Home · About Me · Sitemap ·

Jejak Musafir Hari Ke8

Hari ini pihak travel tidak membuat ziarah luar. Bagaimanapun ceramah agama diadakan di dewan makan hotel untuk jemaah Andalusia penerbangan 4hb. Kami turut serta dalam majlis ceramah agama oleh Ustaz (lupa namanya) jam 7.30 pagi.

Menurut ustaz, segala-galanya bermula dari hati. Cara nak sucikan hati ialah rajin mengikut majlis ilmu dan duduk mendengar ceramah agama. Memang diri ini mengakui jarang berkesempatan melakukan perkara-perkara ini sebelum ini. Sibuk dengan urusan dunia yang tak habis-habis.Pengajarannya, dalam kita berusaha memperoleh sesuatu, pastikan faedah yang kita dapat lebih besar dari apa yang kita hilang. Contohnya...menghadiri majlis ilmu, kita memperoleh ilmu, peringatan tetapi kita akan hilang waktu rehat, waktu bersantai. Kita memilih rehat..tetapi kita mungkin terlepas peluang berada dalam masjid ilmu. Malaikat turun memberikan ketenangan dan rahmat di majlis ilmu dan majlis zikir. Seterusnya Ustaz menerangkan tempat-tempat mustajab doa dan waktu yang paling mustajab doanya.Ya Allah...ada hajat yang nak kupohon pada Mu..perkenankanlah

Di Madinah, kotanya tersusun , bersih dan cantik. Kita lebih tenang beribadat di sana. Jemaah tidak dibenarkan membawa kasut sewaktu bersolat dan meletakkan kasut ditempat yang disediakan . Di Mekah, lain pula. Jemaah membawa selipar masuk ke tempat bersolat. Ada jemaah yang tidak memasukkan selipar dalam uncang kasut dan meletakkannya di depan tempat dia bersujud. Kata Encik Suami, ada jemaah lelaki yang meletakkan selipar mereka di celah kaki waktu bersolat walhal ada jemaah yang bersolat di belakangnya . Silap-silap waktu bersujud, kepala kena selipar dia.Astagfirullahalazim...kena banyak bersabar....Ingat..kita dalam masjid.

Di Mekah ni...MACAM-MACAM ADA. Di sini ada malaikat...di sini juga ada syaitan. Selalu melihat gelagat jemaah selepas solat di kawasan berhadapan Hilton Mekah. Gelagat anak-anak negara Afrika yang meminta sedekah . Dengan selamba si ibu yang berpurdah hitam meletakkan anak-anaknya di tengah jalan. Mereka berpura-pura kudung kedua belah tangan(walhal terlihat dengan jelas tangan mereka dilipat). Anim  ternampak ada jemaah lelaki cuba memegang tangan kudung mereka...pandai pulak mereka marah.

Anim pernah juga ternampak seorang jemaah wanita tua (Indonesia ) memberikan wang kepada salah seorang peminta sedekah cilik itu...kemudiannya dia dikerumun oleh peminta sedekah yang lain. Dekat 6 orang yang kerumun hingga makcik tu menepis-nepis ketakutan. Pendekata....terpulanglah pada setiap individu untuk bersedekah.Insya-Allah, selalunya kita didatangi individu yang layak menerimanya bila kita benar-benar berhajat untuk bersedekah hari itu.
 
Di depan Hilton Mekah itu juga kawasan memberi makan burung merpati. Makanan burung banyak dijual oleh warga Afrika berpurdah di situ. Rata-rata jemaah India, Pakistan dan Bangladesh yang banyak memberi burung makan berbanding jemaah negara lain. Di laluan itu juga banyak kedai-kedai makan dan restoran.Lepas solat, penuhlah kawasan itu dengan jemaah mencari makanan. Bagaimanapun kebersihan tidak terjaga. Dengan selamba mereka membuang atau meninggalkan bekas makanan merata tempat walhal tong-tong sampah besar disediakan di kaki lima jalan. Sedih lihat sikap mereka walhal kebersihan dituntut di dalam Islam.
 
Olehkerana hari ini hari Jumaat, kami diingatkan supaya datang lebih awal ke masjid. Jam 11 pagi Anim dah beriktikaf di Masjidil Haram. Kali ini naik escalator di Gate 91. Ramainya jemaah hari Jumaat. Kalau jam 11 dah penuh begini...apalagi jam 1 nanti masa solat Jumaat. Nak merasa pengalaman bersolat Jumaat di Masjidil Haram. Kat Malaysia orang perempuan tak berpeluang sembahyang Jumaat. Terus duduk di bahagian hadapan .Kawasan tak berairconditioned. Angin dingin semulajadi di sini. Boleh tengok Kaabah dari atas. Duduk mengadap Kaabah ni berjam-jam pun tak jemu..tak penat. 
 
Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud :
"Pada Kaabah itu ada 120 rahmat kepada pengunjungnya setiap hari., iaitu 60 untuk tawaf, 40 untuk solat sunat dan 20 untuk melihat Kaabah"

Pandangan dari tingkat 2 (roof level ditutup pada musim umrah)

 Jemaah mencari makanan selepas solat berdekatan Hilton Mekah dan Bin Dawood. Olehkerana di laluan ini juga hotel penginapan Anim, senanglah singgah mencari aiskrim dan lassi Mango@Orange@Delima .

P/S Giliran Anim pula rasa tak sedap badan. Cuaca di Mekah dingin tetapi kering. Bibir dah mula pecah-pecah. Asyik pekena lassi mango kot. Kak Pah dah pesan, jangan minum air zamzam yang sejuk...tapi kadang2 terlepas jugak...


Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Jejak Musafir Hari Ke8"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai