Home · About Me · Sitemap ·

Jejak Musafir Hari Ke7

Hari ini kami dibawa miqat umrah sunat di Tana'im dengan bas. Tak penuh pun bas yang boleh memuatkan 40 penumpang. Ramai yang nak pergi sendiri kot.

Selepas solat Tahhiyatul Masjid di Masjid Tana'im dan bermiqat, kami balik semula ke Tanah Haram. (Masjid Tana'im merupakan kawasan miqat paling dekat dengan Kota Mekah). Insya-Allah...ada peluang nanti, kami akan pergi sendiri.

Jemaah yang mengikut Ustaz Aryan mengerjakan umrah tak sampai 15 orang. Olehkerana ini merupakan umrah kami ke 2, kami tak lepas peluang mengikut mutawwif. Ibarat budak baru belajar...kena terus berguru.

Anim dihampiri oleh kak N yang berusia lewat 50an. Dia yang datang bersama anak lelaki dan menantu datang dan memegang tangan Anim. (Waktu umrah wajib pertama tempohari, dia berada di sebelah Anim sewaktu tawaf dan sa'ei).

 "Kak nak ikut awaklah" katanya.

Anim meminta Kak N supaya bertenang saja masa bertawaf dan jangan gopoh gapah. Jangan tercari-cari dan terkejar-kejar. Hari Khamis (dan Jumaat) merupakan cuti umum di Arab Saudi . Maka ramailah penduduk Arab Saudi dari Jeddah, Madinah dan sebagainya datang ke Kota Mekah untuk membuat umrah. Khabarnya harga hotel pada hari Rabu, Khamis dan Jumaat melonjak ke 2 kali ganda. 

Sewaktu pusingan tawaf ke 5, Anim terbatal wuduk terkentut...hoho. Kami terputus dari group kami. Anim meminta Kak N terus ikut tawaf dibelakang Encik Suami kerana Anim perlu keluar dari kawasan tawaf untuk memperbaharui wuduk. Toilet di Masjidil Haram ni jauh ke bawah. Kena keluar dari Masjidil Haram dan turun escalator.

Anim ambil wuduk di kawasan air zamzam berpaip (kawasan wanita). Kemudian Anim menghabiskan 2 pusingan tawaf sendiri. Selepas melalukan solat sunat tawaf bertentangan dengan Multazam, Anim mencari Encik Suami dan Kak N di perkarangan Kaabah. Anim ternampak kelibat Encik Suami dan menghampirinya.

"Mana kak N?"

Kata Encik Suami, selepas tawaf, dia nak solat sunat tawaf. Dia minta kak N tunggu di tangga belakang tak jauh dari tempat dia bersolat dan berpesan kepadanya, jangan ke mana-mana. Sebaik solat, dia dapati kak N tiada di situ. Puas dia mencari tapi tak berjumpa. Encik Suami minta Anim pula cuba mencari kak N.
 
Hampir 20 minit mencari di perkarangan Kaabah dan kawasan tangga...Anim surrender. Jemaah makin ramai. Nampak putih semua....tak terpandang oleh mata. Anim balik semula menemui Encik Suami.

"Tak adalah bah. Agaknya dia dapat cari group kita tak?" kerana kak N ni sedikit gelabah.

"Kita dah terputus dengan group. Kalau dia hilang macamana? Deorang tau dah dia ikut kita tadi. Dah jadi tanggungjawab kita. Kenapa Ummi bawak dia tadi?" nada suara dah lain macam...

"Dah dia pegang tangan Ummi. Takkan Ummi nak tolak. Sabarlah bah...Allah nak uji kita. Macamnilah agaknya keadaan kita nanti bila bawak orangtua kemari."

"Masalahnya kita orang baru. Ikutlah mutawwif. Anak dia ada..menantu dia pun ada."

Anim tak mahu panjang2kan keadaan yang "panas" itu..Anim ajak Encik Suami ke tempat sa'ie.

Alhamdulillah, Anim nampak kelibat kak N bersama group kami sedang melakukan sa'ie.
(Encik Suami diam seribu bahasa. Dalam marahnya dia tu tadi..Anim sedar sebenarnya terselit rasa tanggungjawabnya terhadap kak N, bimbang kak N hilang)

 Sepanjang 3 pusingan Safa-Marwah, Encik Suami masih tidak bersuara. Mulutnya saja terkumat kamit membaca doa .

"Bah, Ummi minta maaf. Ummi sendiri tak tahu kenapa dalam banyak2 jemaah...Ummi yang dipilih kak N. Ummi anggap ini ujian Allah. Kita asyik menyebut nak bawa emak dan bapak p haji..Allah uji kita di sini. Kita kena bersabar " 

Airmata Anim mengalir deras. Rasa bersalah dan berdosa menyebabkan kemarahan suami. Sepanjang mengenali Kak N beberapa hari ini, kami perasan dia dibiarkan bersendirian oleh anak dan menantunya. Dalam bas duduk sendiri, makan di dewan makan sendiri. Dia langsung tak bercakap dengan menantu perempuannya. Anim tak nak bersangka buruk cuma Anim simpati dengan Kak N.

Tak lama kemudian azan Zuhor berkumandang. Kami baru menghabiskan pusingan ke 4. Encik Suami memberitahu kami akan sambung saie selepas solat Zuhur.

(Perlu diingat kawasan Sa'i tidak termasuk Masjidil Haram walaupun satu bumbung. Jadi...kalau nak dapat pahala bersolat di Masjidil Haram...kena keluar dari kawasan sa'ie.)

Usai solat , Anim menunggu Encik Suami di Bukit Safa untuk menyambung sa'ie. Dia datang memegang bahu Anim sambil berbisik:

"Abah mintak maaf. Abah memang hot temper tadi. Abah takut dia sesat. Lain kali kalau dia nak ikut Anim, katalah Anim sendiri orang baru. Ikutlah mutawwif, ikutlah anak dia...lagi senang, dia boleh pegang anak dia..tak batal wuduk"

 Selepas selesai sa'ie dan bertahalul, kami sepakat untuk tidak pulang ke bilik. Menunggu solat Asar di Masjidil Haram dan pulang bersama-sama ke hotel penginapan. Kami mencapai uncang kasut yang ditinggalkan di Gate 1 (kami tak bawa uncang kasut bersama ke dalam masjid sebab nak bimbang selipar terkena najis jika dibawa bertwaf)

Selipar Encik Suami yang dimasukkan ke dalam uncang tinggal sebelah saja. Puas mencari-cari di kawasan sekitar...tapi tak jumpa. Hairan bin ajaib. Kalau nak hilang, hilanglah dua-dua. Ni sebelah aja. Haaa...ada makna ni. Tergelak besar Encik Suami bila Anim mengusik,

"Tulah...marah-marah dalam Masjidil Haram. Kan dah hilang satu selipar"

Sudahnya selipar satu lagi tu ditinggalkan saja di situ dan balik ke hotel berkaki ayam. Sepanjang perjalanan pulang...kami masih tergelak lucu. Elok sahaja selesai membeli selipar baru di gerai berdekatan hotel, dia menyuarakan hasrat untuk memotong pendek rambutnya.

" Dah 20 tahun kita kahwin, tak pernah Ummi lihat abah botak...apasalahnya"

"Botak tunggu haji lah. Potong no.2 ajalah dulu..."

P/S Setiap kejadian yang berlaku pasti ada sebab musababnya. Anggaplah itu ujian Allah. Ikhlas dan redha. Banyakkan bersabar...itulah kunci utama.


Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Jejak Musafir Hari Ke7"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai