Home · About Me · Sitemap ·

Orang Eropah lebih tinggi...

Selalu hati Anim tertanya-tanya mengapa orang-orang Asia lebih rendah dari orang-orang Eropah. Amboi, terasa pendeknya kita bila berdiri bersebelahan dengan orang-orang Eropah. Agaknya gen mereka tinggi-tinggi belaka. Ada yang berkata, nak tinggi macam Mat Salleh, makanlah banyak keju, daging, telur dan minum susu. Tapi masih kemetot lagi sampai ke hari ini. Yang peliknya, mamak Benggali jual karpet pun tinggi jugak..orang Asia tu. Rasa-rasa menu keju tak ada dalam meal harian mereka.

Anim ada terbaca artikel dlm satu laman web,emjayjb.multiply.com . Rupa-rupanya pengaruh makanan memainkan peranan. SESEORANG YANG BANYAK MENGAMBIL MAKANAN DARI PRODUK GANDUM AKAN MENJADIKANNYA TINGGI BERBANDING SESEORANG YANG BANYAK MENGAMBIL MAKANAN DARI PRODUK BERAS.Pelikkan...tapi..itu realiti.

Patutlah orang Benggali majoritinya tinggi kerana makanan asas mereka adalah capati. Capati dibuat dari tepung ata .Tepung ata adalah tepung gandum tulen ( berwarna keperangan~ warna sebenar gandum) sebagaimana warna spageti  dan makaroni. Tepung gandum yang biasa kita beli memang mengandungi gandum namun ia tidak tulen dan itulah sebab harganya murah dibandingkan dengan tepung ata.

Orang Cina di Negeri Cina serta orang Jepun secara tradisinya memang menjadikan beras dan produk beras seperti beehoon, kueutiaw dan sebagainya sebagai makanan utama mereka. Inilah faktor utama yang menjadikan mereka pendek sebagaimana juga orang Jawa di Indonesia dan juga yang merantau ke Malaysia. Sekiranya kebiasaan ini dikekalkan, generasi mereka akan kekal pendek tetapi jikalau mereka mula menukar selera dengan makanan produk gandum, mungkin generasi muda mereka akan menyaingi ketinggian orang Eropah.

Namun satu perkara penting perlu diingat ialah kadar pertambahan tinggi perempuan adalah terhenti pada usia 15 – 17 tahun manakala bagi lelaki adalah pada usia 17 – 20 tahun. Sebaik-baik usaha yang molek untuk melahirkan anak yang tinggi ialah dengan memberikan makanan produk gandum pada usia awal sehingga usia sebelum 15 – 17 bagi perempuan dan 17 – 20 bagi lelaki. Makan produk gandum pada usia melewati usia-usia ini tidak mendatangkan tambahan ketinggian.

P/S Dah terlewatlah nak tinggi..kalau tahu dari dulu..memang tolak nasi tu..
 

Artikel berkaitan:

5 Komen untuk "Orang Eropah lebih tinggi..."

  1. Salam Ziarah...

    Tahniah... dan Selamat berbicara ....

    BalasPadam
  2. Terima kasih Fariz kerana sudi singgah..

    BalasPadam
  3. macam bagus la petua ni... nak cuba kat anak dara kami laa... sian sebab dia antara pelajar terendah dari usianya....

    BalasPadam
  4. kazman~terlewatlah untuk saya membuktikan kebenarannya..mu trylah ya!

    BalasPadam
  5. patutlah saya x meninggi . dari kecik byk hadap nasi je . tapi org korea ramai yg tinggi2 belaka ...

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai