Home · About Me · Sitemap ·

Pinggan berusia 50++ ..kira antiklah tu!

Salam semua. Bertolak jam 10 pagi dari rumah MIL di Kota Tinggi...tiba SP jam 10 malam tadi. 12 jam...haa, kebas punggung.Maklumlah...kami jumpa negeri Melaka, N.Sembilan, Selangor, Perak, Penang diperjalanan sebelum tiba SP..Tak apa...yang penting anak-anak happy dapat habiskan cuti panjang bersama sepupu2 depa, tok nenek depa pun happy kami tinggal lama sikit kali ini. Cuti sekolah ni nak p mana-mana pun ramai orang....sebab tu kami ni rajin merayap cuti hujung minggu je. Dah tua2 ni, pening kepala la kalau bersesak2 ..stamina pun udah kurang..

Semasa berkemas-kemas balik, macam nak menjerit (tapi tak terkeluar) bila MIL suakan sesuatu untuk dibawa balik. Bukan setakat serunding dan ikan masin ayam baki hidangan nasi ambeng tempohari tapi tadaaaaa.....

 Hadiah perkahwinannya pada tahun 1960. Antik la ni...lebih 50++. Entah bila dikilangkan agaknya...Rasa-rasa buatan China. Actually, malam sebelum kenduri menantu dia ni tolong keluarkan pinggan mangkuk yang nak digunakan. Terjumpa pinggan kuih yang tinggal 2 biji ni saja lagi. "Cantiknya mak....antik ni. Sayangnya nak guna. Bukan boleh jumpa lagi piring macamni sekarang" (amboi...kemain lagi dia yaaa)

 Haa...yang ni emak Anim ada simpan (arwan nenek punya). Kita nak kenen pun takkan diberi punya. Like mother like daughter...suka simpan pinggan. Siapa sangka....MIL yang beri. Nanti cerita kat emak, Anim punya lagi best...ada 3 saiz. Piring hijau tu saiz S..piring pink saiz M dan yang jernih bawah sekali tu saiz L. Dah 50++ juga usianya...

Pinggan makan dan gulai bunga ros pink dan hitam ni jumpa kat rak pinggan di dapur. 2 di antaranya dah bersumbing. Yang ini dibeli MIL di Pt Yaani waktu baru kahwin. Selepas kahwin, dia berpindah ke Tanah Rancangan Felda yang baru dibuka waktu itu di Kota Tinggi. Nostalgia tu... 50++ years juga usianya. Opppsss....segala pemberian ini diketahui oleh anak perempuannya yang juga tahu minat SILnya ini..(so...tak timbul soal sorok2..)

Sebenarnya...ini bukanlah kali pertama barang lama di rumah emak diberikan pada menantu sulongnya ini. Dia tahu...menantu nya yang sorang ni suka barang2 lama....barang2 buruk.

 Almari ini dulu asalnya almari pakaian. Dibeli waktu Encik Suami dilahirkan..lebih 47 tahun yang lalu. Cermin tak pernah pecah, kayu tak reput...Sedih bila lihat almari ini terbiar....lalu diusung balik ke BP 5 tahun yang lalu.


Kos menggosok. varnis semula, tukar pemegang laci dalam RM200...tak sampai hati nak ditinggalkan di BP...kami angkut ke Klang dan sekarang...ada di SP.

P/S Setiap kali balik Johor...ada saja barang dari rumah di BP yang diangkut ke SP, sampai kereta dah tak rupa kereta. Tu belum kerepek, pisang....Encik Suami dah tak leh kata apa,..

Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Pinggan berusia 50++ ..kira antiklah tu!"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai