Home · About Me · Sitemap ·

Soal jawab bersama Dato' Dr.Haron Din

dari google
SOALAN:
Betulkan pendapat yang mengatakan orang miskin akan masuk syurga beratus tahun lebih dahulu daripada orang kaya pada hari Akhirat?

JAWAPAN:
Ya, memang betul. Ini bukan sahaja pendapat bahkan sudah menjadi kenyataan berdasar keterangan-keterangan yang wujud dalam Islam. Ini kerana, orang kaya akan menghadapi banyak masalah ataupun persoalan berkenaan kekayaan yang dimilikki, sedangkan orang miskin tidak banyak masalah berkaitannya. Menurut pendapat penulis, adalah lebih baik menjadi orang miskin yang tidak susah daripada menjadi orang kaya yang tidak senang. Walau bagaimanapun, berikut adalah hadis yang menerangkan berkenaan hal itu.

"Saya melihat di dalam syurga, kebanyakan penghuninya adalah golongan susah dan saya perhati di dalam neraka, kebanyakan penghuninya adalah kaum wanita"

"Orang susah masuk syurga awal 500 tahun sebelum orang kaya iaitu bersamaan separuh hari"

"Wahai Tuhan, Hidupkanlah saya dalam keadaan miskin dan matikanlah saya dalam keadaan miskin dan tempatkanlah saya dalam kumpulan orang miskin pada Hari Kiamat nanti"

Dan banyak lagi keterangan yang menunjukkan kelebihan dan kebaikan orang miskin. Tetapi jangan pula seseorang itu sengaja mendedahkan dirinya bagi tujuan menjadi orang miskin. Apa yang dimaksudkan di sini adalah mereka yang sama-sama berusaha dan bekerja seperti oranglain juga, tetapi nasibnya kurang baik ataupun mungkin ditakdirkan oleh Allah hidup dalam keadaan miskin. Namun mereka tabah, sabar dan sekali-kali tidak melakukan perkara yang dimurkai Allah, malah mereka redha dengan ketentuan Allah dan berpada-pada dengan apa yang ada.


SOALAN:
Apakah tanda-tanda yang menunjukkan seseorang itu disukai ataupun dikasihi oleh Allah ataupun sebaliknya?

JAWAPAN:
Dalam konteks ini, cerita ini dapat membantu kita mengetahui ciri-ciri orang yang dikasihi Allah. Seorang sahabat yang bernama Zaid Alkhair bersusah payah datang dari jauh semata-mata hendak berjumpa dan bertanyakan kepada Nabi Muhammad satu soalan yang beliau ingin mengetahuinya. Soalan itu adalah apakah tanda-tanda yang Allah itu kasihkan kita.

Selepas beliau menemui Nabi Muhammad dan mengajukan soalan itu, Nabi Muhammad terlebih dahulu bertanya kembali kepadanya,

"Apakah yang terlintas dalam fikiran saudara apabila saudara bangun dari tidur? Apakah yang saudara ingat pada setiap masa dan sebagainya?"

Lalu dijawab oleh Zaid dengan penuh kejujuran,

"Saya sentiasa memikirkan  kebaikan, sentiasa mengingati kebaikan dan suka kepada orang yang melakukan kebaikan dan sekiranya boleh, saya akan sentiasa melakukan kebaikan sepanjang hidup saya"

Kemudian Baginda menjawab,

"Ya, Itulah tanda orang seperti itu dikasihi oleh Allah. Sebaliknya apabila seseorang sentiasa ingat dan berfikir ke arah kejahatan dan kemungkaran serta sering melakukannya, maka itu menunjukkan orang seperti itu dibenci oleh Allah"

Dalam konteks ini, Allah mengulangi beberapa kali ayat berikut dalam Quran dan salah satunya dalam surah Al-Baqarah ayat 195:

"Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berbuat kebaikan"

~Wallahua'lam~

P/S Petikan dari buku Dato' Dr Haron Din Menjawab Persoalan Fikah Harian bersama Ishak Din & Abu Hassan Din


Artikel berkaitan:

5 Komen untuk "Soal jawab bersama Dato' Dr.Haron Din"

  1. betul la yee... kalau banyak harta sangat pun banyak soalannya.... nak2x kalau lelaki banyak tangungannya...

    suka hidup sederhana....

    BalasPadam
  2. biar la bersederhanakan..baru la berkat..

    BalasPadam
  3. betullah kazman...sederhana lebih menyenangkan kita kelak..

    BalasPadam
  4. ain_dugaan kaya lebih hebat dari dugaan miskin...sederhana lebih berkat..

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai