Home · About Me · Sitemap ·

Kaedah terbaik elak mengumpat

Mengumpat atau ghibah ialah menceritakan atau menyebut keburukan atau kekurangan seseorang kepada oranglain. Rasulullah Sollallahu Alaihi Wassalam besabda: "Mengumpat itu adalah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya"

Mengumpat berlaku sama ada disedari atau tidak. Ia termasuklah menyebut atau menceritakan keburukan biarpun tanpa menyebut nama pelakunya tetapi diketahui oleh orang yang mendengarnya.

Rasulullah Sollallahu Alaihi Wassalam mengingatkan lagi, "Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa dari zina. Sesungguhnya orang yang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat." (Riwayat Ibnu Abiad Dunya dan Ibu Hibban)

Para ulama sufi terdahulu apabila terasa hendak mengumpat, akan menepuk mulutnya sendiri. Menurut mereka, terdapat dua cara melawan keinginan berbuat jahat:

1- Apabila terasa hendak buat jahat, hati cepat- cepat berkata. "CUKUP! BERHENTI DI SINI!"

2- TAHQIQ iaitu menyakitkan anggota badan untuk memberi peringatan para diri supaya tidak melakukan kemungkaran.

Diceritakan, ada seorang ulama tassawuf tiba-tiba membuka pakaiannya dan berguling-guling di atas padang pasir yang panas membakar. Apabila diselidik mengapa dia bertindak begitu? Rupa-rupanya hatinya terdetik ingin melakukan kejahatan . Lihatlah, betapa hebatnya orang-orang soleh zaman dahulu memelihara diri mereka daripada kemurkaan Allah.

(Sumber dari Ustaz Mohd Kazim Elias Al-Hafiz, majalah Q&A edisi 14)

Lantas bagaimana pula kita yang menggunakan jari sebagai medium umpatan kita. Kita bukan tergolong dari mata turun ke hati kemudian turun ke mulut. Kita ni dari mata, turun ke hati, terus turun ke jari mengetuk keyboard. Bukan nak mengata oranglain tapi mengata diri sendiri. Adakala apabila emosi marah dan geram melanda, melihat sesuatu yang tak kena di depan mata..jari terlalu ghairah nak bercerita.

Takut memikirkan apa yang kita tulis dan published menjadi beban buat kita bila kita kembali menemui Pencipta. Kita buat salah kat seseorang, minta maaf kat dia, dia ampunkan...dia tak ingat, kita tak ingat, orang pun dah lupa. Tapi jika entri kita tetap wujud dan tetap dibaca pula oranglain hingga ke hari kiamat, ya Allah...betapa seksanya kita melihat dosa yang mengalir setiap detik mereka diluar sana membaca entri kita.

P/S Dok semak dan ingat balik kot-kot ada entry "terlampau" yang dipublished dan nak delete ( masya-Allah, ada 800+ published entries...moga Allah permudahkan). Insya-Allah, mungkin itu tidak terlalu sukar untuk dilakukan, hanya kekangan masa namun memohon kemaafan itu yang terlalu sukar andainya diri ini tak mengetahui di mana si polan berada.

Artikel berkaitan:

1 Komen untuk "Kaedah terbaik elak mengumpat"

Komen anda amat dihargai