Home · About Me · Sitemap ·

Mercedes Museum@Stuttgart

 Stuttgart

 Mercedes Benz Museum. Disinilah syurga kereta.

Beratus koleksi kereta hebat dan menakjubkan dalam sejarah, dari koleksi kereta awal yang pernah dicipta sehinggalah ke koleksi kereta mewah yang dibuat untuk Maharaja Hirihito dan Pope Paul IV, koleksi-koleksi ini tidak tertara nilainya. Tak ketinggalan kereta edisi lama Formula 1 dan kereta-kereta lama yang pernah dilihat di filem-filem lama Inggeris...semua ada di situ. Muzium ini stylish dan senang nak meronda sendirian .

"Mercedes" tu sebenarnya diambil dari nama anak perempuan Karl Benz’s(founder)
 
Ketika tiba di ruang masuk ...terdapat seorang pembantu kiosk yang peramah dan baik hati memberikan Anim a recorded tour dalam bahasa pilihan kita. Tak perlulah pegawai penerangan mengikut kita ke sana sini. Pasang kat telinga...tape tu yang terang kat kita.

Ada 3 tingkat dan sepanjang jalan laluan kita terdapat banyak kereta dipamerkan. Wandering...3 tingkat lantai berkrom dan berkilat...Encik Suami dan Anim dah jadi macam zaman budak-budak 10 tahun..seronoknya ke sana sini..jengok sana..jengok sini, cuit sana..cuit sini.
Snap sana..snap sini...cuma zaman p ni digital kamera tak ada lagi. So...pendekata...filem kosong sentiasa tersedia dalam beg.

Ada nice boutique dan cafe (sempat minum secawan Cappuchino yang tidak semahal harga di Malaysia). Ada juga kedai di mana semua model mini kereta atau barangan Mercedes .Anim beli satu set pencil Mercedes Benz, satu cap dan satu model Mercedes Benz dan Volkswagen Beetle (tinggi dalam 15cm dan lebar dalam 30cm). Camnapun..model kereta Volkswagen Beetle sudah ranap dikerjakan mereka ber2. Tinggal Mercedes Benz sahaja yang ditinggalkan di Batu Pahat.

P/S Penat nak cerita kat anak2 fasal gambar-gambar dalam album...biar depa baca di blog Anim ni.

Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Mercedes Museum@Stuttgart"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai