Home · About Me · Sitemap ·

Aidil Adha 1434H (Episod SELEPAS raya)

Assalamualaikum wbt..

(Amboi...macam drama TV pulak. Ada episod2 bagai. Layan jelah)

Terima kasih kepada semua yang beri cadangan apa yang patut Anim lakukan pada sejumlah wang yang Anim temui semasa majlis korban. Sempat baca komen nhhas yang lengkap dengan rujukan.

Akhirnya, sehari selepas berada di Kota Tinggi, kami balik ke Batu Pahat, masuk Pt Yaani dan berjumpa Embah Sandi (dia ni bilal dan adakala jadi imam masjid kampung berkenaan)  Anim yakin dialah orang yang paling layak Anim serahkan wang tersebut. Actually, ada yang menuntut wang tersebut selesai majlis tapi Anim tak beri. Mengapa? Next entry Anim cerita ya..

Anim cerita pada Embah Sandi dari A to Z. Anim beritahu kami nak bertolak balik. Lagipun duit itu Anim temui di kampung berkenaan. Eloklah mereka yang berada di kampung tersebut mendapat manfaat dari wang itu. Embah Sandi pun kata, bila segala urusan hebahan dah dilaksanakan, barulah duit itu masuk ke tabung masjid dengan niat si empunya duit itu memberi sumbangan ikhlas pada pihak masjid. Syukur...selesai sudah masalah wang jumpa ini.

Misi seterusnya, Poslaju Batu Pahat. Pos motor Kriss yang ditinggalkan di Tongkang Pechah ke "negeri baru". Caj dikenakan RM190. Baru tau kena cabut plet nombor belakang dan cermin kedua-dua sisi bila nak pos motor.

Next, lunch@Restoran Asam Pedas Yana di Jalan Syahbandar. Niat asal nak ke Asam Pedas Ali tak jauh dari situ (tutup pulak). Menu kepala ikan merah dan ikan pari . 2 Abdul kata Asam Pedas Yana lagi best sebab tak pedas sangat. Anim pulak sebaliknya sebab tak ada tempe+tahu+tauge +timun disirami sambal kicap cair.

Si Abdul kecil tu bersama sepupunya. Dia baru selesai UPSR tempohari. Buat alasan, habis exam tak belajar kat sekolah. Walhal kita tau, mesti kerana 2 Abdul ada  Walaupun tak berkumpul sama di Hari Raya Korban tempohari, kami dapat jumpa juga akhirnya kerana petang raya, mereka dah bertolak balik Johor.

Kemudian, singgah beli "jajan" untuk dibawa pulang di Pt.Laman Lapis, Pt Sulong. Seronok membeli sebab bukan waktu cuti. Kalau tak berlanggar punggung saja. Makin besar bisnes Wak Tugi. Rumah Wak pun dah siap...besar dan cantik.

Kerepek ubi pedas dan keladi racik kuning kiriman geng bas sekolah. Pernah beli keladi racik di SP, gatal lelangit..huhu.. 

Hmmm...malam tadi kami bermalam di Kota Warisan. Sepang. Selain dapat jumpa Bonda di sana, dapat bertemu anak buah ke23, MARYAM yang berusia 2 minggu ini.

Camnilah perjalanan Anim dan 3 Abdul. Asyik bekejar dan melompat ke sana sini. Penat memang penat, maklum enjin pun semakin tua. Tapi bila mengenangkan setiap perjalanan itu ada niat dan tujuan, mohon pada Allah agar setiap langkah kami diberikan keberkatan dan diberi ganjaran pahala, mudah-mudahan.

P/S Anim bergerak lagi pagi ini. Tapi transit satu tempat sebelum ke SP. Main update entry tapi tak sempat nak BW. Nanti kita jumpa bila dah tiba SP ya..bye...

Artikel berkaitan:

17 Komen untuk "Aidil Adha 1434H (Episod SELEPAS raya)"

  1. Sepanjang jalan dari SP-Johor-SP banayk betul aktiviti Kak Anim sekeluarga. Semoha pengorbananan demi ukhwah yang terjalin mendapat keberkatan.

    BalasPadam
  2. salam jumaat kak.. syukurlah duit tu dah disumbangkan kepada masjid..
    nampak sedap masakan asam pedas tu..
    murahnya harga kerepek yang dijual.. aiza suka makan kerepek..
    comel anak buah kak.. semoga membesar jadi anak yang solehah..
    p.s: semoga segala urusan dan perjalanan kak dipermudahkan oleh Allah.. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lega sangat bila urusan duit jumpa tu selesai...
      Trylah asam pedas batu pahat..lain dr melaka
      Kalau ikut hati, mau saja kak borong satu boot kereta...hee
      Mudah2 an, amin...

      Padam
  3. amboi setiap tempat dapat singgah bestnyeee. .

    BalasPadam
  4. Dari satu destinasi ke satu destinasi. Puas anakanda 2 abdul berjalan.
    Yg penat mestilah pilotnya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dari dulu, masa depa banyak dalam kereta kakzakie...
      Sin baik ada 2 pilot...kuranglah sikit letih memandu. Letih duduk adalah...

      Padam
  5. Penuh sekali jadualnya...padat tapi bermatlamat. Niat yang baik, Insyaallah....pasti Allah permudahkan.
    Dulu masa belajar di JB, pernah ikut kawan balik kampung dia di Tongkang Pecah dgn Beserai...Dah dekat 20 tahun punya cite da...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu pun banyak nak masukkan slot lain tapi masa dah packlah BM...
      Ooo...pernah duduk johor ya..dah biasa campur orang jawalah ni..hee

      Padam
  6. Anim, ni baru betul berjalan sakan...=)

    BalasPadam
    Balasan
    1. camtulah kak nah..bila balik macam2 nak dibuat. tu pun banyak slot tak boleh masuk..heee

      Padam
  7. Penuh aktiviti akak. Saya yang muda ni duduk di rumah je kak.. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah..rugi masa muda dan masa lapang tu hazmin. raya korban datang setahun sekali. tak banyak majlis korban kat masjid berdekatan ke..hee

      Padam

Komen anda amat dihargai