Home · About Me · Sitemap ·

Belang Dalam Kenangan

Port yang paling diminati Belang untuk lena. Tolak dia dari sofa ini, dia tetap naik...tak makan saman betul. Letak kat kerusi lain...dia cepat2 turun.

Hari ini masuk hari ke5, tiada lagi Belang dalam hidup kami anak-beranak. Sehari selepas tuan Belang, Nazri (jiran sebelah) memberitahu Belang telah mati....anak-anak masih belum merasakan ketiadaannya. Maklumlah...masing-masing berseronok menikmati holiday di Subang. So, bila pulang ke SP...barulah mereka meluahkan kerinduan terhadap kelibat Belang.

Anim masih ingat suara Belang yang kematian ibu sewaktu kecil dibela Nazri di dalam sangkar. Ibarat anak kecil yang keputusan susu ibu...macam tulah keletah Belang waktu itu. Sayu suaranya mengiau seperti mencari ibunya. 

Bila meningkat "remaja"...Belang semakin rapat dengan family Anim. Dia tetap cool bila "dikerjakan" oleh 2 Abdul. Walaupun ada waktunya...dia diperlakukan seperti baby~ didodoikan dan ditidurkan di dalam bakul pakaian atau "disakat" ~ disepit ekor dan telinganya dengan penyepit baju...Belang tetap rela di situ, tidak berganjak atau lari menyelamatkan diri. Pantang anak-anak duduk di sofa...dia dengan selamba akan naik dan tidur di sebelah mereka.

Belang yang penyibuk

Si jantan mula meningkat dewasa....mulalah Belang mencari betina. Tak sangka hayatnya berakhir kerana itu. Tak taulah sama ada kalah dalam "pertarungan" dengan kucing jantan lain @ kegagalan buah pinggang akibat aktiviti mengawan seperti kata tuannya...(walaupun sudah dihantar ke klinik)...Belang pergi jua akhirnya.

P/S Walaupun sedetik cuma...kenangan menumpang kasih kepada Belang tetap diingatan

Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Belang Dalam Kenangan"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai