Home · About Me · Sitemap ·

My HONDA

My Honda (jangan tertipu ingat my new car tau!) ini dibeli sewaktu baru berpindah ke SP 3 tahun lalu. Second hand, usia dah lebih 2 abad (22 tahun) tapi rega RM1 700. Meter minyak pun dah tak fungsi. Kena jengok tangki minyak untuk check. RM500 pun dah okay ni sepatutnya. Tua pun tualah. Niat asal dibeli, senang nak dibawa p surau @ kedai terdekat.

Cuti sekolah yang lalu, kerana kami asyik merayap, tak lekat di rumah dan ada  kerosakan di tempat pulas minyak, maka terbiarlah sekejap my Honda ini tidak digunakan. Akhirnya kerana payah nak park kereta di kawasan surau yang sempit, my Honda ini dibaiki.

Kedengaran azan Maghrib dari surau, Encik Suami cuba start enjin my Honda. Anim sempat menegurnya, lama dah tak guna my Honda tu, ada lagi ke minyaknya. Sambil digoncang dan dijenguk tangki minyak, kelibat minyak berlinang adalah tapi sure tak cukup sampai ke surau, ujarnya. Anim berikan kunci kereta kerana bimbang my Honda tu mati tengah jalan kerana kehabisan minyak. Sebenarnya pernah sekali dia menolak my Honda balik dari kedai kerana kes yang sama.

Namun Encik Suami menjawab, "Tawakal sajalah pada Allah. Kalau enjin my Honda mati kat jalan..tolak balik rumah pun tolaklah", katanya. Rentetan dari itu, si 2 Abdul tak jadi mengikut kerana tak mahu kena tolak my Honda nanti, huhu.  Bila kami ber3 selesai solat di rumah, terdengar bunyi enjin motor di depan rumah. Agak dah...itu mesti Encik Suami. Maklumlah motosikal tua, enjin sebatu dah boleh dengar, heee. Meluru 2 Abdul, " Eh, tak mati motor ke bah ?" Belum sempat dijawab, bersembur lagi soalan, "Tak kena tolak ke bah?". Tak percaya agaknya. Tersengih Encik Suami..my Honda boleh jalan lagi walaupun takde minyak. Huhu....

Nak jadi cerita, dia tawakal sekali lagi menunggang my Honda ke surau bila azan Isyak pula berkumandang . Dan balik semula ke rumah dengan menunggangnya jugak (bukan jalan kaki tolak motor). Anim terus ajak dia ke stesen minyak dan isi minyak petrol ke dalam tin minyak pelincir yang sudah kosong. Cukuplah bertawakal 2 waktu solat sahaja. Kalau nak mencuba juga waktu Subuh, Anim pulak yang tak yakin.

Si Bisu pun suka tidur dalam bakul motosikal tua ni. Tak tahu kenapa. Sejuk dan macam kena peluk agaknya..

P/S Moral of the story, nak bertawakal kena betul-betul yakin. Bergantung harapan 100% kepada Allah SWT.  Anim pernah publish tentang adab-adab bertawakal dalam entry terdahulu.

Artikel berkaitan:

14 Komen untuk "My HONDA"

  1. lama tu..xpe..tawakal dah dua kali kalau tak isi minyak lepas tu memang teruk la, hehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau sengaja tak isi semata2 nak bertawakal, dah melampau tu..huhu

      Padam
  2. Banyak jasa Honda itu. Mengajar pengguna sabar, tawakkal dan sedar kekuasaan Allah itu hebat (buat anakanda 2 Abdul tu) Abah tahu minyak tu cukup sebab tu dia bertawakkal...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu sempat bagi lecture kat depa..setidak2nya buat oengajaran utk depa nanti bila dewasa, bertawakal dengan sepenuh keyakinan

      Padam
  3. walaupun lama to tetap berharga

    BalasPadam
  4. comel ja kucing tu lepak dalam raga moto

    BalasPadam
  5. Wowww.. terkesima dgn rupa baru...
    cantik & kemas.....

    maybe niat baik ke surau.. jd tuhan permudahkan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tq lya...jemputlah masuk rumah baru kak, heee

      Padam
  6. hebat betol la jenam honda ni..tp moto honda ni memang laku dan ada kelas tersendiri walaupun usianya dah bertahun2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. meter minyak pun dah tak jalan..seringkali tertipu. tapi betullah KA, tahan moto ni

      Padam

Komen anda amat dihargai