Home · About Me · Sitemap ·

Jejak Musafir Hari Ke10 ~Ziarah Hudaibiyah

Jam 2.30 petang, jemaah yang ingin mengikut ziarah luar ke Hudaibiyah sudah menunggu di lobi hotel. Olehkerana lawatan ini tidak termasuk harga pakej, setiap jemaah dikenakan bayaran SR20 seorang.

Ke ladang unta

Membeli susu unta. 5 riyal sebotol kecil. Diperah segar dari ladang. Sedap....Rugila sapa tak minum. Mana ada kat Malaysia!

Melawat masjid yang dibina bagi memperingati peristiwa perjanjian Hudaibiyah yang berlaku di antara Rasulullah s.a.w dan golongan Quraisy pada tahun 6 Hijrah ketika Rasulullah s.a.w dalam perjalanan ke Mekah untuk menunaikan umrah. Runtuhan masjid asal...nasib baik tidak dirobohkan oleh kerajaan Arab Saudi. (Yang berkacamata hitam dan berbaju oren ialah Ustaz Aryan)

Solat Zuhor dan berniat ihram umrah (miqat) di sini.

Melawat Muzium 2 Masjid (Masjid Nabawi & Masjidil Haram). 

15 minit sahaja masa yang diberikan untuk lawatan. Melihat foto klasik Masjid Nabawi dan Masjidil Haram dari dulu hingga sekarang, model pintu Kaabah yang lama dan macam-macam lagi. Ekspress...15 minit saja masa yang diperuntukkan oleh Tok Arab la katakan.

Telaga zamzam yang asal

Pintu Kaabah yang lama...dan macam2 lagilah.

Kami kembali semula ke Mekah untuk menyempurnakan rukun umrah. Kali ini kami buat sendiri kerana Ustaz Aryan tak turut serta buat umrah. Melaksanakan tawaf selepas solat Maghrib .Oleh kerana Encik Suami dapat bersolat Maghrib di dataran Kaabah, dia menunggu Anim di pintu Bani Syaibah.

Selesai tawaf, kami tidak terus melakukan sa'i. Selepas solat Isyak baru sambung semula. Aduhhh....tapak kaki rasa sakit. Tapak kaki Anim ni memang sakit sejak di Malaysia. Kurang pula lakukan aktiviti berjalan di Malaysia. Umrah adalah ibadah jasmani yang memerlukan pergerakan tubuh badan yang kuat. Tawaf tiada masalah...sa'ie yang Anim tewas.  

"Boleh tak teruskan? Abah sewa kerusi roda untuk Ummi ya..  (Sewa kerusi roda 50 riyal...ada orang yang menolak)

"Tak pe. Anim jalan pelan-pelan".  Anim sapukan air zamzam ke tumit kanan dan berdoa supaya diberikan kekuatan untuk menghabiskan pusingan sa'i.

Kawasan sa'i. (Kena rajin exercise berjalan kat Malaysia kalau nak buat umrah@haji)

Syukur alhamdulillah. Dapat juga Anim habiskan 7 pusingan sa'i walaupun tumit kaki kanan ni macam dihiris-hiris. Selepas bertahalul, jam dah menunjukkan 10 lebih. Perut dah terasa lapar. Nak balik makan di hotel..mesti dah tutup dewan makan. Nak ke Safa Tower, pekena Nasi Mandi ke, D'Saji Felda ke (jam 11 malam tutup)..tiba-tiba terasa nak buang air kecil pulak.

Elok sahaja keluar dari Gate 1 King Abd Aziz untuk ke toilet berhadapan Hilton Mekah, terdengar suara merayu-rayu di luar perkarangan masjid..

"Makcik orang Malaysia, makcik orang Malaysia. Tolong Makcik"

Terkejut melihat 3 orang makcik duduk di situ. Muka mereka kelihatan sedih, kepenatan dan ketakutan. 2 dari mereka berumur dalam lingkungan 60an dan seorang lagi dalam lewat 40an.

"Makcik tak tahu nak balik hotel. Sejak Asar kami duduk sini. Tak makan, tak minum .Tolong tunjuk jalan hotel kami" sambil menunjukkan business card mutawwif mereka. Hotel Zharat Shams....alamak mana ni?

"Arah mana makcik datang tadi, ingat tak?"

"Entahlah. Kami sampai Mekah baru 1 hari. Tadi datang masjid, Asar. Masih siang. Balik dah gelap. Tak ingat. Tolonglah nak. Telefon tak bawak pulak" (Kami pun tinggalkan handphone di bilik)

Encik Suami mengambil kad mereka dan mencari petugas masjid untuk bertanyakan arah. Anim duduk menemankan mereka. Kebetulan ada sedikit bekalan kurma yang dibawa...Anim berikan pada mereka.

Mereka bertiga dari Parit Buntar, Perak. Sewaktu datang bersolat Asar, mereka ber5. Anak salah seorang dari makcik tu sakit perut. Si ayah bawa anaknya balik ke hotel (walhal toilet ada di luar ) dan berpesan kat isterinya supaya pulang sendiri. Olehkerana mereka ber3, masing2 ingat okaylah.

Bila selesai Isyak, mereka keluar dan cuba pulang sendiri. Entah macamana..silap masuk lorong dan terserempak dengan sekumpulan wanita berpurdah (tak taulah wanita ke lelaki...dah berpurdah hitam..malam pulak). Salah seorang wanita berpurdah itu memegang pisau...jadi kerana ketakutan, mereka patah balik.

Tiba-tiba salah seorang dari mereka (yang berusia lewat 40an) menyedari beg sandangnya yang berisi passport dan wang tunai RM2000 telah hilang. Mereka yang ketakutan kembali terus ke Masjidil Haram dan duduk di luar perkarangan masjid dengan harapan suami atau mutawwif travel mereka mencari mereka di masjid. Tunggu punya tunggu...tak muncul-muncul juga. Dugaan buat mereka nampaknya.

"Abah dah tanya 3 orang berlainan. 2 tunjuk arah sama. 1 tunjuk arah berlainan.Kita ikut arah 2 orang tulah"

Anim membawa ketiga-tiga makcik itu mengikut langkah Encik Suami. Alhamdulillah...arah yang ditunjukkan itu melalui jalan hotel kami. Cuma turun ke bawah lagi dalam 150m lagi. At last...kami dapat menghantar mereka hingga ke depan hotel. Dengan tidak semena-mena mereka terus memeluk dan mencium Anim sambil menangis.  

"Terima kasih nak, terima kasih nak. Kalau anak tak tolong tadi, makcik tidur kat masjid malam ni..."

Lupa dah nak buang air kecil...lupa dah nak pekena Nasi Mandi. Dah 11 malam lebih, cari kebab jelah dengan teh susu.

UPDATE : Baju singlet wanita berzip (utk letak duit) dah ada di pasaran....so takde masalah kalau tak nak simpan duit di bilik hotel

P/S Tinggalkan duit di dalam bilik. Sesetengah hotel ada safe box. Bawa sikit aja dalam beg sandang. Duit dalam bilik.... tawakaltu ala'lah. Insya-Allah....yakin dan berserah pada Allah.

Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Jejak Musafir Hari Ke10 ~Ziarah Hudaibiyah"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai