Home · About Me · Sitemap ·

Memetik Hikmah Dari Setiap Peristiwa


Pada suatu ketika ada seorang raja yang soleh menderita satu penyakit. Supaya si raja dapat sembuh, seorang tabib menyarankan agar raja memakan sejenis ikan. Atas izin Allah SWT, ikan itu tidak dapat ditemui. Padahal seharusnya pada ketika itu biasanya ikan jenis itu akan muncul. Akhirnya mangkatlah si raja yang soleh itu kerana tidak mendapat ubat.

Sebaliknya di negara lain, ada seorang raja yang juga mengidap penyakit yang sama seperti raja sebelumnya. Tetapi raja yang satu ini bukan raja yang soleh, melainkan raja yang zalim. Lalu si tabib pun menyarankan untuk memakan ikan yang sama seperti ubatnya. Tapi anehnya, walaupun biasanya pada waktu itu, ikan jenis itu tidak muncul, tetapi Allah SWT berkehendak lain. Ketika itu ikan tersebut mudah sekali diperolehi dan sembuhlah raja yang zalim itu.

Dengan kejadian itu, malaikat pun bertanya-tanya. Disebabkan rasa ingin tahu, malaikat bertanya kepada Allah SWT:

"Ya Allah, kenapa raja yang zalim itu Kau permudahkan urusannya, sedangkan raja yang soleh itu Kau sulitkan hingga akhirnya dia meninggal dunia?'

Lalu Allah SWT menjelaskan:

"Sengaja Aku tidak memberi kesembuhan kepadanya dan Aku putuskan dia meninggal dunia kerana dengan kematiannya, Aku anggap sebagai penggugur dosanya dari kesalahan yang pernah dilakukan di dunia. Sehingga dia meninggal dunia tanpa membawa dosa melainkan membawa amal-amal soleh. Ini kerana keburukannnya telah kubalas di dunia"

Malaikat melanjutkan pertanyaannya:

"Jadi bagaimana dengan raja yang zalim itu ya Allah?"

Allah SWT pun menjelaskan kembali;

 "Untuk raja yang zalim itu sengaja aku beri dia kesembuhan kerana aku hanya mahu membalas kebaikannya yang sedikit di dunia. Sehingga pada saatnya dia meninggal dunia, dia tidak akan membawa amal kebaikan sedikitpun melainkan dia hanya membawa dosa"

Sumber: Agar Allah Selalu Memberi Jalan Keluar : Abu Firly Bassam Taqiy

P/S Yakin terhadap Allah SWT bahawa segala peristiwa yang dikehendak-Nya akan memberikan hikmah besar terhadap kita...hambaNya.

Artikel berkaitan:

3 Komen untuk "Memetik Hikmah Dari Setiap Peristiwa"

  1. itu la ye... kita mohon la supaya kita semua meninggal dalam kerahmatan dari Allah.....

    BalasPadam
  2. berdasarkan amalan akhir kita...itu yang dinilai, takutkan??

    BalasPadam
  3. ha'ah.... gitu la... mohon ampun banyak2x kat tuhan dan manusia...

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai