Home · About Me · Sitemap ·

Hebatnya pahala puasa dia...

 Carian google

Sejak hari ke2 berpuasa, Anim terlihat kelibatnya seorang diri di tepi masjid. Sekolah Anim ni bersebelahan benar dengan masjid dan tanah perkuburan (tak sampai 10 langkah kaki ke masjid)
Apa yang dibuatnya di situ sorang-sorang? Terpandang dapur, kuali besar (macam nak kacau dodol) dan peralatan memasak berdekatan di situ.
-----------------------------------------------------------------------------
 Masuk hari ke 3 di waktu rehat, mulut Anim dah gatai nak bertanya bila kali ini Anim nampak dia sedang mengurai-uraikan (betul ke bahasa ni?) mee kuning yang menimbun di atas meja.

"Banyaknya mee....ada majlis berbuka di masjid ke hari ni?" Minah reporter ni memulakan bicara

"Dak la, lepas Asar nanti depa mai ambik di masjid. Hari ni goreng mee. Kemarin buat bihun. Posa pertama buat nasi. Sapa-sapa mai masjid, lepas Asar ni pakat bawak balik laa"

"Masak sorang-sorang ni. Tak dak sapa tolong ke?"

"Tak dak sapa lah.Buat soghang-soghang. Orang pakat keja. Boleh aaa. Mee kuning ni 50 kg. Bubur nasi siap dah" sambil tunjuk satu periuk besar atas dapur tungku.

Masya-Allah. Masak sorang-sorang untuk satu kampung. Bukan satu menu....2 menu. 
Terasa malu dengan diri sendiri. Kita ingat dengan ibadah puasa, solat sunat, fardu dan terawih, bersedekah , dah cukup hebat menunaikan ibadah di bulan puasa. Kita buat sorang-sorang kita...kita tak buat untuk oranglain. Dia ni....memasak untuk orang kampung yang berpuasa untuk berbuka....sorang-sorang.
--------------------------------------------------------------------
Teringat ceramah agama di Radio Kedah FM, 2 hari lalu....
 pahala puasa orang berkerja di pejabat berhawa dingin 8 pagi hingga 4.30 petang tak sama dengan puasa orang yang bekerja di tengah terik mentari....
pahala puasa ibu beranak ramai tak sama dengan pahala puasa seorang ibu yang beranak sedikit atau yang mempunyai pembantu rumah
pahala puasa seorang cikgu (saya le ni)....tak sama dengan pahala puasa pakcik ni....yang memasak makanan untuk berbuka puasa orang sekampung seorang diri..


P/S Pakcik yang Anim maksudkan ini berusia dalam 70 tahun....

Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Hebatnya pahala puasa dia..."

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai