Home · About Me · Sitemap ·

Jejak Musafir Hari Ke11

Masjid Tana'im @ Masjid 'Aisyah

(Diriwayatkan bahawa Muhammad bin Abu Bakar diarahkan oleh Rasulullah s.a.w untuk menemani 'Aisyah berniat ihram umrah di sini selepepas menunaikan haji ketika Rasulullah s.a.w dan sahabat-sahabat Baginda s.a.w mengerjakan hajjatul wada')

Lepas bersarapan pagi di hotel penginapan, Anim dan Encik Suami yang siap berpakaian ihram dan berniat untuk bermiqat di Tana'im. Tana'im adalah sempadan tanah halal yang terdekat dengan Masjidil Haram. Dah bertanya kawan-kawan segroup kot-kot ada yang nak bermiqat hari ini (naik van kena 10 orang - 3 riyal seorang) tapi rata-rata ada  nak rehat hari ini, ada pulak yang nak p bermiqat petang, so kami ber2 sahajalah.

Naik taxi 40 riyal pergi balik (driver tunggu kami di masjid dan hantar balik ke Tanah Haram). Kalau naik bas@van...balik kena pandai-pandai sendiri cari van atau bas. Sebaik tiba di Mekah, kami terus menunaikan ibadah umrah ke 5. Alhamdulillah...berjalan lancar.

Di Mekah, segalanya bermula dari hati. Hati kena ikhlas, redha,sabar dan sentiasa berlapang dada. Buat sesuatu kebaikan jangan harap balasan walaupun ucapan "syukran" atau thank you kerana boleh menimbulkan  riak. Kadang-kadang sesuatu perkara yang berlaku pada kita...berpunca dari bicara yang terdetik di dalam hati kita (walhal tak keluar sepatah kata pun!).

Pengalaman Anim sendiri sewaktu mencari ruang untuk bersolat di Masjidil Haram. Anim melihat sekumpulan jemaah yang membawa anak-anak mereka di satu ruang. Hati Anim berdetik, "Cari tempat lainlah.Nanti budak-budak ni nangis, payah pulak nak khusyuk"Anim temui satu tempat yang selesa dan tiada kumpulan jemaah yang membawa anak kecil.

Sebaik sahaja azan berkumandang dan jemaah sedia untuk bersolat...tu dia...entah darimana kumpulan jemaah yang membawa anak-anak kecil terus duduk dan meletakkan anak-anak mereka bersebelahan dan di belakang Anim.  

Subhanallah....ampunkan aku Ya Allah...semua orang mempunyai hak untuk bersolat di Masjidil Haram...walaupun mereka membawa anak kecil...

P/S Geram tengok muka-muka comel anak-anak Tok Arab...

Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Jejak Musafir Hari Ke11"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai