Home · About Me · Sitemap ·

Jejak Musafir Hari Ke10~Hajat terkabul

Melakukan tawaf sunat selepas solat Subuh. Selepas solat fardu, memang ramai jemaah yang melakukan tawaf sunat di Kaabah. Kalau nak lapang sikit...balik dulu bersarapan pagi dan datang semula ke Masjidil Haram untuk tawaf. Tapi....hari ni dah bercadang nak bersarapan di luar, maka ambil keputusan tak balik ke hotel.

Syukur alhamdulillah....hari ini hajat diperkenankan Allah. Selain dapat menyentuh dan mencium Kaabah selepas cukup 7 kali keliling, kami juga dapat istilam Rukun Yamani.Hajat nak mengucup Hajarul Aswad tidak kesampaian. Bila melihat jemaah lelaki dari negara lain yang bersesak-sesak hingga "terlambung-lambung" di angkat rakan-rakannya, kami berlalu dari situ. "Tak apalah. Tak ada rezeki nak mengucup Hajarul Aswad. Kita istilam dari jauh aja"

"Mengusap Rukun Yamani dan Hajarul Aswad akan menghapuskan dosa" (Riwayat Ahmad)

Kami kemudiannya berdoa di belakang Maqam Ibrahim (kesan tapak kaki Nabi Ibrahim a.s ketika membina Kaabah dan ketika menyeru manusia mengerjakan haji). Ada jemaah yang cuba nak bersolat tapi diusir oleh Tok Arab (pengawal). Itukan.laluan tawaf, terpijak pulak nanti.

Alhamdulillah..dengan bantuan Encik Suami, Anim mendapat ruang bersolat 2 rakaat di Hijr Ismail iaitu binaan separa bulat di bawah Mizab.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
"Solatlah dalam Hijr ini kerana ia adalah sebahagian dari Kaabah tetapi kaummu kekurangan belanja ketika membinanya maka mereka mengeluarkannya dari Kaabah" 
(Riwayat Tirmizi dari 'Aishah)

"Sesiapa yang masuk ke dalam Baitullah, maka dia masuk ke dalam kebaikan dan keluar dari kejahatan dalam keadaan diampunkan dosanya" (Riwayat al-Baihaqi dari Ibn Abbas)

Dan bila ditolak-tolak oleh jemaah yang berada di Hijr Ismail, Anim mendapat peluang bersolat di bawah Al-Mizab atau disebut juga dengan pancuran emas (saluran keluar air dari bumbung Kaabah). Mana mungkin dilepaskan peluang bersolat dan berdoa dibawah mizab yang menjadi tempat orang-orang soleh menunaikan solat.

Syukur..alhamdulillah...dalam keadaan bersesak dan terhimpit, masih diberi kekuatan dan kesempatan waktu untuk bersolat. Kain telekung pun dah basah dek airmata....

Kepuasan yang tak dapat digambarkan dengan kata-kata. Masih menggeletar seluruh badan sewaktu keluar dari masjid.

Oh ya, walaupun pakej umrah kami menyediakan makanan 5x sehari (katering Indonesia) kadang-kadang teringin juga merasa makanan di Mekah. 

Sarapan pagi di Restoran Pakistan. Roti Nan (1 pun cukup untuk kami ber2 dan kimma (daging kisar), serta 2 cawan teh susu ). Harganya 10 satu Riyal. Mula-mula heran gak...apa tu 10 satu Riyal. Rupa-rupanya dia tak reti sebut "sebelas riyal"..kihkih

Ataupun naik ke tingkat2  Hilton Mekah. Macam-macam ada. KFC, Burger King, Baskin Robbin...Kami pulak cari Nasi Mandi kat sana.

Nasi Mandi  30 Riyal. Boleh dijamah 3 orang.

P/S Lepas Asar, boleh naik ke Safa Tower. Di tingkat 3 ada banyak restoran. Tempat dituju...restoran Felda, D'Saji . Pekena teh tarik (3 riyal) dan roti canai (5 riyal)...Kat sini...kuih muih, nasi lemak, rendang....semua ada. Pendekata....semua ada di Mekah.



Artikel berkaitan:

3 Komen untuk "Jejak Musafir Hari Ke10~Hajat terkabul"

  1. salam. syarikat apa yg c. hanim ambik masa gi umrah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tahun 2011 , saya pergi dengan andalusia. last year (2012) saya pergi dengan tiram travel.

      Padam
  2. Ohh... masa ni buat Umrah ye Anim...bestnya...

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai