Home · About Me · Sitemap ·

Hidup Ini Anugerah

"Syukuri apa yang kita ada...hidup ini satu anugerah"

Carian google

"Bah, naik kereta mana?" soal anak-anak sewaktu kami bersiap-siap untuk keluar ke GIANT Supermarket petang semalam

Kami ni kalau kes berjalan atau keluar membeli barangan kena masukkan agenda solat bersama. Maksud Anim, bila dah masuk waktu Magrhrib, kenalah bergerak ke masjid untuk solat berjemaah.
Soal nak solat di rumah memang tak ada.

Sejak kes pecah kereta kami di masjid tempohari, memanglah fobia sikit. Kalau boleh nak "simpan" aja kereta Encik Suami tu di rumah, dan kami guna kereta Anim...yang lama sikit tu...

Tapi, bila Anim ajukan kebimbangan Anim, dengan selamba Encik Suami membalas
"Syukuri nikmat naik kereta abah ni . Hidup ni anugerah.. Takkanlah kerana sekali cermin kereta kita pecah, kita dah risau nak ke masjid naik kereta yang elok sikit. Abis...nak simpan kat rumah, nak selimutkan kereta abah ni? Bila nak gunakan? Kita dah bayar lebih...dia patut berkhidmat dengan kita, bukan kita jadi hamba dia. Lanyak ajalah" 

"Tawakal ajalah. Allah saja yang boleh tolong kita. Kalau kereta kena pecah lagi..sabar dan redha ajalah. Mana tahu, Allah gantikan dengan kebaikan berganda-ganda"

Alkisah..ada teman yang mencadangkan Anim bergilir bersembahyang dengan Encik Suami untuk mengelakkan kes pecah cermin kereta di masjid terjadi lagi.. Nampaknya tak perlulah Anim kemukakan cadangan itu padanya. Tak pasal-pasal kena "basuh" lagi, huhu....

P/S Tiada satu pun di dunia ini milik kita...semuanya milik Allah SWT.  Kenikmatan, kesenangan dan kemewahan harta benda...boleh diambil bila-bila masa. Jika kita sedar akan hakikat itu..kita akan redha dengan musibah yang menimpa..


Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Hidup Ini Anugerah"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai