Home · About Me · Sitemap ·

7 tahap bisikan syaitan


Imam Ghazali dalam Minhajul Abidin:Petunjuk Ahli Ibadah menjelaskan, syaitan melakukan tipu daya godaannya kepada manusia melalui tujuh tahap:

1. Syaitan membisikkan kepada manusia supaya tidak mentaati perintah Allah sehingga menjadi kufur dan ingkar.

2. Syaitan membisikkan kepada manusia supaya menunda-nunda melaksanakan ibadah kepada Allah.

3. Syaitan membisikkan kepada manusia supaya bersegera dalam beramal dan mengerjakan kebaikan sehingga tidak khusyuk serta memikirkan agenda lain.

4. Syaitan membisikkan kepada manusia bagi menjalankan amal kebaikan secara sempurna supaya tidak dicela orang lain sehingga menjadi riak dan ibadah itu tidak dilaksanakan semata-mata kerana Allah Taala.

5. Syaitan membisikkan pujian halus dan samar kepada orang yang beramal sehingga menjadi sombong tanpa disedarinya.

6. Syaitan membisikkan kepada orang yang beribadah secara rahsia supaya tetap beribadah secara rahsia sehingga tidak diketahui dan disembunyikan daripada oranglain dengan maksud supaya ilmunya tidak bermanfaat dan tidak dapat dijadikan sebagai teladan baik kepada oranglain.

7. Syaitan membisikkan kepada ahli ibadah dengan memberitahu ibadahnya sudah lulus dan dia tidak perlu beribadah lagi. Syaitan menggoda manusia melalui pendekatan takdir di mana takdir manusia sudah ditetapkan baik dan buruk sebelum manusia diciptakan, lalu untuk apa lagi mereka beribadah?

~ Biografi Nafsu Manusia oleh Muhammad Hasan Al-Basri ~

Artikel berkaitan:

2 Komen untuk "7 tahap bisikan syaitan"

  1. bab yg no 2 tu yg selalu macam terasa2x bisikannya... nak2x bab sembahyang.... ya allah ... kuatkanlah iman ku untuk menghadapi bisikan syaitan ini....

    BalasPadam
  2. bkn bab sembahyang je, nak qada' puasa dulu pun tangguh manjang...
    tu lum bab nak buat sedekah amal jariah...(biasa di dengar, tunggu duit banyak dulu!)

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai