Home · About Me · Sitemap ·

Jejak Musafir Hari ke9 (Part 1)

 Anim mula batuk dan selsema. Kepala pun berat semacam. Waktu siang...sihat, boleh ke masjid, boleh tawaf sunat. Bila malam, menggigil kesejukan. Bekalan panadol yang dibawa tinggal sepeket lagi. Anim hanya dapat memanjatkan doa supaya Anim dapat terus meneruskan ibadat di Mekah.

Fasal sakit-sakit ni...terharu dan kagum melihat jemaah tua yang uzur, yang dipimpin,  yang berkerusi roda, yang berbungkus kaki, yang bongkok hingga hampir mencecah lutut pun boleh tawaf...boleh sa'i...boleh solat..Inikan pula dugaan yang diberi buat Anim yang masih mampu berdiri, makan, minum dan berjalan..
Selepas sarapan pagi, berkumpul di luar hotel untuk ziarah luar. Destinasi pertama kami ialah di Jabal Thur, Arafah. Jabal Thur merupakan tempat persembunyian Rasullullah s.a.w. & Saidina Abu Bakar as-Siddiq r.a. ketika dalam perjalanan berhijrah ke kota Madinah. Namun waktu ini terdapat jentera berat di sana. Tengok sajalah dari jauh.
Destinasi ke2, ialah Jabal Rahmah. Di sinilah tempat pertemuan semula nabi Adam Alaihissalam dan Hawa setelah dipisahkan 100 tahun lamanya dari syurga ke bumi. Eloklah berdoa di sini untuk para bujang dan teruna yang mencari jodoh. Di Jabal Rahmah juga merupakan tempat mustajab doa bagi kaum lelaki yang ingin menambah cawangan. Haa.... bah..tak nak daki ke bukit tu?

Bila lagi nak tunggang unta? Nilah masanya....hihihi

Dibawa melawat sekitar Mina. Khemah-khemah kosong ini hanya digunakan pada musim haji.

Destinasi terakhir di Ja'ranah, satu lagi miqat tempat jemaah berniat umrah. Di sini kami mengenakan pakaian ihram, solat tahiyyatul masjid dan solat sunat ihram. Setelah itu, kami kembali ke Mekah untuk menyempurnakan ibadat umrah. 


Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Jejak Musafir Hari ke9 (Part 1)"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai