengah, botol-botol plastik di kiri kanan handle dan bungkusan kain yang diikat di dalam raga motor. Boleh bayangkan tak bagaimana saratnya motor itu? Sewaktu memandu melepasi mereka dan menoleh, terdetik di hati ...kasihan, tak berumahkah mereka?

Lepas tunaikan hajat di Al Rajhi Bank, tergerak pula nak ke Bank Islam. Nak withdraw duit dapur pula. Almaklum, kerja makan gaji, bukan macam orang bisnes, duit masuk bila-bila masa. Akaun gaji, akaun dapur, akaun kecemasan, akaun balik kampung kena asing. Kalau semua taruh dalam akaun gaji, alamat tak leh nak simpan. Lenyap tak dapat dikesan..huhu.

Dari Al Rajhi Bank ke Bank Islam selang dalam 100m. Berjalan kaki saja. Tiba-tiba terpandang motor yang sarat dengan barang-barang tadi di depan Bank Islam. Eh...depa kan tadi?

Masih awal pagi (dalam 8 lebih) bank belum dibuka. Hanya Anim, pasangan suami isteri tadi dan dua orang anak muda berurusan di ATM. Selepas urusan Anim selesai, dua anak muda tadi sedang membantu pasangan tadi memasukkan RM100 (terdengar perbualan mereka) ke dalam satu akaun. Anim menunggu. Hati ni degil nak bertanya..

Sebaik urusan mereka selesai, Anim pun menghampiri pasangan itu. Soalan pertama Anim ialah ke mana mereka nak pergi dengan barang-barang yang sarat di motor?

Dipendekkan cerita, pasangan suami isteri itu dari Butterworth. Rumah mereka musnah akibat ribut bulan 10 lalu (kalau tak silap). Sudah puas pasangan tersebut ke sana sini minta bantuan rumah tetapi sehingga kini masih belum berhasil. Mereka juga memohon rumah flat di S.Petani namun dokumen tak lengkap katanya. Pasangan ini tidur merata. Nak tumpang rumah adik beradik, tetapi adik beradik juga punya tanggungan ramai. Mereka perlukan rumah kerana mereka punya anak gadis.

Wang yang dimasukkan ke dalam akaun tadi adalah untuk anaknya itu. Kasihan katanya. Ish, tak tertanya pula ke mana anak gadisnya itu ditumpangkan. Sungguh, tak keluar pun dari mulut pasangan itu nak bantuan kewangan dari Anim. Tapi memikirkan kalau dalam sebulan ini mereka tidur merata,ke sana sini ingin menumpang rumah tapi tiada tempat...sudah tentu barangkali mereka tak berkemampuan mencari rumah sewa.

Allahu Robbi....Mampukah Anim mengikut jejak Ustaz Husam seperti dalam entry Anim sebelum ini? Ada wang RM500 yang diperuntukkan untuk rawatan telinga. Ada RM200 wang dapur di tangan buat bertahan hingga gaji masuk, huhu. Berapa yang sanggup aku beri ni?

Masha Allah....Nak jadi cerita, pagi tu terdengar ceramah agama di Radio Mutiara FM (Penang). Dengar tak dari mula, tak pasti Ustaz mana (Subuh Jumaat, 20/11/2015). Penceramah radio sentuh fasal sedekah lah juga.

Dia suruh kita nilai iman kita. Adakah iman kita sekuat iman Sayyidina Abu Bakar As Siddiq r.a yang menyerahkan semua hartanya ke jalan Allah.(Perang Tabuk). Jangan pula nanti ada simpanan RM50K, kita pun infaq semua. Lepas tu bila dah tak ada simpanan. Termenung sana, termenung sini. Kemudian menyesal pula, kenapa aku beri semua.

Tambahnya lagi. Nak infaq, infaqlah. Tapi manusia ni, kalau ada simpanan, hatinya tenang. Bila tenang, dia akan mudah beribadat.

P/S  Memang tak mampu jadi seperti Sayyidina Abu Bakar r.a yang menyerahkan kesemua hartanya. Bukan juga seperti Sayyidina Umar Al Khattab r.a yang menyerahkan separuh dari seluruh barangan rumahnya. Lemahnya imanku , ya Allah.

Artikel berkaitan:

Iktibar dari ayat 10 surah Adh-Dhuha

Assalamualaikum wbt...


Forum perdana SS Dato' Syeikh Baderuddin Hj Muhammad, Mufti Negeri Kedah dan anaknya Ustaz Ahmad Husam di Masjid Kuning, SP malam 13 November 2015.

Nak share cerita Ustaz Husam kerana Allah Taala. Anim taip dan share ceritanya malam itu dalam WhatsApp. Hari ini copy paste untuk blog pula. Semoga Allah jauhkan dari niat  menunjuk diri ..

@@@@@@@@@@@

Berlaku pada hari Jumaat, hari pertama Ramadan yang lalu.

Balik berkhutbah di Cherok Tok Kun. Tiba rumah, isteri ajak p bazar Ramadan.

Ditakdirkan tak dapat parking, isteri saja yang turun ke bazar manakala dia menunggu dalam kereta.

Ambil peluang dengar bacaan Quran dalam kereta. Waktu itu Sheikh baca surah Dhuha.

Bila tiba pada ayat [93:10] وَأَمَّا ٱلسَّآئِلَ فَلَا تَنۡهَرۡ
{Adapun orang yg meminta bantuan maka janganlah engkau tengking herdik]

dia paused bacaan itu sebentar. Dia teringat kata Tok Guru zaman dia belajar dulu, kalau ada orang meminta sesuatu dari kita, kita tak tau yang meminta itu siapa.

Tiba-tiba tingkap kereta sebelah kirinya diketuk. Ada seorang lelaki Pakistan berjubah. Lelaki itu (Salman) minta sumbangan untuk madrasahnya di Pakistan. Tambah Salman, di madrasahnya menempatkan 400 orang lumpuh dan 1000 anak yatim.  

Ustaz Husam bertanyakan dokumen yang ada . Lelaki tu menunjukkan gambar-gambar yang ada. Bila dibelek, macam biasa nampak. Ni mesti gambar yang diprint dari internet. Biasa dah dengan taktik yang digunakan peminta derma di Kedah sebelum ni. 

Ustaz Husam jerkah dan kata lelaki itu tipu. Tiba-tiba lelaki itu membaca ayat 10 dari surah Adh-Dhuha. Tersentak Ustaz. Dia beramal dengan ayat itu. Sekarang Allah nak uji dia.

Ustaz buka beg. Ada RM2000 duit untuk bayar hutang kereta. Ustaz bagi kesemua RM2000 kat lelaki tu. Lelaki itu berdoa panjang kat luar kereta. 

Rupa-rupanya isteri Ustaz perasan dari jauh. Balik ke kereta dan tahu perkara itu, isteri Ustaz kata tak apa, Insha Allah, Allah akan gantikan duit itu.

Buka puasa, Ustaz bersiap untuk ke tazkirah di Sg Petani. Bila dia buka beg, terkejut bila duit RM2000 masih ada dalam beg itu. 

Dia bertanya isterinya, bagaimana rupa lelaki yang dilihat isterinya. "Lelaki berjubah, berserban putih tutup kepala"walhal lelaki yang mengetuk cermin kereta yang dilihatnya ialah lelaki berjubah dan berkopiah ..

Wallahua'lam.

P/S  (Menolak peminta-peminta sedekah) dengan perkataan yang baik dan memaafkan (kesilapan mereka) adalah lebih baik daripada sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan perbuatan atau perkataan yang) menyakitkan hati....Al Baqarah ayat 263 

Artikel berkaitan:

Patah tumbuh hilang berganti


Assalamualaikum wbt...

Tenggelam, timbul, tenggelam timbul...bersiaran di dinihari. Ini jelah masa yang dapat dicuri.

Cemas seketika minggu lalu sewaktu called Encik Suami bertanyakan jam berapa dia nak tiba rumah. Manakan tidak, dia kata dia tengah bagi signal nak park kereta tepi jalan. Ada bunyi kucing mengiau dalam kereta waktu dia drive katanya. Tak lama panggilan diputuskan. Saspen sungguh..

Tiba rumah, diarahkan si Abdul ambil sangkar yang sudah beberapa bulan tak berpenghuni. Terpinga-pingalah dia seketika. Abah bawak balik apa nih...

                        

Kata Encik Suami, dalam jarak 10km dari tempat kerjanya di Kota Kuala Muda, dia terdengar bunyi kucing mengiau. Dia kemudian memberhentikan kereta di tepi jalan. Dibuka boot belakang dan boot enjin di depan. Geledah dalam kereta, bawah kerusi pun tak ada. Dok shoooh, shooh gitulah.

Diam dah. Sambung perjalanan lagi. Berhenti solat Asar di satu masjid di Tikam Batu. Lepas solat dengar lagi. Dok shoooh, shooh...diam pulak. 

Beberapa minit kemudian, bunyi kucing mengiau muncul lagi. Sudah..sudah. Tergerak nak singgah di sebuah bengkel kereta. Minta tolong seorang mekanik yang kebetulan masih belum balik untuk check bawah kereta. Laaa...ada seekor anak kucing. Bawah kereta Encik Suami (MPV) memang ada satu ruang kosong. Dia dok situ rupanya. Bila dan darimana dia memanjat di situ agaknya. Masha Allah, selamat...tak jatuh pulak tu, tak kena lenyek tayar kereta. Bukan dekat...hampir 20km jaraknya. 

                       
Kecil lagi. Tak putus susu ibunya lagi ni. Bila masuk sangkar, mengiau kuat. Menangis, tak mahu. Bila dikeluarkan, senyaplah pulak. Akhirnya...sangkar tolak tepi.

                                 
Tak mahu jilat susu dalam pinggan. Minta nasihat pemilik Pet Shop berdekatan. Diberikan kami sebatang picagari untuk dicuba. Free je tu, dia bagi saja. Diriba tak mahu, dibaringkan macam baby meronta. Akhirnya....nah kau...paksa minum macam bagi anak makan ubat..huhu


                     
Hari ini hari ke 6 dia bersama kami. Dah pandai menyesuaikan diri. Jadi penghibur kami sekeluarga. Nama awal diberi Black. Bila dipanggil, tak tunjuk respon. Akhirnya...panggil Tam. Teringat pula kat TamTeh ..huhu


                               
Yang tak tahan....dia suka tidur atas badan kita. Agaknya mencari kehangatan. Si Abdul sulung pulak rajin melayan..ikutlah.

                   
Sehari tak keluar rumah, dok mengiau tepi pintu. Suka tengok burung..main rumput..Aduh..lama tak ada "baby" kat rumah, hihi. Sib baik ada "abang-abang" yang rajin melayan.


P/S Auto publish entry

Artikel berkaitan:

# Rabu Yang Senyap 56: Pos anak murid


Assalamualaikum wbt...

Dapat murid baru. Geng bas sekolah riuh bila tau Irfan mai dari mana. :))


Teringat 10 bulan lalu...

Dapat sekolah Irfan tu le.. ( di sini )

P/S Tak de rezeki mengajar sana, dipos pula anak muridnya untuk diajar. Alhamdulillah....

Artikel berkaitan:

Husnuzon VS Suuzon

Assalamualaikum wbt...

Selesai ambil kereta Anim di workshop, kami sekeluarga singgah satu masjid di tengah pekan SP untuk solat Maghrib. 

Dek kerana belum masuk waktu Maghrib lagi, ramai yang ambil kesempatan solat tahiyatul masjid.Ruang solat wanita hanya dipisahkan dengan tabir nipis jarang. Boleh nampak jemaah lelaki bersolat.

Ada sorang hamba Allah (lelaki) bersolat bersama anaknya. Nak kata solat sunat tahiyatul masjid, si ayah duduk pula selepas rakaat pertama. Manakala si anak terus bangun untuk rakaat kedua. So, ayah solat satu rakaat sajalah.. 

Selesai azan Maghrib, jemaah mula menyusun saf namun si ayah masih berada di tempat dia duduk tadi. Si anak pula sudah bergerak ke hadapan menuju saf pertama. Kenapa pula si ayah masih duduk lagi? Kenapa masih berlengah-lengah lagi?

Solat Maghrib berjemaah sudah dimulakan. Sorang demi sorang, jemaah yang baru tiba memenuhkan saf. Dari satu saf, sudah jadi dua saf. Si ayah yang duduk tadi kemudiannya bangun dan bergerak ke belakang namun masih belum berada dalam saf. Apa pula yang dicarinya?

Si ayah masuk pintu keluar pintu. Kalau ada yang memerhatikan gerak gerinya sejak awal, mungkin curiga. Kurang sihat ke dia ni?

Nak masuk rakaat kedua, barulah si ayah masuk saf. Dia akhirnya memilih saf paling hujung dan tiada jemaah lain solat dibelakangnya.

Apa yang dapat anda simpulkan tentang perlakuan si ayah? 

Agaknya kalau kita terperasan kelibat si ayah dan anaknya dari awal, akan tertanya-tanya mengapa dia berlengah-lengah solat berjemaah, mengapa dia memilih untuk berada di saf kedua walhal dia boleh berada di saf pertama bersama anaknya dan kenapa pula memilih untuk jadi makmum masbuk?
  
Nak tahu tak , si ayah yang Anim maksudkan ialah Encik Suami sendiri. Tergelak bila Encik Suami dan 2 Abdul buka cerita sebenar dalam kereta sebaik keluar masjid.

Alkisah, masuk masjid, depa solat tahiyatul masjid. Masa sujud rakaat pertama, dia terdengar bunyi koyak (serupa citer Pendekar Bujang Lapok, huhu). Dalam hati dah cuak, alamak, seluar dah koyak! Tu yang dia ambil keputusan terus duduk.

Lepas si Abdul kecil sudah solat, dia bertanyakan si anak, dengar tak bunyi apa-apa tadi. Si Abdul kata, dengar bunyi seluar koyak, huhu.

Nampak sangat masing-masing solat tak khusyuk, hee. Sorang perasan seluar koyak. Sorang lagi perasan bunyi "prap",,haha..

                                      

Silap Anim juga. Masa menggosok, perasan dah seluar ni koyak di punggung ( sebelum ni tak sebesar  seperti gambar di atas). Konon2, gosok dulu baru nak jahit. Lepas tu lupa asing....hmmm, nak jadi cerita..

Dia kemudian keluar cari kain pelikat dalam kereta. Selalunya ada kain pelikat spare. Malangnya, dek memikirkan kereta akan duduk dua hari dalam workshop, Anim dah,keluarkan harta karun dalam kereta. 

Masuk dalam masjid semula. Jumpa satu kain pelikat dalam masjid, tapi tak selesa pula nak sarung. Lama tak cuci gamaknya.

Akhirnya tunggu line clear dan pasti tiada orang di belakangnya, barulah dia masuk saf. Kata dia lagi, dia tak mahu orang di belakangnya (kalau ada) terganggu kekhusyukan gara-gara ternampak seluar yang terkoyak lebar itu waktu rukuk dan sujud . Kalau tengah qiyam oklah kerana tertutup oleh kemejanya,

Ish..kalaulah lelaki itu bukan suami Anim dan Anim tak tahu cerita sebenar, pasti Anim sendiri dah lakukan dosa hati dengan menyangka yang bukan-bukan.

Lepas tu, Anim bayangkan, selesai solat dan masuk ke kereta, Anim akan memulakan perbualan. Bila perlakuan lelaki itu menjadi bahan perbincangan, sudah jadi ghibah. Kalau Anim buat kesimpulan tak betul, jadi fitnah pula. Parah...parah.


                                        
Amaran dari Allah

P/S  Bukan senang nak husnuzon. Suuzon selalu menang!

Artikel berkaitan:

Siapa yang lebih takutkan azan?

Assalamualaikum wbt....

Sekolah Anim sebelah kubur. Perkara biasa kalau kami lihat secara live urusan pengkebumian dari awal hingga akhir.

Sekolah Anim juga sebelah masjid. Jangan kata azan, takzirah Subuh di masjid (kalau mai awal) boleh dengar dengan jelas.

Sessi persekolahan Tahap 1 tamat jam 1.15 tengahari. Bulan ni waktu solat Zuhor awal sedikit. So, dalam 1.04 tengahari akan kedengaran azan dilaungkan.

Andai waktu akhir tu Anim ada kelas, maka pengajaran dan pembelajaran (pdp) akan berehat sebentar tanda menghormati azan. Lepas azan, Anim akan baca doa dan anak-anak Tahun 1 @ Tahun 2 akan mengaminkannya:))

Namun, dah nama budak . Minta diam tanda hormat pun masih ada yang nak bercakap, nak mengusik kawan, nak bergurau. Dengan lain perkataan, ada yang masih tak tahu duduk diam.

Macamana nak fahamkan anak murid berusia 7 tahun dan 8 tahun ni tentang menghormati azan.
"Kamu kena diam diri waktu azan. Jika tidak, Allah akan kelu kan lidah kamu waktu nak mati"
Ishh, kelu pun belum tentu faham maksudnya apatah lagi nak cerita hal apabila berada di ambang kematian.

"Kamu takut pada azan tak?" Anim memulakan bicara.

Masing-masing menunjukkan muka kehairanan. Ada juga yang tersengih-sengih. Apa soalan cikgu ni...takkan dengan azan pun nak takut.

"Kamu tahu tak, ada yang lari ketakutan sampai terkentut-kentut bila dengar azan"

Mereka tertawa kecil. Ish...budak-budak kecil ni memang macam tulah. Cikgu mesti buat lawak nih...

"Syaitan, makhluk yang paling jahat cukup takutkan azan. Syaitan anggap azan itu sesuatu yang besar dan menakutkan. Sebab tu Syaitan lari terkentut-kentut bila dengar azan"

"Azan bukan saja beritahu masuk waktu solat. Itu panggilan dari Allah. Sebab tu kena diam, kena hormat, kena jawab seruannya "

Mudah-mudahan mereka faham...

Oh ya...jawapan untuk soalan di atas :

Syaitanlah yang lebih takutkan azan berbanding manusia. Cuba lihat manusia.  Masa azan berkumandang tu lah, masuk kedai makan, masih duduk bersembang di gerai, masih mencari barangan di pasar malam tanpa ada usaha nak memenuhi panggilan Allah dengan bersegera ke masjid atau surau berdekatan. Bukan saja tak takut, tak lari, malah tak endah panggilan Allah itu. Berani sungguhkan kita yang jadi manusia ni ...

P/S Sabda Nabi: "Jika engkau mendengar suara azan, maka penuhilah panggilan Allah itu"
(HR Thabrani)

Artikel berkaitan: