Home · About Me · Sitemap ·

Krabi-Phuket Amazing Tour Day 3 : Ronda-ronda Phuket

Ikut schedule asal, kami akan ke James Bond Island hari ke 3 ni. Masa dah menjangkau ke 2 petang. Kata Nan,buang masa menunggu beratur naik long tail boat di jeti. So, ubah plan. Hari ni ronda Pulau Phuket...esok pagi baru ke James Bond Island.

Ambil gambar dari van...ginilah rupanya. Ronda jap pulau terbesar di Thailand ni sebelum check in hotel.
Heroines Monument ni terletak di tengah-tengah Phuket.  Tugu peringatan 2 wanita adik beradik ini ~ Thao Thep Kasattri dan Thao Sri Sunthon didirikan bagi mengenang jasa mereka ber2 menyelamatkan pulau ini dari musuh tradisi mereka, orang-orang Burma (Myanmar).

Menurut ceritanya, mereka ber2 telah menyiapkan ratusan wanita Phuket yang berpakaian seperti tentera lelaki dan berarak sepanjang bandar. Jadi, tentera Burma ni dalam kata lain telah diperbodohkan kerana menyangkakan "tentera2" yang berarak tu tentera lelaki dan keadaan ini memaksa mereka berundur.

Big Buddha dari kejauhan...Di puncak tertinggi sana..

Banyak hotel dan resort sepanjang rondaan. Kata Nan, dalam tempoh 3 bulan selepas tragedi Tsunami 2004, Phuket membangun kembali.

Orang-orang Myanmar (atas pick up ) yang dulu menjadi musuh tradisi mereka la ni jadi "Bangla" kat Phuket .Kerja di sektor pembinaan , baik lelaki@wanita mereka.

Bangunan kesan tragedi Tsunami yang tidak musnah ini tiada berpenghuni. Tak ada siapa berani duduk dan menyewa bangunan ini. Digelar bangunan berhantu.

Dibawa ke Karon View Point on the way ke Promthep Cape.

Abdul yang ini...memang "ganas"...Ular, ikan, eagle....semua jadi kawan. Perangai dia ni banyak yang diwarisi dari Ummi dia ni...

Pemandangan menakjubkan Karon and pantai Kata dari arah selatan Pulau Phuket.

Gambar Promthep Cape diambil dari google. Kami dah berada di bawah (kawasan parking). Jam masih menunjukkan 6 lebih. Prompthep Cape ni kawasan lihat matahari terbenam. Kami ada masa dalam sejam lebih lagi. Anak-anak dah kepenatan. Tak mau turun sebab kena daki sikit kawasan berbukit. Penat dah...turun naik, turun naik van sejak pagi tadi. Masing-masing dah tak sabar nak berehat di bilik.

View Promthep Cape dari google. Tak pe..tak pe..Terus pasang plan...next trip kita p Phuket je, tak payah singgah Krabi. Duduk 2 malam jadilah...(Hihi...terbaeekkk punya plan).

 Ok..ok..sampai dah tempat penginapan berdekatan Patong Beach. Yang penting...milik orang Thai Muslim. Sebelah tu...cybercafe. Murah je..1 Baht untuk 1 minit (minima 5 minit). Murah giler.. Ntahla..tak terfikir nak bawa cable kamera untuk transfer ke komputer. Kan senang...boleh update blog dari sana..tak payahle fikir balik peristiwa lepas berhari-hari.

P/S Rasa-rasa nak tukar blog jadi travel blog lah lepas ni...tak penat menceceh...


Artikel berkaitan:

6 Komen untuk "Krabi-Phuket Amazing Tour Day 3 : Ronda-ronda Phuket"

  1. heeee3x... ingat bangla kat malaysia je ada... rupanya kat puket pun ada.... tapi best la tgk gambar kat puket ni.... suka tgk gambar2 tu...

    BalasPadam
  2. Seronok baca kisah anim gi jln2 kat situ...
    Kaian kakain blm lagi sampai Kat sana tau...

    BalasPadam
  3. kazman~phuket memang cantik.semalam tak cukup nak xplore

    BalasPadam
  4. kak ain~ sy pun 1st time p. lama dh plan. next time leh drive sdri. ramai m'sian berkonvoi ..lg seronok.

    BalasPadam
  5. Thanks anim for sharing...my family baru balik dari Phuket dis 2013 first time ke sana...balik singgah di krabi...awesome sgt2 and enjoy sekali ..phi phi island sempat kami teroka..rindu nak pergi lagi

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai