Home · About Me · Sitemap ·

Makaroni Sup Daging Kerbau

Balik dari tugas di Alor Setar, Encik Suami bawa balik sekilo daging kerbau . "Bukan senang nak jumpa daging kerbau tau. Beli kat Hutan Kampung ni". Bagi orang Utara, daging kerbau bukanlah pelik sangat berbanding kami ni di Johor (tak ada kerbau!!). Walaupun harganya murah sikit(RM18 sekilo) dari lembu tetapi mana nak jumpa daging kerbau di merata tempat. Payah!!! Kata geng bas sekolah, orang Utara suka guna daging kerbau untuk makan kenduri. (kenduri kahwin).

Setengah kilo daging kerbau itu Anim gunakan untuk Makaroni Sup yang pernah Anim publish resepinya sebelum ini (disini). Kali ini Anim sertakan cara buat sambal kicap stail MIL untuk dimakan bersama makaroni sup.

 Makaroni Sup Daging Kerbau

Sambal Kicap
15 batang cili padi
5 ulas bawang putih 
Cili padi (cabai burung kata org Kedah) digoreng sebentar dgn minyak sederhana. Tutup kuali dengan tudung periuk tau. Kalau tak...meletup2. Jaga2...jangan hangus.

Kalau rajin, tumbuk. Kalau malas, blend. Masuk semua bahan di atas, gula sedikit dan kicap manis. Blend la. Jangan tambah air. Guna kicap kipas Udang...memang kelas!!!! Versi MIL, ditambah air asam jawa dan gula merah menggantikan gula putih. Anim tak masukkan 2 bahan tu.


Ihsan dari Goggle

Teringat heboh2 tentang kekeliruan daging yang diimport dari India beberapa bulan lalu dan menjadi bahan hangat di media massa. Kecoh sangat2 sampai Bonda kat kampung pun pandai komen.
(adik beradik bersusun paku...dulu2 Bonda memang beli daging "kotak" untuk buat rendang atau kari untuk raya..tak mampu beli daging fresh)


P/S  Yang pastinya..susu dari kerbau tu lah merupakan bahan keju Mozarella.



Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Makaroni Sup Daging Kerbau"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai