Home · About Me · Sitemap ·

Throwback : Uplands International School, Penang


Assalamualaikum wbt...

Mentor posted apa yang berlaku di kelas Selasa lalu. Berbanding Marta, mentor sebelum ni, bulan puasa biasanya kami "direhatkan" sebulan dari lawatannya. Tapi bersama mentor baru, Jasmane , memang banyak aktiviti dan program yang telah, sedang dan akan dijalankan. Of course banyak kerja,huhu....

Sungguh tak disangka...kami bertemu semula. Kali ni, dia yang pernah sekereta, sebilik dua tahun lalu kini duduk di belakang kelas observed Anim mengajar pula, huhu..

Anim teringat lawatan luar sekolah yang diatur untuk kami ke Uplands International School Penang pada 8 May lalu. Throwback...

Bersama Primary Principal Uplands, Allison Nicholson yang banyak membantu. Bukan senang nak mai sini. Kena kutip idea yang boleh dibawa balik untuk manfaat anak-anak murid sekolah kebangsaan.

 Anim ditempatkan di kelas Year 1, Mdm Julliena Teoh. Rata-rata students berusia 5-6 tahun. Level pelajaran mereka sama dengan Tahun 2 sekolah kebangsaan.

 Tak de masalah hilang pensel, hilang pensel warna dan sebagainya sebab alat tulis pun provided.

 Kemudahan lengkap dalam kelas...kelebihan mereka berbanding kita. Kelas pun share dengan kelas KAFA. Kadang boleh naik angin bila masuk kelas waktu pagi bila lihat kelas lintang pukang.

 Banyak cara pengajaran..murid tak bosan belajar. Ada assistant di kelas. Kerja cikgu hanya mengajar. Assistant yang pasang itu, cari ini...Ooo...bilalah kami di sekolah kebangsaan ni merasa nak ada assistant..

 Bukan semua students fasih berbahasa Inggeris. Macam si comel dari China ni. Depa pun ada kelas pemulihan bahasa juga. Berkesempatan melihat kelas Cikgu Rokiah, Malaysian citizen yang sudah mengajar hampir 25 tahun di Uplands, kalau tak silap.

 Recess time, kami dijamu di cafe sekolah bersama students dan guru Uplands. Depa guna kupon. Ada dua pilihan, western dan Malaysian food. Kena pilih salah satu. Kita pun of course, nak jadi Minah Salleh jugalah. Mee dah biasa makan. Lasagna sayur jadi pilihan. Makanan adalah halal coz ada murid dan guru Muslim di sekolah ini.

 Cenderahati buat kami dari Uplands International School, Penang (area Batu Feringghi)..

P/S  Ambil apa yang boleh diapply di sekolah. Niatkan untuk menambah baik cara mengajar...

Artikel berkaitan:

Persiapan raya jatuh ke laut setelah dengar cerita ini


Assalamualaikum wbt...

Mutiara kata Sayyidina Ali

Jangan terkejut dengan tajuk entri. Saya tak buang semua persiapan raya ke dalam laut tau. Bukan apa, sepanjang 16 hari menempuh Ramadhan pada tahun ini, banyak peristiwa yang dialami sendiri juga rakan-rakan sekitar Sg Petani dan Sik yang menyebabkan persiapan raya kali ini ala kadar saja. Sungguh, membayangkan diri berada di tempat mereka yang mengalaminya... membuatkan airmata tergenang. Hebatnya ujian yang Allah berikan kepada mereka..

Peristiwa 1

Berada di Lagenda Heights, Sg.Petani kerana urusan perbankan (CDM). Dah jam 6.30 petang, taklah sibuk mana. Orang pun nak cepat balik untuk persiapan berbuka.

Di depan pintu sebuah bank, ada seorang wanita mendukung anak. Bersamanya seorang budak lelaki (dalam 5-6 tahun) dan kakaknya, dalam 8-9 tahun. Melihat wajah wanita itu, terdetik di hati hamba Allah ni, Rohingya minta sedekah ke? Tapi tak nampak pula tabung atau tangannya dihulur minta sesuatu.

Lepas selesai urusan dalam bank, wanita dan ketiga-tiga orang anaknya tidak kelihatan. Hamba Allah ni hidupkan enjin kereta, nak pulang ke rumah. Dalam jarak 200 meter, terlihat wanita tadi bersama anak-anaknya di hadapan kedai Al Ihsan. Hati kecilnya tertanya-tanya. Hamba Allah ini dapat merasakan ada sesuatu yang tak kena.

Dia memperlahankan kenderaan sambil menurunkan tingkap keretanya. Digamitnya wanita itu supaya dekat ke keretanya.

"Nak ke mana ni?" ujarnya.

Bila mendengar penjelasan wanita itu, terkejut kerana tekaannya silap. Bukan Rohingya..orang tempatan, berdasarkan loghat Kedahnya.

Rupa-rupanya dia bersama anak-anaknya dalam perjalanan pulang dari Taman Wira untuk pulang ke rumah mereka di Taman Ria. Masha Allah, berjalan kaki dalam keadaan berpuasa hampir 2km jaraknya. Bayangkanlah 4 km pergi balik...aduh, dengan mendukung anak bersama dua anak yang ikut berjalan bersamanya.  

Menurutnya, dia hendak mengambil wang zakat seperti yang dijanjikan oleh seseorang di Taman Wira. Namun sebaik tiba, dia dimaklumkan wang zakat itu telah diberikan kepada oranglain. Dia kata dia tak ada duit di tangan.

Pasti wanita itu benar-benar memerlukan. Kalau tak takkan sanggup berjalan jauh di bulan puasa untuk mengambil wang. Hamba Allah itu sebak melihat wajah ketiga-tiga orang anak bersamanya. Tanpa bertanya jumlah wang zakat yang sepatutnya dia perolehi, dihulurkan sejumlah wang dalam kemampuannya kepada wanita itu.

"Belilah makanan untuk berbuka, ya"

Berkali-kali wanita itu mengucapkan terima kasih dan meminta anak-anaknya bersalam dengan hamba Allah itu.

Peristiwa 2

Seorang pakcik masuk ke sebuah bank tempatan. Tiba gilirannya, dia menghulurkan buku banknya di kaunter.

"Saya nak keluarkan semua duit dalam buku ni."

Terkejutlah kerani bank sebab baki dalam akaun tertera RM 12. Dijelaskan wang itu tidak boleh dikeluarkan kerana perlu ada baki wang yang perlu ditinggalkan.

Sayu mendengarkan bila dia kata hanya itulah wang yang dia ada. Dia perlukan wang itu.

Sungguh, masing-masing tergamam dengan perisitiwa itu.

Kita yang ada pendapatan ni, tentu tak terfikir akan berlaku hal ni pada kita. Tapi buat mereka di kampung, yang tak punya pendapatan tetap, ini adalah lumrah. Lagi-lagi harga getah begitu rendah. Harga getah tak sampai RM 2 sekilo. Bagi mereka yang menoreh di tanah orang, pendapatan mereka perlu dibahagi dua . Bayangkanlah pendapatan setelah dibahagi dua, 80 sen sekilo...bagaimana mereka nak sara makan keluarga.

Peristiwa 3

Hamba Allah ini didatangi seorang lelaki yang mencari upah menebang pokok. Mendengar dia datang dari kampung yang jauh dari Sg Petani, rasa kasihan pula mendengarnya.

Bila ditanya tentang upah, lelaki itu meminta hamba Allah ni beri apa yang sepatutnya. Setelah didesak oleh hamba Allah ni supaya menetapkan harga, akhirnya dia meminta RM 250. Persetujuan dicapai. Dimintanya lelaki itu menebang pokok yang hampir mencecah bumbung rumahnya.

Selalunya bab menebang pokok ni dilakukan lebih dari seorang. Hamba Allah ni memerhatikan kerja-kerja yang dilakukan lelaki ini. Nak memanjat, nak menarik.. .oo.. banyak kerja. Bila hampir 80% kerja menebang siap, terkejut dia melihat lelaki itu sudah terdampar keletihan di lantai belakang rumahnya. Kerja mencabar dalam bulan puasa...

Dia memberitahu hamba Allah ni, kalau diikutkan, dia tak sanggup nak lakukan penebangan pokok di bulan puasa seorang diri. Namun dia kuatkan juga kerana nak cari duit . Kemudian dia minta izin untuk mandi dan solat. Hamba Allah ni izinkan dia mandi di belakang dan dia bersolat di belakang rumah.

Hamba Allah ni tak sampai hati nak beri RM 250. Dok godek-godek, hanya RM 300 saja yang ada dalam simpanannya di rumah. Dia kemudiannya ambil beberapa bahan mentah yang ada untuk diberikannya kepada lelaki itu setelah tugasnya selesai.

Sebak hatinya bila melihat lelaki itu tergamam dan bertafakur sebentar. Terharu barangkali..

Peristiwa 4

Hamba Allah ni ke kedai dobi berdekatan rumahnya. Dah biasa berurusan, kenal gitu-gitu ajalah dengan pekerja dobi di situ. Beberapa bulan sebelum ni, nampak dia mengandung. Kali ni dah kempis aja, dah bersalinlah tu.

Terkejut bila dimaklumkan dia baru 30 hari bersalin.

"Kena kerja juga kak. Kalau tak macamana nak dapat duit" . Note: Dia dibayar gaji hari.

Allahu Robbi...kalau tak susah, masakan dia boleh kerja dalam tempoh belum habis berpantang. Dihulurkan sedikit wang kepada pekerja itu. "Sedekah untuk baby," katanya.

Beberapa hari kemudian, dia ke kedai bersebelahan kedai dobi tersebut. Berbual dengan tuan kedai yang dikenalinya, entah macamana tercerita fasal kedai dobi di sebelah. Rupa-rupanya pemilik kedai dobi itu adalah ibu tunggal. Dia begitu baik dengan pekerjanya. Dia juga selalu bantu pekerjanya yang kematian suami.

Rupa-rupanya pekerja yang masuk bekerja 30 hari setelah bersalin itu baru kematian suami. Suaminya meninggal dunia waktu dia mengandung. Kalau tak silap, itu anak ke3 atau ke4 nya. Allahu Robbi .. sebaknya hati. Patutlah dia sudah masuk bekerja. Anak-anaknya dijaga oleh ibunya. Yang buat hamba Allah ni tambah sebak bila mendapat tahu pekerja itu bukan masuk bekerja setelah 30 hari bersalin tetapi sudah balik bekerja sebaik 10 hari bersalin!! Terduduk dia mendengarnya...

~ Mereka inikah golongan yang disebut dalam Al Quran, orang miskin tetapi tidak meminta-minta?~

P/S  Dengar satu tazkirah. Kita berada di airport contohnya. Bawa balik banyak barang, banyak beg. Tiba di pemeriksaan kastam, sudah tentu barang-barang kita akan dicheck rapi. Ini akan memerlukan masa yang lebih lama, pemeriksaan dan lebih soaljawab berbanding rakan kita yang tidak membawa barang atau barang sedikit saja. Begitulah keadaan kita di padang Mahsyar nanti bila Allah menghitung harta yang kita ada dan bagaimana kita menggunakannya...

Artikel berkaitan: