Home · About Me · Sitemap ·

Jejak Musafir Hari Ke6

Encik Suami demam panas . Selepas bersarapan pagi dan naik ke bilik,dia meminta Anim menyapu pinggangnya dengan minyak unta yang dibeli di Madinah . Demam urat kot....penat perjalanan dari Malaysia, kemudian 5 jam dari Madinah ke Mekah. Di Mekah pula hujan renyai semasa tiba. Kebetulan dalam ihram...mana boleh tutup kepala. Dia memang sensitif dengan hujan renyai...hujan lebat, basah kuyup tak pe. Nasib baik kami memilih pakej umrah 2 sebilik. Walaupun mahal sedikit (lebih RM500 seorang berbanding 4 sebilik)..bolehlah Anim pantau kesihatannya.
 
Keadaan Encik Suami bertambah teruk selepas pulang solat Zuhor di Masjidil Haram . Dia "tumbang" di katil. Bekalan ubat darah tinggi, panadol, plaster koyok, minyak kapak dan minyak gamat yang dibawa dari Malaysia sudah tersedia. Dia menelan panadol dan Anim tampalkan "koyok" ke dahi, tengkuk dan pinggangnya. Air zamzam yang mudah didapati di Masjidil Haram, Anim suakan ke mulutnya dan sapukan ke atas kepalanya. Anim suruh dia tidur dan Anim akan kejutkan menjelang Asar.
 
"Bah..dah dekat Asar. Boleh bangun solat ke?"

"Ummi boleh pergi masjid sendiri tak? Abah tak boleh angkat kepala. Sakit satu badan. Abah solat kat bilik aja."

Tapi Anim menggeleng-gelengkan kepala. Tak pelah, Anim kata Anim tunggu dia dan kami solat bersama di bilik.

Sebaik azan Asar berkumandang, Encik Suami membuka mata...

"Ummi, abah nak solat di masjid. Tapi..tak sempat nak berjemaah nampaknya. Kita solat ber2 nanti ya"

"Ok dah ke? Lepas tu kita tawaf sunat. Slow ajalah. Tak yah rushing. Pusing bulatan paling jauh pun tak apa, tak bersesak.Kalau abah laratlah nanti"


Kami ke Masjidil Haram sebaik sahaja jemaah selesai bersolat jemaah Asar. Sebaik solat Asar berimamkan Encik Suami (di Masjidil Haram tidak seketat peraturannya berbanding di Madinah), kami memulakan tawaf sunat. Perlahan sahaja langkah Encik Suami. Anim mengikutnya dari belakang. Dari bulatan paling jauh kami tawaf..terdapat ruang kosong di tengah..dan akhirnya kami berada di bulatan paling dekat dengan Kaabah.
 
Setelah tamat 7 pusingan, payah pula nak keluar. Dengan tidak semena-mena, kami berada terlalu dekat dengan Kaabah.  Encik Suami menarik telekung Anim dan........alangkah terharunya bila kami dapat menyentuh dan mencium Kaabah. Airmata mengalir tak henti. 

Kemudian sewaktu nak bergerak keluar...kami dapat singgah di Hijr Ismail (luar). Nak masuk ke dalam dan bersolat di bawah pancuran emas Kaabah ( mustajab doa) tak dapat. Punyalah ramai jemaah...lelaki, perempuan berhimpit-himpit. Tak selesalah pulak bila keadaan begitu di depan Kaabah. "Tak apalah...kita berdoa di sini. Lain kali kita cuba lagi." 

Memanjat doa pada Allah SWT, merayu rahmatNya.. agar hidup sentiasa diberkati Nya. Bersyukur dengan peluang yang diberikan hari ini walaupun pada awalnya bimbang dengan kesihatan Encik Suami .


 Hijr Ismail oleh carian goggle

P/S Dek kerana terlalu terharu dapat menyentuh, mencium Kaabah dan berdoa di Hijr Ismail, demam Encik Suami kebah serta merta. Kami bertekad untuk menjadi insan yang lebih baik dari semalam.

Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Jejak Musafir Hari Ke6"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai