166 Komen untuk "Tips Pilih Pakej Umrah"

  1. Ooo... macam tu yee... banyak tempat juga yg dah tak boleh melawat... patut la mak kami yg baru balik umrah minggu lepas kata dia tak banyak sangat berjalan... tapi niat dia nak sampai semula ke sana selepas haji 11 tahun dulu tercapai juga...bagus tip ni untuk yg tak pernah pergi lagi...

    BalasPadam
  2. agaknya pada masa akan datang..
    kita hanya dapat p madinah dan mekah (masjidil haram) sahaja..
    lepas tu balik malaysia

    BalasPadam
  3. as salam anim, bagus tips u, i baru baca ni..mmg pening nak pilih agent yg mana sbb kami pergi mungkin 4 org, feb 2013...semua hubby sponsor..klu pilih yg mahal...lagi pening...so u ada x cadangan atau masa u pergi tu dgn agent mana atau ngan ustaz..ini kali pertama nak p uat umrah..sekian terimakasih...Aina, jb

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aina minta Allah bagi petunjuk. Lakukan solat istikharah. Tulah yg sebaik-baiknya, insya-Allah

      Padam
    2. salam, saya pegi awal bulan feb dengan pakej tiram, tapi skrg dah penuh, harga pun berpatutan, 13 hari 11 malam 4890.00. saya first time p ngan pakej tiram, tak tau lagi cam mana, tapi memang betul lah tip yg anim beri tu, bila kita booking mcm2 kemudahan dan keistimewaan yang dijanjikan, tapi bila sampai sana, tak ada apa2 pun sebagaimana yang di janjikan.
      itu semua ujian Allah untuk kita.Kalau nak pegi ikutlah tip2 yang anim berikan itu, In Sya Allah

      Padam
    3. alhamdulillah..tahniah. semoga dipermudahkan semua.

      p/s 1st umrah saya p dengan andalusia, 2nd dengan tiram travel. insya-Allah, jika ada izin Allah dan limpah rezeki dari Nya, saya nak mencuba umrah bersama Ustaz di Utara ni walaupun rata-rata mahal sedikit dari travel agent yg diiklankan.

      Padam
  4. Flight yang direct ke Madinah memang susah nak jumpa. mostly turun kat Jeddah. Ada yang transit dlu dalam perjalanan. awk ada link tak mana-mana company yang menyediakan pakej umrah direct flight ke madinah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba hubungi tiram travel. last year jemaah yg ikut syarikat depa ada yg turun madinah(kata staff cwgn sg.petani ). saya belum berkesempatan lagi mencuba. mudah2an ada rezeki utk orglain yg baca blog saya ni..

      Padam
    2. ajwa travel di klang yg terus ke madinah dan fligh MAS

      Padam
    3. Tabung haji travel ada flight direct ke madinah

      Padam
    4. Wira Saujana ada package dengan Saudi Air yang terus ke Madinah. Perkhidmatannya pun sangat bagus.

      Padam
    5. Wira Saujana memang bagus,tetap harga agak tinggi, hotel berbukit walaupun dekat, ziarah sikit sangat.

      Hj.M

      Padam
  5. good info and nice effort :)thank dear

    BalasPadam
    Balasan
    1. azrina, pandangan kak dan beberapa teman dan saudara..mungkin berbeza pula utk orglain

      Padam
  6. good info. saya dalam perancangan untuk melakukan umrah kali ke-2. 1st hari tu pergi dengan andalusia. kami pilih flight saudi sebab terus masuk madinah sebab keadaan kesihatan arwah ayah saya yang tak mengizinkan melalui perjalanan yang lama. memang best naik saudi sebab ada bacaan doa naik kenderaan dan boleh dengar bacaan al-quran. makan semua ok je. layanan pun bagus.

    berdasarkan pengalaman saya dan juga kawan-kawan, lebih baik kita gunakan travel agency yang dah stabil sebabnya takut ada masalah visa, tiket dan sebagainya. tahun 2008 saya dah alami, dah booking untuk tarikh yang kami nak, kemudian pihak agency call nak tukar ke tarikh lain. sebabnya agency tak dapat beli tiket untuk tarikh tersebut. buat research dulu, baca pengalaman orang dan sebagainya. tapi apa2 pun semuanya urusan allah. kita hanya mampu merancang.

    BalasPadam
  7. AR, kak pun suka naik Saudi Airlines..depa izinkan kami solat subuh berdekatan crew cabin. oo..Andalusia pun ada penerbangan terus ke Madinah ya..
    yg ada nama, stabil pun kadang2 bermasalah juga, bayar mahal dari kami tapi hotel takde air, leaking...tulah, ujian Allah kan..
    kadang pakej tak ternama, dapat tinggal dekat sangat dgn masjidil haram (kalau kat utara, depa ikut ustaz yg selalu buat ceramah kursus haji)..

    BalasPadam
  8. salam sejahtera .. terima kasih atas info yg byk membantu. Insya Allah jika dibukakan hati suami kami akan pergi satu keluarga 5 orang kesemuanya, pada tahun 2013 ...cuma baru hai ni nak research cari agent... tadi dah call TH travel. selain TH dan andalusia .. boleh sesiapa bagi agent mana yg bagus dan berpengalaman. tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setakat ni yg tak pernah dengar " komplen" ialah sebuah syarikat yg beribu pejabat di pantai timur. Tapi harga boleh tahan

      Padam
    2. InsyaaAllah saya dh dftar dgn Asari Murni Alor Setar umrah bln Mei 2013.Siapa prnah prgi tlong bg info

      Padam
    3. Asari Murni memang travel agent terkenal di kedah..eloklah

      Padam
    4. Alhmdlillah telah selamat mengerjakan ibadah umrah pd 23 mei hingga 2 jun 2013 dgn asari murni.Subhanallah mungkin waktu cuti sekolah asari murni tak dapat mengelak permintaan yg terlalu ramai untuk mengerjakan umrah. Oleh itu byklah kekurangannya.Ada kawan yg menilai pakej Razihan lebih teratur perjlnan umrahnya wallahualam.

      Padam
  9. Hjh norsiah Hj Hassan7 Januari 2013 pada 5:27 PTG

    alhamdulilah pada 2005 sy pergi umrah dan 2010 sy pergi haji, menggunakan pakej Rayhar.. sangat2 memuaskan. sy selalu war2kan pd kwn2.Dari thn 2011 dan 2012 ada kwn2 sy yg pergi hj dgn pakej yg sama. pakej Rayhar ada penerbangan terus ke madinah. seblm ni pd 2006 dan 2008 sy pegi umrah menggunakan pakej lain..yg satu dari utara dan satu lg di syah salam.. jauh sngt bezanya. banyak pengalaman yg saya nk syare disini..antara masa di mina dan arafah (waktu haji)khemah ada aircon dan lapik tilam. minuman 24 jam disediakan berhampiran dgn khemah. makanan dihidang secara buffet pada 2011 n 2012. masa saya dulu dlm kotak.. ceramah dan bimbingan sentiasa ada.. Jika ingin tahu dgn lebih mendalam lagi terus pergi ke pakej Rayhar travel.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Mahal sikit kan pakej ni hajjah? Tapi waktu umrah 2011' dekat bertul hotel jemaah mereka di mekah dgn masjidil haram.

      Padam
  10. Saya setuju dengan tips anda. Sebenarnya pergi ke Tanah Suci Mekah dan Madinah ni bergantung kepada niat kita dan kena banyak berdoa serta bertaubat sejak dari Tanah Air lagi. Redhalah dengan ujian yang Allah beri dan banyakkan bersabar serta merendah diri. Jangan kedekut dan saling membantu sesama ahli rombongan/kumpulan kita.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju..setuju..Bika kita faham yg setiap amalan kita (bukan setakat solat, umrah) digandakan 100 000 kali, kita akan mudah bertolak ansur dan redha dengan dugaan yg diberi. Jgn lupa, perbuatan, kata-kata yg tak baik juga akan digandakan 100 000 juga di sana ( lebih besar dosa berbanding kita buat di malaysia)

      Padam
  11. Tahun ni visa dibeku kan untuk yg berumur 45 thn kebawah yg pergi tanpa mahram, ada idea atau org yg boleh tolong untuk dptkan visa dan pakej tak, sbb persiapan utk pergi semua dah siap, i.e gmbar, vaksin, tapi baru jer dapat tahu 2 hari lepas,

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf mencelah... cuba contact sutra bistari travel.. group kemarin ada kakak below 45 tahun dpt tumpang mahram...agent ni di bawah bimbingan ustaz ghazali ibrahim

      Padam
  12. Beku? Untuk hj ke umrah tu..
    Bolehsearch i umrah untuk cari travel agent yg diluluskn oleh arab saudi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Beku untuk wanita bawah 45 thn yg pergi tanpa mahram

      Padam
  13. Anim,

    Alhamdulillah terima kasih, akak call dan ada apa2 nanti akak update kat sini, agent kata skg p.cik pun xbleh jd mahram sbb dh ada yg kena tolak.. Mengharap sgt freeze kjap ajer due to mekah tgh renovated hotel byk roboh dan bila dh siap back to normal kannn..

    Siti,

    info dr agent kata maybe haji pun termasuk skali dlm rules baru arab ni, sebenarnya singapore dh lama implement visa w/o mahram ni, kat sini jer baru tahun ni..

    Saya ~ kak seri

    BalasPadam
  14. Salam.. Sy akn pergi umrah pd 15feb nti bersama en.suami dan family sebelah sy... Pergi dgn pakrj Yaskin travel.. Penerbangan terus ke Madinah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selamat berangkat tetamu Allan. Semoga dikurniakan umrah yang mabrur...

      Padam
  15. Salam..blh x bg contact no. Pakej umrah di pntai timur tu sbb sya nk bookingkn utk mak dan ayah saya. Trima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf, saya takde no contact. Cubalah surf internet, Rayhar

      Padam
    2. Saya akan megerjakan umrah kali ke4 pada 18 feb ini.kpd yg mampu dan mempunyai masaalah kesihatan pilihlah penginapan yg dekat.saya dah pergi ngb 3 egensi yg berbeza.saya dah pergi dgn 2 egensi ternama tapi layanan kurang baik sebab terlalu ramai .agensi yg je 3 biasa2tapi layanan spjg umrah tip top.feb ini saya akan pergi ngn agensi drp shah alam.org kata bagus tapi semua blm tentu lagi .byk2 berdoa n solat supaya Allah permudahkan segalanye dan bersangka baiklavh kita jika di uji..

      Padam
    3. kita buatlah solat istikharah minta Allah bagi petunjuk. betul..betul..kita berbaik sangka pada Allah kalau Allah uji kita kat sana. TN, kalau dah biasa pergi lebih sekali, mungkin tak rasa risau sangat. kalau baru nak jejak Tanah Suci, eloklah cari pakej yang sediakan mutawif yang ada ilmu, tahu hukum hakam, kalau boleh pernah hadiri muzakarah haji. tahu ajalah kalau mutawwif dari negara lain (indonesia@pattani), tempat depa mana ada itu semua. kita bimbang ada masalah berbangkit, nak rujuk. contohnya baru2 ini, seorang jemaah wanita yang kedatangan haid di saat nak pulang, tak dapat laksanakan tawaf wada', bila diajukan pada mutawif, kena dam seekor kambing walhal wanita dalam haid tidak dikenakan dam jika meninggalkan tawaf wada'. wallahua'lam

      Padam
  16. ; salam. Saya mmg berhajat ingin menunaikan umrah bersama suami dan emak pada Mei nanti, insyaAllah,dugaan Allah tak siapa dapat menghalang; apapun terus bersangka baik denganNYA.sehingga sekarang saya belum memutuskan lagi agen yang saya akan pilih..boleh beri sedikit bimbingan tentang agen dapat membantu saya sepanjang di sana?

    BalasPadam
  17. TN, setiap pakej yang murah dan mahal tu mesti ada sebab-sebabnya. buatlah comparison. yang penting, kalau 1st time pergi, carilah pakej yang sediakan muttawif yg berilmu (bukan setakat tahu bahasa Arab). TN boleh baca komen saya di atas. Musim umrah tak sama musim haji. Tabung Haji tetapkan muttawif pakej umrah swasta mesti ada kelayakan, pernah hadiri muzakarah haji dan sebagainya. musim umrah tak ada. tu kita kena buat pilihan. yang penting, dapatkan bantuan dari Allah SWT. buat solat istikharah, minta Allah bagi petunjuk. wallahuaa'lam.

    BalasPadam
  18. slam semua sy hj mat dari kelantan, saya pernah menggunakan pelbagai agen travel, yang terbaik pada saya adalah al quds travel, dan kalau nak murah al hajar tp hotel jauh sikit, massaalah hotel di mekah jauh ke dekat tiada masaalah yang penting kita nak beribadat dimasjidilharam tu ganjaran pahala besar x sama dgn tmpat lain, pada pendapat saya kalau hotel tu jauh sikit...pahala berjalan ke masjid tu banyak juga berbanding dgn hotel yg berdekatan apa 2 hal kita ke sana bukan untuk keselesaan tapi untuk beribadah, bukan nak makan sedap atau nak duduk senan lenang dibilik hotel, kita kesana nak perbanyakkan masa berada di masjid, wassalam

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih hj mat atas nasihat serta pandangan tuan haji. memang tak boleh nafi akan ganjaran pahala atas segala kesusahan dan kesulitan kita di tanah suci. namun pada pandangan saya, lebih baik kita selesa beribadah dari beribadah dalam keadaan tidak selesa. ada yang mahu dekat kerana senang nak berulang alik ke masjid. ada yg memilihnya kerana faktor kesihatan. namun "selesa" tu subjektif sebenarnya. bergantung pada setiap individu. yang penting, nawaitu kita . niatkan setiap sen perbelanjaan yang kita keluarkan kerana Allah Taala..Allah saja yang tahu niat kita , malahan 2 malaikat di kiri dan kanan kita pun tak tahu apa di dalam hati kita...

      Padam
  19. Ingin bertanya, sekiranya ditolak kos penerbangan, berapakah jumlah terendah untuk umrah, keselesaan nombor 2, yg dihajatkan dapat menjejakkan kaki Di tanah haram, penerbangan saya dapat percuma

    BalasPadam
    Balasan
    1. TN, maaf, saya tak tahulah pulak. tN kena cari orang yg dikenali di tanah suci untuk buat tempahan bilik hotel. Kemudian bolehlah buat anggaran.

      Padam
    2. biasa kos sehari dlm RM100-RM150, brgantung pd penginapan/hotel. hotel dkt mahal sikit, yg jauh agak murah. masa ayah saya prgi umrah baru2 ni, agen kurangkan 1 hari di mekah, agen pulangkan balik RM100 pd ayah saya

      Padam
    3. Assalam,,sebenarnya saya bole uruskan Accomodation dan Transport Kt Madinah dan Makkah hanya selalunya tersangkut dengan Visa yang kerajaan kita hanya bagi kt Travel Agency..kos disana hanya RM 100/seorang sahaja jika bilik share 4 orang..

      Padam
    4. Assalam,,sebenarnya saya sendiri boleh uruskan group umrah cuma problem terletak kepada kerajaan kita yg hanya memberi Visa kepada Company Travel Agency,,jika budget,saya bole aturkan jemaah dalam 100/sehari/seorang jika masuk flight total RM 3800 sahaja,,

      Padam
  20. Insya Allah , sebenarnya kita sentiasa merancang yang terbaik selagi kita mampu, tapi the final ialah Allah yang menentukan. Kalau banyak dugaan lebih baik kerana ganjarannya lebih tinggi jika kita bersabar.

    Kami menawarkan pakej Umrah Tiram Travel. Pendaftaran secara Online sahaja. Boleh lawati laman web kami, banyak info ada di sini: http://kotasuci.webzone.my

    BalasPadam
  21. Terima kasih atas panduan ni cikpuan Hanim. Untuk skrin tu saya rasa dia dipanggil "control screen", Wikipedia ni mungkin membantu, :)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Airline_seat

    BalasPadam
  22. Assalamualaikum. Mula2 terima kasih di atas info. Spt yg diperkatakan visa yg dipohon mulai bln Feb, mmg tak lepas bg perempuan bawah 45 atau lelaki bawah 18 sekiranya tiada mahram yg ikut. Si isteripun kena sertakan surat nikah. Kini walaupun bkn musim haji ttp di Madinah maupun Mekkah penuh dgn jemaah seperti musim haji. Ini mgkin disebabkan oleh kemampuan utk mengerjakan ibadah umrah bertambah baik dan tambahan lg sebahagian Masjid Al-Haram yg ditutup utk renovation. Hari Khamis dan Jumaat bertambah penuh krn cuti hujung minggu di sana.Cuba elak juga pergi waktu cuti sekolah di sana sbb org2 Arab ni akan berkumpul di Madinah dan Mekkah. Walau apapun tarikhnya, ejensinya...berserahlah kpd Allah. Byk berdoa dan mohon dipermudahkan urusan, perjalanan, ibadah dan hubungan sesama jemaah dan masyarakat di sana... InsyAllah akan dipermudahkan. Saya br tiba ke tanah air smlm...

    BalasPadam
  23. Saya baru balik dari umrah dengan andalusia. Pemerhatian saya, pakej ini lebih menumpukan kepada kuantiti jemaah daripada kualiti perkhidmatan kepada jemaah. Rasanya banyak perkara perlu dipertimbangkan dalam memileh pakej umrah ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak tahulahkan. Lain orang lain ceritanya. Saya pergi pada 2011 bersama Andalusia.

      Padam
    2. Andalusia jamaah terlalu ramai, mereka ada anak syarikat Fa Izin International, Maqbul Travel dan Mahabbateen Travel, adakalah kena tinggal Madinah 4-5hari sebab hotel makkah dah penuh

      Padam
  24. Salam, sy bercadang nak pegi umrah cuti sekolah bulan 5 ni. Buat masa ni dah check dgn 6-7 travel agen termasuk TH, Rayhar, Quds, Raudhah, Tiram. Byk yang dah habis dan kebanyakan turun kat Jeddah. Hanya satu yg direct pegi Madinah iaitu Raudhah. Plan nak pegi ngan Raudhah. masalah tak ramai yg tau pasal Raudhah travel. Setakat ni tgk testimoni yg sikit tu bagus je. Ada sape2 yang tau dan boleh bagi komen. Harga pakej dekat RM7000 juga sebab ct sekolah dan ambik bilik bertiga

    BalasPadam
    Balasan
    1. harga pakej zarina tu bergantung pada mutawwif (malaysian), flight, jarak hotel agaknya. 2011 saya pergi bilik ber2 selama 15 hari, rm5880 tapi mutawwifnya student Indonesia. dan pada 2012 saya pergi 11 hari (bilik ber4- RM5300), mutawwifnya sorang ustaz dari Malaysia( dalam cuti sekolah juga). pasti ada keutamaannya di mana2. kalau kita mampu, jangan berkira dengan Allah. buatlah solat istikharah..manalah tahu, Raudhah itulah yang terbaik buat zarina. boleh berkongsi cerita nanti di sini.

      Padam
    2. Akak syorkan pilihlah selain Raudhah. Akak baru je balik dari sana. Sama macam anim. Janjinya hotel 200m sampai sana dekat 1.km. Kalau yn muda ok gak. kalau tua .... Ye la makin jauh makin banyak pahala. Mutawwif pun bidan terjun je. Last2 kita buat sendiri. mutawif entah di mana. kalau yang first datang ke sana terasa susahnya. Guna pakistan Air. memang menyusahkan. Transit kat karaci lama. masa balik ada la bilik tapi busuk sangat sbb jarang diguna

      Padam
    3. Salam.. saya berhajat nak p bulan 3 ni.. dan cadang nak p dengan ar raudhah.

      boleh update tak? tuan/puan p ngan raudhah mana satu ni?

      http://raudhahtravel.com.my/ atau http://www.umrahmakbul.com/.

      Padam
    4. Assalam,
      Saya bercadang nak p bulan 3 ni dan Insyaallah akan ikut ar raudhah travel (http://www.umrahmakbul.com/).
      Yang tuan/puan cakap tak bagus tu raudhah mana? bukan apa saya p dengan orang tua saya.. kalau dalam pakej cakap hotel 400mtr tiba2 sampai sana dekat 1km.. camna..

      http://www.umrahmakbul.com/ atau http://raudhahtravel.com.my/

      Padam
  25. Assalam..Alhamdulillah dan In Shaa Allah jika d izikan sy ingin mengerjakan umrah bersama suami dan 4 org ahli kluarga sy yg lain,.sy tengah mencari pakej umrah bulan December mmandangkan cuti sekolah ..bole bgtau syarikat mana..sebelum ini sy pernah pergi dgn syarikat KRS .. ..maka sy mencari ruang untuk merasai umrah musim sejuk sebagaimana pengalaman bhaji pd tahun 2008..sy berharap benar untuk ke Makkah lg dgn izinNya bersama kluarga..tolong beri pandangan pakej sebelah Kedah ini..Jazakallah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaflah. Saya tak pernah pergi dgn pakej sebelah kedah lagi. Cuba TN contact ustaz mat tea o yg ada no.tel dia dlm komen. Saya lupa nama syarikat travel umrah yg selalu dia bawa jemaah. Semoga dpt membantu

      Padam
  26. Salam... Sekadar berkongsi pandangan. setiap org mempunyai versi tersendiri. Sy rasa semua bergantung kp niat dan hati nurani kita. 2009, sy mgunakan pakej Batuta Travel, kelantan. Bg sy, tiada sebarang masalah. Mungkin org lain, mrk mengalami permasalahan sendiri. Insya Allah, ada perancangan utk mengerjakan umrah pd thn depan. Sy ingin menggunakan pakej yg C. Anim pergi 2011 (dlm perancangan). Tp, bila baca, byk yg beri komen pulak. Apa pun, harapnya yg terbaik. Spt yg C.Anim nyatakan, perlu byk solat istikharah, minta petunjukNya.....

    BalasPadam
  27. Salam,tima kasih info awk, allah saje yg dapt balas..... nak tanya berapa barang2 dan perbelanjan sebelum pergi... sy bercadg nak guna th terver ok tak. Sy bukan org senag sagat,....Tima kasih la banyak2 atas info awk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau nak p dgn TH travel, cuba tanya tentang muttawwif. Ada tak dia ikut jemaah p buat umrah. Ni berdasar pengalaman kenalan saya yg pergi tahun lalu. Tentang belanja sebelum pergi, tak pasti pulak. Bergantung pada anda. Kain hram tu rasanya bawa 1 pun cukup, boleh beli kat sana. Harganya murah sikit. Org lelaki pada saya lagi senang sebab pakai selipar saja dlm ihram. Kalau turun madinah dulu, boleh beli seliparr di situ. Tak payah bw dr M'sia. Jubah lelaki pun senang cari di sana. Kenapa saya syorkan beli di sana? Kena keberkatan bumi madinah dan mekah. Lagi2 kita keluarkan perbelanjaan itu kerana Allah Taala. Jgn berkira dengan Allah. Mudah2an ini membantu

      Padam
  28. As-salam Pn Anim. TQ byk info yg brmanfaat. Saya w/pun telah menunaikan fardhu haji dan lps tu skali mngerjakn umrah dn insya-Allah akan ke sana lgi hujung bln ni, msih berdebar2 jga lgi. Maklumlah sbg tetamu-NYA kita kena reda bagaimana bentuk layanan/kmudhan yg akan diterima.Kena bnyak2 brdoa smoga dipermudah, diberi kesihatan dn brlpg dada dg sgala bntuk ujian-NYA. Tidak perlu kita brgantung harap kpada manusia/pakej TA . Bersangka baik dg ALLAH. Betul kata pn pakej murah/mahal bukan mnjadi ukurannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. TN, tahniah dan syukur kerana dapat jejak lagi ke Tanah Suci. Semoga mendapat umrah mabrur. Sabar dan redha dengan ujianNya. Jangan lupa refresh ilmu sebelum berangkat.. Semoga dipermudahkan Allah dalam segalanya.

      Padam
  29. Assalamualaikum..anim,inshaAllah saya bercadang untuk menunaikan umrah pd bulan disember (cuti sekolah).saya mempunyai masalah kesihatan dan baru menjalani pembedahan tulang belakang pada 2 februari baru2 ini.tlg beri cadangan travel agency mana yg akn sy pilih.sebaiknya penerbangan terus ke madinah@jeddah?saya perlukan hotel yg dekat.tlg berilan info.tkasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. TN, saya terdengar iklan Raudhah Mawaddah Travel bersama Ustaz Mohammad Abdullah Al Amin. Terdengar juga penerbangan terus ke Madinah. Kalau turun Jeddah, naik bas dalam 5 jam. Cubalah tanya tentang jarak hotel. Mudah2an dipermudahkan Allah hendaknya.

      Padam
  30. sy bercadang nak pegi umrah bulan mei ini, sy telah pilih sutrabistari travel, rasanya sykt travel ini ok ke?

    BalasPadam
  31. Alhamdulillah sya baru balik umrah dgn andalusia, nak tanya sahabat2 ada tak travel agency yg ambik hotel yg dkt2 Masjidil Haram di Mekah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rayhar travel adalah pilihan terbaik, dgn harga yg sgt berpatutan. saya baru balik dgn rayhar. jarak hotel yg dkt, servis yg sgt baik, saya dpt rasakan apa yg saya bayar itu sgt2 berpatutan, malah kdg2 rasa agak murah dibandingkan dgn servis yg diberi mereka.

      Padam
    2. saya ade tgk rayhar portal tp takde pun untuk umrah 2014?

      Padam
  32. Salam,Cik Anim, saya baru pertama kali nak pi umrah .Saya dari utara tapi saya cuma mengikut adik beradik serta suami. Tapi semua diuruskan oleh adik saya di KL.Cuma yang saya tahu nama agensi tu Collusos Travel & Tours dan akan berangkat pada cuti sekolah Mei nanti. Saya cuma nak tau, kalau ada sesiapa yg berpengalaman pergi umrah bersama agensi ni. saya sentiasa berdoa agar segalanya dipermudahkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak pasti pulak tentang travel tours. ingatan saya, ambil tahulah juga dengan bertanya pihak travel tentang perjalanan umrah, mutawwif dan sebagainya supaya kita dapat bersedia dgn segala kemungkinan. mudah2an Allah permudahkan. semoga ainizam dikurniakan umrah mabrur.

      Padam
  33. Salam Anim, baru pulang umrah bersama ZAHAFIZ travel. Memang betul pendapat di atas, syarikat besar lebih pentingkan quantity dari quality!! Janji 200m tapi bila sampai sana hampir 1 km. Orang muda memang tiada masalah. Tapi golongan tua sangat kasihan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pada pendapat saya, bergantung pada branch jugak. saya dapat maklum balas -ve tentang satu travel tour yang ada nama tapi berlainan pula pengalaman sahabat saya. dia rasa seronok bersama group dan kemudahan diberi syarikat umrah berkenaan(branch utara) walaupun harganya rendah. pasti ada kelebihan dan kekurangan dimana2. wallahua'lam.

      Padam
  34. Salam. saya seorang perempuan yg belum berkahwin, umur 27 tahun. Saya ni tidak lah alim sangat cuma saya ada niat nak melakukan umrah. Dan masalahnya disini, saya bercadang pergi seorang diri kerana saya tiada kawan-kawan atau ahli keluarga yg dapat mengikot saya. Saya kekurangan ilmu tentang mutawwif, dan mahram yang perlu meneman sy. Soalan saya, adakah sy boleh menumpang mana-mana rombongan? Saya berharap andai ada siapa disini yg dapat menumpangkan sy dalam rombongan mereka. Soalan kedua, perlukah saya mengikuti kelas agama? boleh bagi info kelas agama sekitar lembah klang? terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. TN, syarat mahram makin ketat. Kalau perempuan dah berkahwin, kena sertakan surat nikah. Setakat ni perempuan berumur 45thn ke atas sj yang boleh pergi tanpa mahram. smeoga Allah membuka jalan kepada TN bagi memenuhi niat suci TN.

      p/s bukan perlu lagi TN. Dah jadi wajib. kalau berkesempatan, carilah mana-mana kursus haji dan duduklah situ sejam 2. insya-Allah, bila duduk dalam majlis ilmu, tak dapat banyak..sedikit ilmu pun jadilah. semoga dapat membantu

      Padam
  35. assalam.. ada tak cara untuk kita pergi umrah sendirian tanpa melalui pakej?

    BalasPadam
  36. Sy bercadang utk pergi umrah disember 2013 ni.ada tak sesiapa boleh cadangkan travel agen.ini adalah trip pertama.

    BalasPadam
  37. Saya baru balik umrah dengan al zahabi travel, perkhidmatannya ok.Tambang RM5,600.00.Pengurusannya ok...smooth.Mutawwif alhamdulillah banyak membantu, terdiri drp ustaz2 lepasan timur tengah.Tapi yang penting dalam beribadat di tanah haram ni, kita sendiri kena lebih proaktif drp mutawwif.Banyak beriktikaf dan baca quran di masjidil haram.Mewakafkan quran dan kerusi roda untuk kegunaan orang ramai berganda pahalanya.Cuma hati-hati dengan kecurian, ramai pencuri2 di kalangan wanita2, yang berpura2 minta sedekah.
    Tempat2 shopping sekarang pun dah semakin canggih, selesa terletak dalam bangunan berhawa dingin.Kalau kita leka shopping banyak peluang ibadat terlepas.

    BalasPadam
  38. Assalamualaikum,
    Saya berhajat menunaikan haji , boleh tak sesiapa yang telah berpengalaman senaraikan travel agensi yang sesuai supaya senang buat short list. Terima kasih kerana membantu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. panjang tu TN. tak semua tavel umrah buat juga haji. dalam pengetahuan saya lah yg cetek ni, selain TH Travel, pakej lain Andalusia, Zahafiz, Asari Murni, UTAS. kalau sebelah utara ni, ada yang ikut ustaz.

      Padam
  39. Salam,

    Saya in syaa Allah akan ke Mekah bersama suami and anak2 hujung bulan ni...anak usia 6, 4 dan setahun setengah.....

    Alhamdulillah...suami saya org Mekah jadi kami cuma beli tiket airasia, kebetulan dapat yg murah masa diorg launch hari tu, and semua urusan di sana akan diuruskan oleh adik ipar saya.....tinggal di rumah mertua di bukit Ajyad...dlm 10-15 minit jalan kaki ke masjidilharam.....

    pertama kali ke umrah dengan mak ayah dan abang kakak saya...masa tu saya baru form 2. kami pergi dgn syarikat nama I.B.Rich...mmg betullah dia yg kaya....kami tersadai satu mlm tido kat airport sebab takde sapa ambik...dan melalui pelbagai masalah di Mekah dan Madinah...alhamdulillah kami dibantu oleh staff Triways.

    Kali kedua, saya dgn mak ayah dan makcik serta seorang anaknya...kali ni dgn Zahafiz. Alhamdulillah...mmg puas hati...sikit2 tu biasalah, dugaan di tanah suci...

    sekarang suami anak angkat Hj Harun...tuan punya Rayhar Travels. setakat ni, dr feedback kawan2 dan sedara mara yg mmg pergi dgn Rayhar, servis diorg mmg puas hati. Setahu saya, Rayhar dan Zahafiz mmg competing dengan cara sihat.

    Kali ketiga saya pergi dengan suami dan anak sorang...dah duduk di rumah mertua...dan kali ni bawak tiga anak pulak....

    pada pandangan saya, kalau kita ambik pakej yg paling mahal pun, tapi ditakdirkan Allah nak duga, tetap akan lalui mcm2 dugaan...yg penting kita kena bersihkan hati, dan ikhlaskan diri dengan Allah.... jgn pernah ada buruk sangka dengan DIA...in syaa Allah,...banyakkan sabar.....doa dari di malaysia lagi agar DIA permudahkan segala urusan dan berikan kesabaran yang tinggi ketika di sana.....

    Allah maha Adil....dia mengetahui yg terbaik buat kita semua, in syaa Allah......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih atas perkongsian ini. Bertuah MS dapat sering menjejakkan kaki ke Tanah Suci. Syukur....

      Betul pandangan MS. Ada yg bercerita, pakej umrah dia tak cukup makan. Balik masjid mesti habis makanan.. Saya teringat cerita bonda dan ayah saya. Pakej umrah mereka makan tak habis2. Lewat balik masjid je, sentiasa ada makanan utk mereka. Kdg2 kita kena muhasabah diri. Bukan nak memuji bonda dan abah saya tetapi mereka cukup "sayang"kan makanan. Kami ni jadi anak faham, makan jangan membazir. Kalau ada lauk daging kenduri lebih, bonda akan basuh dan esok dia masak lagi. Takde istilah buang makanan buat mereka. Lantas, kita yg mewah makan, memilih makan, tak suka tak makan, tak habis makan makanan yg terhidang, bila Allah uji kita di sana...kenapa mengeluh? Lupa kah kita? Ingatan buat diri saya sendiri. Wallahua' lam

      Padam
  40. saya baru balik mengerjakan umrah dr 22/4 - 4/5 dgn rayhar travel. sgt berpuas hati. hotel pun dkt dan memudahkan utk berulang alik ke masjid bila2 masa, terutama utk buat tawaf sunat. lps solat fardu biasanya saya balik hotel utk makan/rehat, kemudian ke masjid semula. kdg2 bila hotel jauh, kita penat utk berulang alik dan kualiti ibadat pun agak kurang. byk tersenggok2 di masjid. ataupun balik hotel solat zohor, asar tak pergi, time maghrib & isyak prgi semula. yg muda mungkin kurang rasa penat, tp yg dah berumur mmg nampak penat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cerita tentang rayhar, setakat ni semua +ve cuma harga tu jelah yg buat orang fikir sikitkan..

      Padam
  41. Assalamualaikum..sy & parents ( umur atas 50-an) berhajat untuk tunaikan umrah Disember tahun ni insyaAllah. Ada sesiapa yg pernah pergi dgn Tiram Travel? Mohon pendapat yg mana lebih okay - Andalusia/ Tiram Travel etc?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bacalah komen mereka yg dah pergi dengan Tiram@Andalusia. buat perbandingan dan lakukan solat istikharah...mudah2an dapat membantu

      Padam
  42. Syukur jumpa blog ni. tips yang sangat berguna.

    BalasPadam
  43. Salam. Saya bercadang ingin membawa ibu & ayah mengerjakan umrah pada tahun ini. Mereka berdua ini umur dlm 60tahun. Saya plan nk cari yg dekat2 dengan Masjidil Haram disebabkan ibu & ayah saya dh berumur. Mohon rakan2 boleh beri travel agent yg berdekatan di kawasan Pasir Mas atau Kota Bharu, Kelantan. Boleh hubungi saya 013-2599522 shahimi

    BalasPadam
  44. salam, saya bercita2 membuat umrah bersama atuk dan nenek cuti sekolah bulan 5 tahun 2014. boleh suggestkan agensi mana yang ok? kalau boleh nak penempatan yang dekat dengan mekkah sebab atuk dan nenek dah berusia 74 tahu.. harap boleh membantu.. sy berasal dr jerteh terengganu.. boleh sms sy 012 9584029 untuk memberi pandangan . terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya ada baca komen +ve tentang pakej al quds yg beroperasi di pantai timur. cubalah tinjau dan jgn lupa solat istiqarah

      Padam
  45. salam, insyallah saya ingin mengerjakan umrah musim sejuk pada bulan disember 2013/januari 2014. kali pertama 2009 bersama seisi keluarga, 2010 berkesempatan menunaikan haji. Kali ni teringin untuk mendapat pengisian mantap untuk anak2 yg meningkat remaja kerana tak berpuas hati sewaktu umrah pertama. Dalam penilaian antara Eiman Travel (Ustaz Zawawi Jusoh), TH Travel, Ryhar dan Tiram, belum buat keputusan. Ada info dari syarikat2 diatas?

    Anim, syarikat dari utara tu syarikat travel agency apa?

    BalasPadam
  46. Assalam Anim, Apa nama travel agent/ustaz dari utara tu?

    BalasPadam
  47. Saya bercadang nak pergi umrah tahun depan bersama Al Mashur (Superior Travel), tak tahu lagi prestasi Ajensi ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.

      2014 dah bulan mac. cadangan nak pergi umrah sudah terlaksana atau belum. Kalau belum, jum kita sama-sama buat umrah cara persendirian, nak tahu lebih, sila lawat bicarathtl umrah persendirian atau umrah serta ziarah.

      tq

      Padam
  48. Assalamua'laikum wbt. Saya bercadang nak pergi umrah bersama keluarga pada akhir Januari 2014. Kami tertarik dengan pakej Syaza Travel & Tours. Walau bagaimanapun saya ingin mendapat respon dari ikhwan yang pernah mengikuti pakej Umrah Syaza Travel & Tours ni. Tolong maklum... terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, saya pernah mengikuti pakej Syaza Travel tahun lepas (Mac 2013). Alhamdulillah, itu kali pertama saya pergi Umrah dan saya berpuas hati dengan servis. Mungkin hotel di Mekah akan jauh sedikit kerana hotel-hotel mungkin banyak yang sudah diroboh.

      Padam
  49. Assalamua' laikum wbt. Setiap tahun lazimnya akan diadakan UMRAH Travel Fair di Shah Alam dan Kuala Lumpur. Kat situ kita boleh buat perbandingan sendiri pakej yang di tawarkan.



    Salam,
    Pengalaman kami dengan Mawardah tours. Ini dah lama memberi khidmat umrah ziarah. Penerbangan Saudi, terus ke madinah, naik pesawat yang double decker. Penerbangan terus dan amat selesa. Di Madinah tinggal di hotel yang terus boleh ke pintu masuk mesjid untuk wanita. Di Mekah hotel yang kami dijanjikan amat dekat dengan Masjidil Haram tetapi group kami (4 orang )kehilangan bilik kerana overbooking oleh ajen di Saudi. Namun Mawardah amat bertanggung jawab dan menempatkan kami di Zam Zam towers atas belanja mereka. Itu sungguh diluar dugaan kami dan kami sungguh diberi rezeki oleh Allah menginap dihotel 6 bintang, seberang jalan terus masuk mesjid melalui pintu 1 .Alhamdullilah. Itu adalah ujian berat kepada kami kerana bila dibuai kemewahan lalai usaha beribada.t


    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. Assalamualaikum. Ada no contact atau website mawardah tours?

      Padam
    3. Assalamualaikum.

      Ada no contact @ website mawardah tours?

      Padam
    4. type aje nama demawardah tours dan akan dapat websitenya. ofis di tingkat2 , Campbell complex, Jalan Dang Wangi, KL

      Padam
  50. Salam,

    Pengalaman kami dengan Mawardah Tours. Saudi Air, terus ke Madinah, pesawat double decker. Hotel di Madinah amat berdepan dengan pintu masuk mesjid untuk wanita. Di Mekah kami kehilangan bilik kerana overbooking tapi Mawardah ganti dengan menanggung penginapan kami di hotel 6 bintang di Zam Zam Towers. Masya Allah seberang jalan dah masuk Pintu 1 mesjid. Namun itulah cabaran besar kami, diulik kemewahan maka lalai beribadat. Apa pun, pengalaman baik dengan ajen ini.

    BalasPadam
  51. Himpunan cerita mangsa umrah..

    umrahajwa.blogspot.com

    BalasPadam
  52. salam.. sape2 ade pengalaman dengan ASARI MURNI? boleh share pengalaman tak?

    BalasPadam
  53. minta laluan kepada tuan punya blog sy baru balik menunaikan umrah kali ke 8 pergi 22feb.2014 balik 4 mac 2014. saya serch blog2 orang lain ingin mengetahui cara nak gi umrah secara sendiri.bila tengok cerita kawan2 di blog masing2 ttg cara mereka pergi sendiri rasa hati nak cuba.tapi bila tanya setengah TAboleh ke buat visa untuk kami jawapan yg diberi semua menolak. mereka boleh buat visa jika ambil ground mereka. kalau ikut ground x payah la ....tujuan nak gi sendiri. harapan nak cuba gi sendiri dipatahkan bila suami sendiri takut nak ambil risiko......jadi dipendekkan cerita kami pergi la dengan poto travel kali ni. 3 kali pernah gi dengan andalusia. ttang andalusia ni setiap kali gi dgn mereka x da masalah walau mereka bawa ramai jemaah tapi pada saya mereka effesion pernah kami gi musim sejuk december 5 bas sekali tk da masalah .cuma sekarang kalau gi andalusia pakege biasa hotel mereka dah jauh2 sebab hotel yg mereka pajak dah di runtuhkan. lagi satu kerana ramai waktu makan long que.dan saya dah jemu selalu makan masakan katering indon.

    BalasPadam
  54. yang katun- nya pernah tanya andalusia nak ambil full pakege yang paling murah mereka tapi bila sampai mekah nak bok hotel yang dekat dengan masjidil haram sbb nak jimat dan dapat duduk hotel yg ada bintang dan kerana dah banyak kali gi umrah nak merasa makan bufet yg di sediakan oleh hotel tu instead masakan indon setiap kali..kalau ambil pakege andalusia ddk hilton kena bayar 8k + kalau wat cara ni boleh kurang sikit..dengan ini kiranya saya bayar 2 kali satu untuk hotel yg andalusia sedia yang tentunya jauh sebab pakege murah kedua kena bayar hotel berbintang pulak tapi tk pa.... asal dekat. pendekkan cerita saya ambil poto travel madinah elif taiba tapi mekah saraya iman. kerana ingin nak rasa duduk hotel dekat masjidil haram saya bok 2 malam melalui booking .com hotel dar al ghurfan dalam komplek safwa.dengan inzin NYA dapat lah kami duduk di hotel tersebut. Kali ini bila pergi baru mata saya mula celik.....selalunya tidak peka...dgan keadaan maksud saya pengendalian urusan umrah kerana selama ini asyik ikut TA semua mereka uruskan untuk kami kali ni saya cuba buka mata.....perhati dari mula masuk mekah kalau ada visa x da masalah....kat airport kalau orang tk tungu banyak teksi....hotel ...dah bok on line ....ambil hotel yg syarat boleh cancel bila x jadi pergi...nak gi buat umrah banyak teksi atau van yg akan bawa ke jarnah..tanaeem atau tempat lain......makanan tk susah nak cari cuma kena ada fulus ja tapi kalau nak beli waktu jemaah balik solat kena que masa beli makanan....so pada saya pa2 pun tak sussah yg penting doa banyak2....bertawakal kepada NYA..... INSYALLAH akan di permudahkan dengan pengalaman ini menguatkan hati saya untuk berani pergi sendiri tanpa melalui TA. di masa hadapan INSYALLAH. jika di izinkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. seronok sekali membaca pengalaman ini. sungguh, saya dan suami juga teringin nak pergi sendiri tanpa TA cuma masih tertanya-tanya bagaimana. terima kasih kerana berkongsi. saya percaya bukan saya saja yang berkeinginan untuk pergi tanpa TA..ramai lagi di luar sana.
      syukran..

      Padam
    2. Bleh hubungi kami ditalian 0196263742 Hj Bahruddin El Izzah Travel N Tours Smpg Rggm Johor.
      Ada mrk yg mta uruskan visa umrah n tiket pnrbangn...InshaAllah n Alhamdulillah ramai jg yg pergi sndiri.

      Padam
  55. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  56. saya nak buat badal haji utk arwah. travel agent mana boleh dipilih untuk tujuan itu? TH kuota dah penuh. terima kasih & salam

    BalasPadam
  57. Great info! Thanks a lot for sharing.

    BalasPadam
  58. Terima kasih utk tuanpunya Blog. dan mereka yang berkongsi pengalaman dan pndangan...semuanya amat membantu. Mohon info sesiapa yg pernah menggunakan kidmat utas travel dan kembara sufi. TQVM.

    BalasPadam
  59. Salam,

    Perkongsian yang sangat berguna.
    Saya belum pernah pergi umrah.
    dan saya pun tidak tahu bagaimana nak mula. keinginan untuk ke sana sentiasa berkobar-kobar.
    saya nak tanya:
    - umrah dan ziarah tu bermaksud kita pergi umrah dan melancong ke? contohnya umrah dan melancong ke dubai/spain/istanbul etc.
    - adakah pakej umrah (contohnya RM6000) itu termasuk umrah dan ziarah atau umrah saja?
    - biasanya, jika TA kata pakej umrah sebanyak RM6000/person, adakah ia include all (round trip flight, makan, accomodation)

    didahului terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mudah2an Allah permudahkan hajat nida untuk menunaikan umrah, aamiin.
      Nida contact TA dulu. Tanya 2,3 TA dan bandingkan antara satu sama lain. Selalunya kalau dia kata pakejnya harga sekian2 , termasuklah makan, flight, airport, ziarah luar. Tanyalah harga sekian2 tu utk berapa org sebilik, tanya mutawaif yg bawa nanti...
      Kalau pakej umrah tu biasanya mekah, madinah. Kalau umrah ziarah, dia transitlah dulu, pendekata makan angin dulu, singgah beijing ke, jordan ke dan sebagainya dan lepas tu baru buat umrah. So masa di mekah dan madinah, dalam 5,6 hari saja kadang2. Terpulanglah mana tempat kita p.
      Semoga dapat membantu. Walkahu'alam

      Padam
  60. assalamualaikum
    sya teruja nk berkongsi pengalaman mengerjakan umrah secara persendirian. bg sya untuk yg nk bajet rendah tp nk hotel yg jarak nye dekat dengan masjidilharam..seelok-eloknya pergi sendiri @ gna ground pakej. pd thn 2012 sya ke sana secara persendirian bersama suami,SIL,BIL,anak sedara n anak kecik sya berumur 5 thn..semuanya kami uruskan sendiri n ambil mutawwih dr indonesia..kami x perlu berkejar2 utk ke mana2,setiap masa boleh ke masjid,waktu mkn x terkejar2..masa kami arrangekan sendiri.anak pon happy je..semuanya x kelam kabut..kami boleh pergi ziarah kemana shj..kami ke masjid Quba' 2 kali.hotel jarak hanya 50-70 meter shj..mmg syukur sgt..In Shaa Allah next year bln 2 kami akan ke sana lg tp kali ni kami ambik ground pakej dgn student malaysia yg tinggal d sana..kami akan perg iberamai2 bersama anak2 kecilku n MIL yg uzur(menggunakan wheelchair)
    jika ada sesape yg nak sertai group kami..boleh email kt sya: juliadami@yahoo.com

    BalasPadam
  61. UMRAH & ZIARAH...benar seperti yang ramai coretkan - adalah merupakan "anugerah" dan "jemputan" daripada Allah. Wallahualam, (ikut 4 kali pengalaman saya), pakej murah atau mahal / agensi ternama atau tidak bukan perkara utama. Segala-galanya tergantung atas rezeki dan izin Allah jua.... juga amat terkait dengan nawaitu diri sendiri... kesimpulannya, kita (manusia) merancang tetapi Allah juga yang menentukan. Apa-apa pun, sekadar perkongkisan ikhlas, carilah agensi yang wajar2 dan tidak sekadar menjanjikan harga yang murah.... nilai wang tidak akan dapat "membeli" pengalaman di tanah suci.... sebaik2baiknya bagi yang berhajat untuk ke sana kali pertama, lebih baik berteman dengan agensi yang agak "prominent" dan meyakinkan...ataupun pergilah bertemankan mereka yang sudah pernah pergi...untuk memudahkan kita bertanya itu dan ini....maklumlah, Makkah dan Madinah....memang tidak pernah sunyi dengan manusia yang pelbagai ....kemungkinan2 juga bermacam ragam. Yang penting, yakinlah & mintalah dari Allah, insyaallah....Allah yang punya kuasa, kudrat & iradat....

    BalasPadam
  62. Assalammualaikum....saya belum pernah menunaikan hj. mahupun umrah....dari komen2 di atas saya rasa terpanggil untuk berkongsi pandangan...bersyukurlah kerana Allah sudi menjemput tn2 dan pn2 menjadi tetamunya , janganlah keselesaan dari setiap sudut yg menjadi keutamaan....orang2 yg terpilih sudah tentu diujinya mengikut kemampuan seseorang itu...jgn fikir kita telah keluarkan perbelanjaan yg besar kita boleh dapat semuanya....sebenarnya Allah memberikan massage terhadap segala apa yg kita hadapi....ramai yg dah pergi berkali2 menggunakan agensi yg sama tapi berlainan pengalaman....wang ringgit dan agensi yg 'top' tak semestinya memberi segala keselesaan....itulah bahagian masing2....sepatutnya nilai kualiti ibadah kita yg menjadi keutamaan....marilah kita sama2 muhasabah diri....

    BalasPadam
  63. ITU LAH DUGAAN YANG PERLU DIHADAPI/DITEMPUHI DI KALA BERADA DI TANAH SUCI MAKKAH MAUPUN DI MADINAH......KESABARAN YANG AMAT TINGGI PERLU ADA PADA SETIAP INSAN YANG INGIN MELAKU IBADAH DITANAH SUCI JANGAN SUKA MERUNGGUT ATAU SUKA KOMPLEN .........SEMUA ITU ADALAH DUGAAN KEPADA ALLAH YANG MAHA ESA LAGI MAHA KUASA.....

    ALHAMDULLILAH ....SEMASA MENUNAIKAN UMRAH 2007 DAN HAJI 2010 BERSAMA ISTERI DIBERIKAN KESIHATAN YANG BAIK OLEH ALLAH BAGI MELAKSANAKAN IBADAH DITANAH SUCI MAKKAH DAN MADINAH.........

    BalasPadam
  64. Assalamualaikum. Sesiapa yg bminat nk pergi umrah eksklusif bsama ustazah Dr. Fatimah Azzahrah pada 25 Feb- 8Mac 2015 blh hubungi saya. Flight Saudi Airline terus ke Madinah. 3 hari di Madinah, hari k4 btolak ke Makkah. Ada kuliyyah yg akn disampaikan oleh ustazah.. Hotel As-Safwa Royale Orchid (jarak 50 meter) di Makkah dan hotel Oberoi (atau setaraf) di Madinah. Maklumat lanjut hubungi Ideal Universal Travel 0321818185 atau Hjh Salmah 0132188490

    BalasPadam
  65. Salam Tuan Banyak Maklumat Dapat Diambil Perbincangan Di Atas Semoga Ianya Dapat Membantu Saudara Kita Jemaah Yang Masih Baru Dan Tercari-Cari Maklumat Untuk Pergi Mengerjakan Umrah. Tahniah Kepada Pemilik Blog Ini Semoga Usaha Tuan Mendapat Ganjaran Kebaikan...Wasalam

    BalasPadam
  66. Terima kasih atas perkongsian anim ni..Insyaa Allah saya dan keluarga akan menunaikan umrah dengan zahafiz pada bulan februari 2015 ni..mohon tolong doakan perjalanan ibadah kami dipermudahkan Allah ye..:)

    BalasPadam
  67. Adakah mana2 travel agency di malaysia menyediakan pakej umrah 8 hari tinggal madinah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. jarang pulak dengar. musim haji biasalahlah kan...tak tahule pulak

      Padam
  68. Assalamualaikum....jazakallahu Khairan kathira untuk anim & smua yg berkongsi pengalaman...sy suami n ank lelaki berusia 5 merancang untuk umrah pd April ini in shaa allah tp masih tercari2 TA...sempat lg ke? Saya cume berdoa smoga Allah beri kesempatan untuk kami mnjadi tetamu allah..amin2 ya allah

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah daftar belum? cubalah dulu...sekarang ni daftar takde masalah, visa je yang bermasalah

      Padam
  69. Assalamualaikum....Sy mmg tiada pengalaman pg Umrah, tp hati ni nak sangat sampai ke sana...
    Sy nak tanya apa yg dmaksudkan dgn mutawaif?
    Minta Penjelasan...

    BalasPadam
  70. mutawwif itu pembimbing umrah, TN. dialah tempat kita rujuk segala pemasalahan tentang ibadat umrah kita dan selalunya muttawif juga akan urus kita di tanah suci. wallahua'lam

    BalasPadam
  71. Assalamualaikum adakah jarak 500 meter tu jauh ? Saya ada masalah slip disc jadi dlm dilemma nk tggl di Hilton atau rayhanah mawaddah

    BalasPadam
  72. Saya akn mengerjakan umrah pd Jun ni. Masalah saya ialah agen tawarkan hotel yg jarak 500 m tp saya ada slip disc. Agen ckp x jauh pun . Saya nk ke pastian betulkan x jauh

    BalasPadam
    Balasan
    1. pada pendapat saya (maaf kalau tersilap) jarak 500m buat puan yg ada slip disc agak jauh. kalau TA kat jarak 500m itu biasanya jarak hotel ke perkarangan masjidil haram (jarak yang diukur semakin jauh sejak hotel2 kecil berhampiran dirobohkan). mengikut cerita sahabat saya yang baru pulang mengerjakan umrah. pintu king abd aziz pun dah ditutup dan menyebabkan dia yang menginap di as safwa (dkt dgn jam besar dlm jarak tak sampai 200m ke masjidil haram) terpaksa pusing ikut pintu lain untuk masuk masjidil haram. wallahua'lam

      Padam
  73. Salam

    Saya selalu bertukar syarikat apabila pergi umrah bagi merasai pengalaman.

    TH Travel
    Harga agak tinggi, Petugas Ok, Hotel Madinah Power - Movenpick, Hotel Makkah 400M agak jauh

    Bahrulmazi Travel
    Harga Ok, servis di Tanah Suci ok, Hotel madinah 60-90m, Hotel Makkah 180-200m agak buruk, susah nak dapat duit balik bila kita ada buat pembatalan sebab staff selalu bertukar kerana isteri boss sangat garang katanya.

    Wira Saujana
    Harga tinggi sikit. Hotel madinah movenpick 10m je, madinah pun hotel ok 180m selesa. cuma lawatan kedekut sikit.

    Andalusia
    Harga ok, tapi hotel jauh la, jamaah punya la ramai banyak bergantung pada ustaz muda dan indonesia.

    Darul Mubarak Travel
    Hotel Jauh, Petugas harap pada Ustaz Indon dan kadang-kadang je Ust Salim dan Ust Ismi ada, tapi ustaz Ismi sangat bertolak ansur

    Punsu Travel
    Hotel Jauh dan meletihkan, servis biasa sahaja

    Raudhah
    Hotel Jauh dkt makkah, servis ok, harga menarik.

    Al Haramain Global Tours & Services
    Harga menarik, hotel dekat, madinah 20m, Makkah 180m sangat selesa. dibelanja nasi arab dalam talam di R&R semasa ke Makkah, 5 kali umrah percuma, mutawif yang mantap, sangat puas hati.

    umrah otai


    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih. Memang puashati dengan Alharamain. 5kali miqat tempat berbeza

      hamba Allah

      Padam
    2. terima kasih Umrah Otai, Alhamdulillah puas hati dgn pandangan tuan

      Nur Jannah

      Padam
  74. Saya pergi dgn tiram travel..masa tu harga pakej rm4990 pi bulan dec..walaupn sblm pergi tarikh bertunda byk kali pe alhamdulillah rezki di sana hotel dekat di madinah n mekah..umrah yg di bawa oleh tiram travel 4 kali..selainnya pergi sendiri....pe pn betul kata penulis semua tu rezki kita kdg2 pekej murah pn bole dpt hotel yg dekat....kmi semua berpuas hati sepanjang di sana..

    BalasPadam
  75. Terima Kasih di atas tips yang di beri. memang tengah mencari agensi mana terbaik utuk mak dan ayah mengerjakan umrah insyaAllah berangkat ke sana tahun depan. Setuju dengan penulis bila di sana nanti kita menjadi tetamu Allah ada yang di permudahkan urusannya disana tapi ada yang di uji apa pun perlu banyakan bersabar. Persedian dari segi fizikal dan rohani perlu bermula dari awal bukan nak bertolak ke Tanah Suci baru nak prepair. Perbanyakan ibadah sunat dan kuatkan ketahanan fizikal jugak.

    BalasPadam
  76. salam...saya aisya dari kuala Terengganu..saya berhajat untuk menunaikan umrah bersama keluarga dan saudara mara pada feb 2016...ibu saya mengalami sakit lutut dan bapa sya menhidapi gout yang teruk..kami sekeluarga baru pertama kali ingin ke sana

    di harapkan muslimin dan muslimat di luar sana dapat cadangkan travel agensi yang sesuai untuk kami

    dua agensi yang telah saya selidiki- rayhar travel dan radwa travel

    dan sekiranya ada diantara rakan-rakan telah menggunakan agensi ini, sudi kiranya dapat berkongsi pengalaman bersama-sama

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy pergi umrah dengan rayhar bulan disember 2014. servis sangat tiptop. sangat berbaloi dengan harga dia. mutawif pula semua dalam kalangan ustaz ustazah yang berpengalaman. jarak hotel dengan masjid tersangatlah dekat. insyaallah saya bercadang untuk pergi buat umrah lagi dengan rayhar bulan februari 2016 ini.

      Padam
  77. Assalam.
    Amat jarang perkongsian berhubung mutawwif semasa mengerjakan umrah/haji.
    Dari bacaan...mutawwif amat penting dalam memudahkan urusan umrah/haji...terutama untuk 1st timer.
    Ada sesiapa boleh berkongsi no hp mutawwif Malaysia yg boleh di hubungi untuk membantu urusan umrah/haji

    BalasPadam
  78. Saya insyaallah pergi Nov ini dgn TH Travels. Alhamdulillah seta kat ni Allah permudahkan. Hotel dekat dan Terpulang yg kita pilih dan mampu m doakan saya dpt umrah mabrur. Aaminn

    BalasPadam
  79. Assalammualaikum boleh sy taw x siape2 yg pernah pergi umrah dgn TH..mutawwif nye org malaysia ke? Ustaz ke or mutawwif dr TH sndri?

    BalasPadam
  80. Assalammualaikum sy ingin tahu mutawwif TH org malaysia ke? Ustaz ke staff TH sndri?

    Apa pendapat kalian ..sy dan suami dh daftar dgn TH utk umrah tahun depan..tp sabtu lps baru pergi kursus umrah perdana anjuran syarikat seorang ustaz yg terkenal di malaysia..syarikat die belum famous mcm travel agency lain ..ustaz tu sendri jd mutawwif dan suami mmg minat ustaz tu jd suami pon telah berubah fikiran mahu pergi umrah dgn syarikat ustaz tu pulak..apa pandangan amda..sy tak setuju sbb kita g umrah bukan sbb ustaz or mutawwif kan..umrah kerana Allah swt...macam mana nak explain kat suami..sy sedih sbb hati suami dah berbolak balik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam wbt..

      maafkan saya kerna lewat reply. pd pendapat saya yang serba kekurangan ilmu, mutawwif pun perlu diberi keutamaan juga. kalau ada masalah yang perlu dirujuk, dialah yang kita tuju apatah lagi kalau pertama kali kita buat umrah. kita tak tahu apa ujian yg Allah nak beri kat kita. contoh yg pernah saya alami, jemaah dimaklumkan akan turun di madinah dulu. tiba2 saat berangkat, dimaklumkan akan terus ke mekah walhal kain ihram (jemaah lelaki) ada dalam beg yang dah masuk kargo. macamana nak buat?
      sebaik2nya...lakukan solat istikharah. minta Allah tunjukkan jalan. mudah2an Allah permudahkan urusan hawaqaisara. amiin..

      Padam
  81. Alhamdulillah, terima kasih infonya.

    BalasPadam
  82. Assalamualaikum semua...
    Terima kasih di atas semua info yg dikongsikan..sangat bermanfaat..saya dlm perancangan utk membawa ibubapa dan anak saudara utk mngerjakan umrah..ini pertama kali bagi saya..ingin mencari TA yg ok..x mahal sgt..yg pnting selesa bg ibubapa saya yg dah berumur..kedua2nya wheelchair..
    Cuma masalahnya..bila sepatutnya mendaftar utk umrah?bole mendaftar awal atau bagaimana?sya msh mngumpul duit utk pergi ke sana..sya harap agar impian saya ini dimakbulkan Allah swt..mungkin pergi tahun 2017...
    Saya akan membandingkan TA yg tuan2 cdgkan..terima kasih...

    BalasPadam
  83. Baru pulang dengan Alharamain Global Tours, servis memang memuaskan dan hotel dekat. Tq for the tips.

    Miss J

    BalasPadam
  84. Alhamdulillah, informasi yang sangat berguna.
    Semoga tahun depan saya bisa pergi umrah.

    BalasPadam
  85. Pernah merasai Umrah pelbagai agensi.

    perkara utama perlu ambil perhatian

    1) Jangan pergi agensi yang terlalu ramai jamaah.
    2) Ikut kemampuan kalau ada duit ambil pakej hotel dekat
    3) Set minda sentiasa positif
    4) sentiasa doa dipermudahkan
    5) sentiasa memaafkan

    itu je pakcik nak bagi tau

    sekian, wassalam

    Al - Aiman

    BalasPadam
  86. Al Haramain Global ni ada sesiapa pernah pergi ke? macam bagus review


    Hj. Abdullah

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok puas hati Tuan Haji. Lain sikit dari pakej lain. yg penting mutawif mesra

      hamba Allah

      Padam
    2. ada, memang ok dengan harga dan jarak hotel tuan haji

      Padam
  87. Beberapa tips dapat saya berikan berdasarkan pengalaman pergi dengan beberapa Travel Agent

    1. Jangan tengok pada harga murah, tengok jarak hotel, ziarah, penerbangan dll.
    2. Jangan pilih Travel Agent yang ternama sahaja, kita perlu membahagi rezeki, tidak semestinya syarikat kecil servis tak elok, saya pernah pergi dengan syarikat kecil tapi pengurusan tip top.
    3. Pastikan kita kenal selok belok syarikat dan kalau boleh kenal pemilik atau staff syarikat senang nanti berurusan jika tidak berpuashati.
    4. jangan lupa doa, ini paling penting, permudahkan urusan dan solat sunat taubat.
    5. Fikiran sentiasa positif.
    6. Akhir sekali kalau boleh elakkan pergi dengan Travel Agent yang terlalu ramai jamaah, takut nanti ada sahaja rungutan.

    Haris Sg Buloh

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih puan, saya guna khidmat Haramain Global Tours bulan Febuari 2017, tak sangka syarikat kecil servis tip top macam syarikat besar

      syukur menjadi duyufurahman

      Padam
  88. Saya pergi menunaikan umrah bersama keluarga Disember 2015. Walaupun beberapa agensi yang popular ada dalam senarai saya,akhirnya kami memilih Al-Haramain Global.alhamdulillah memang terbaik. Yang paling penting hotel dekat. Dengan keadaan kami yang bawak mak yang memakai wheelchair ciri ni sangat kami utamakan. Jemaah pun tak ramai sangat, jadi lebih terurus. Umrah percuma 5kali di Miqat berbeza. Dan penerbangan dgn Emirates yg sangat selesa. Boleh ikuti pengalaman saya di sini.

    http://mohkitasihat.blogspot.com/2016/05/pengalaman-menunaikan-umrah-bersama-al.html?m=0

    Boleh juga hubungi saya 012-2812952. Saya bersedia membantu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tkasih puan tinie, pengalaman puan tinie menyebabkan saya ikut haramain global tours, Alhamdulillah memang puas hati harga sangat patut dengan barisan hotel kedua pintu 25&26 di Madinah.

      hamba ALLAH

      Padam
    2. salam, saya juga ikut pakej Alharamain Global Januari 2017, hotel memang dekat dan sangan sesuai untuk orang tua, berbaloi dari segi harga dan jarak hotel dan serbis, kalau bawa orang tua-tua disyorkan guna pakej ini, kalau orang muda nak jimat boleh ambil pakej yang murah

      wallahualam

      Padam
  89. Assalammualaikum,

    Semoga dipermudahkan urusan kepada mereka yang ingin menunaikan umrah/haji.

    Saya telah beberapa kali menunaikan umrah dan tahun lepas menunaikan fardu haji.

    1. Menunaikan umrah kali pertama bersama tiram travel tahun 2012.
    2. Menunaikan umrah musim sejuk bersama andalusia travel tahun 2013.
    3. Menunaikan umrah musim sejuk bersama tiram travel tahun 2014.
    4. Menunaikan haji pada tahun 2015 bersama gemilang travel.
    5. Menunaikan umrah pada bulan Ramadhan 2016 bersama al zahabi travel.

    Alhamdulillah semua pakej umrah yang diambil walaupun berbilang agensi memang memuaskan cuma jauh atau dekat sahaja hotel penginapan. Yang penting redha dan bersyukur sgt2 kerana terpilih menjadi tetamu Allah. Makanan yang dihidangkan pun alhamdulillah boleh diterima tekak.

    Yang penting banyakkan berdoa, solat tahajud, solat taubat, solat isytiharah, solat hajat dan solat witir dan baca zikir dan Al Quran. Berdoa bersungguh2 di setiap sujud terakhir agar dipermudahkan segala urusan sejak berada di Malaysia hingga sampai di Mekah dan Madinah dan sentiasa dijemput menjadi tetamuNya pada setiap tahun.

    BalasPadam
  90. Pengalaman Umrah dengan Pelbagai Travel Agent (ini yang saya puas hati sahaja)

    1. Rayhar Travel - Memang tiptop sebab harga pun mahal, cuma suka ambil flight Charted yg kadang kala delay. flight memang direct Saudi atau Mas
    2. Bahrulmazi Travel - mantap juga pengurusan, cuma flight sempit Flynas dan hotel madinah barisan ketiga dan keempat.
    3. Al Haramain Global Travel Tours - mantap walaupun baru, harga patut itu yang penting dan berbaloi, fligt ok emirates memang selesa, perlu tambahkan staff makkah

    yang lain tuan/puan istikharah la

    wallahualam

    BalasPadam
  91. alhamdulilah sya dh 2 kali di jemput menjdi tetamu allah.sya pilih andalusia. saudi airline
    bukan x percaya travel lain.tapi ada kawan2 yg dh terkena masalah visa. p berlima tapi yg lulus visa hanya berdua saja.. terpksa batal kelima2. setakat ni pilih andalusia. tiada masalah.tapi apa2 pun sebelum pergi perbanyakan solat sunat taubat. berdoa setiap masa minta dgn allah moga di permudahkan.

    BalasPadam
  92. Assalamualaikum

    Umrah pertama kali dengan Darul Mubarak Travel - Pengurusan kurang memuaskan
    Umrah Kedua dgn Bahrulmazi Travel - Puas hati
    Umrah ketiga saya masih dengan Bahrulmazi Travel - masih puas hati
    Umrah Keempat Bahrulmazi dah kurang sikit ummphh - petugas selalu sangat kena tukar lari ke syarikat lain.
    Umrah Kelima saya cuba Wira Saujana - pengurusan mantap hotel dekat harga mahal sikit. ziarah sikit
    Umrah Keenam saya cuba saya Haramain Global - Servis ok dan harga berbaloi, hotel dekat
    Umrah ketujuh Inshallah saya akan cuba dengan Azzuha pula untuk buat perbandingan

    Hamba Allah
    Wallahualam

    BalasPadam
  93. Assalamualaikum

    saya sudah short listkan 3 agency untuk saya umrah december ini, mohon pandangan haji-haji dan hajjah-hajjah memberi pandangan

    1. Azzuha Travel - Harga RM5790, Flight Malindo, hotel Madinah 120m, Makkah 800m

    2. Alharamain Global Tours - RM6990, Flight Emirates masuk Madinah, hotel Madinah 20m, Hotel Makkah 200m

    3. Ajwa Travel - RM6980, Flight Mas, hotel madinah 100m, hotel makkah 200m


    mohon sesiapa pernah pergi umrah dapat beri komen, terima kasih

    muahhh ckettt

    Adinda

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai

Tazkirah

i

Kisah 2 Abdul

i