Home · About Me · Sitemap ·

Mencuba nasib di Pasar Bisik@Kuala Muda

Mula-mula ke Pasar Bisik Penaga (sebelah Penang). Jam 9.15 pagi,masih lengang. Nelayan belum naik membawa hasil tangkapan. Menurut mereka yang berada di situ,jam 10@11 pagi mereka pulang. Alamak, lama giler!Encik Suami memandu pula ke Pasar Bisik Kuala Muda (sebelah Kedah).

 
 Nelayan sebelah Kedah dah balik bawa tangkapan. Nun di seberang sana ialah Pasar Bisik Penaga.

Peraih dan peniaga mula mengerumuni hasil tangkapan laut yang dibawa naik. Semua lelaki you...I je pompuan. So, tengok dari kejauhan sajalah....ambil gambar curi-curi

Hasil tangkapan yang fresh dari laut. Geram tengok ikan yang segar bugar, sesungut udang yang masih tajam menceracak...boleh luka tu! dan ketam yang bergerak-gerak. Nama je pasar...tapi tak bau hanyir seperti pasar basah lain yang pernah pergi. Ikan fresh....mana ada bau!!  Tangan pun tak berbau hanyir!

Pembeli akan membisikkan harga ke telinga penjual. Penjual ni akan round satu pusingan...offer telinga dia untuk dibisikkan. Seronok betul melihatnya. Siapa yang offer tinggi...dapat kat dialah. Part membisik ni yang Encik Suami tak mahir. 2,3 kali juga Anim lihat oranglain membungkus udang-udang bersaiz L dan membawa pergi. Meneguk air liur sajalah....Kami ni tak biasa membisik. So tak retilah nak letak harga. Dahle tu....I pun bukan main melawa p market..huhu...tau dah kami ni orang luar...

Alkisah, ada penjual yang membawa naik tangkapan di atas. Encik Suami bertanya harga yang patut dibisikkan kepada seorang pakcik yang berada berhampiran (bukan penjual). Dia memandang Encik Suami, "Hang nak ke?"

Bila Encik Suami mengangguk, dia menawarkan diri untuk tolong bisik. Dia kesian tengok muka kami...
Akhirnya..kami dapat membawa pulang lebih 2 kilo udang bersaiz M, 5 ekor ketam, 2 ekor anak tenggiri, 5 ekor ikan gelama dan 3 ekor ikan tak diketahui nama. 3 hari pun tak habis. Seronoknya!
Hasil bisikan??? RM50. "Tapi abah bagi RM52...RM2 tu upah pakcik tadi tolong bisik"
Part paling seronok ialah bila pakcik ni offer, lain kali mai lagi cari dia. Dia akan tolong bisikkan. (Next time Anim nak cari udang saiz L pulak!!!!)

P/S Relaxlah bah...kemahiran bisik-bisik tu bukan boleh dikuasai sekali 2 mencuba. Tiap-tiap minggu kemari...gerenti sekali bisik dah berjaya!!!

Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Mencuba nasib di Pasar Bisik@Kuala Muda"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai