Home · About Me · Sitemap ·

Corat Coret Kursus Siri 2

Corat coret ketika berkursus 4 hari dalam daerah pulak (selang sehari dari luar daerah)....


1) Kata seorang teman, tempat kami berkursus ni misteri sikit. Sebab tulah sebesar-besar bangunan sekolah, murid tak sampai 200 orang. Tambahnya, kalau berdepan dengan benda pelik jangan cakap apa-apa. mulut diam saja. Nak jadi cerita, kami (100+ peserta) dipecahkan kepada 4 kumpulan dan berada dalam 4 bilik berasingan. 3 group lain mengadu bilik mereka "berbau". Tak tau lah bau apa sebab bilik kami di Tingkat 1 tak de bau apa-apa pun. Heee..macam MISTERI NUSANTARA pulak. Tapi dari segi logik, pada Anim lah...sebelum jumpa jalan masuk sekolah ada tempat pembuangan sampah. Jarak dari situ ke bangunan sekolah, dalam 200m sahaja. Sekali sekala angin bertiup, of course ada bau. Dan fasal murid sikit tu...rasa-rasa sebab sekolah ni terasing dari taman perumahan. Dia duduk sorang2 dia je dalam kawasan paya bakau tu. Waris payah nak mai hantar. Lainlah dalam lingkungan taman perumahan, boleh jalan kaki atau berbasikal.

2) Orang hantar p kursus untuk tingkat kemahiran. Dia pulak jadi kaunselor tak bergaji di sini. Walhal kami ni jumpa  kali pertama...boleh pula cerita kat kita masalah rumahtangga. Amboi...muka kita ni dah peringkat "makcik" agaknya. Banyak makan garamlah tu. Namun mendengar pengalaman salah seorang dari mereka yang mengalami penderitaan fizikal dan mental amat memeranjatkan. Dulu, suka juga baca Di Celah-Celah Kehidupan (kalau tak silap) di Mingguan Malaysia. Tak sangka jumpa "real story". Rasa-rasa kalau Datuk Yusof Haslam tau cerita dia ni dulu...dah boleh buat drama. Penuh aksi mendebarkan. Penuh fly-boxing. Terpandang parut di dahinya kesan melarikan diri dengan motosikal bersama 5 anak-anaknya. Insya-Allah, kalau dapat izin darinya, Anim akan berkongsi cerita dan ketabahannya mengatasi penderitaan mental dan fizikal oleh suaminya selama berbelas tahun.

3) Hari terakhir, group kami didatangi seorang dari  penutur jati daerah kami. (My school tak ada penutur jati ni). Nak cerita fasal komen positif beliau bila melihat hasil bengkel kami selama 4 hari ni. Dia nampak terkejut dengan apa yang kami bentangkan. Antara komennya ialah, "Banyaknya kerja (dokumentasi) yang cikgu kena sediakan...bila masa cikgu nak mengajar?". Terkejut agaknya melihat kami terpaksa prepare banyak dokumen dan evidence untuk mengajar.  Moral of the story : Biarlah cikgu habiskan banyak masa mengajar...bukan habis masa menyediakan sesuatu untuk mengajar!

P/S Kerana semangat dan tanggungjawab...tu lah faktor cikgu lama ni berlapang dada menerima perubahan dalam bidang pendidikan...huhu.

Artikel berkaitan:

6 Komen untuk "Corat Coret Kursus Siri 2"

  1. 2. anugerah untuk org yg makan bnyak garam tu kak..
    3. dulu mak ngan abah suh jd cikgu, beriyer2 kita tak mahu walaupun dalam tak mahu 2x gi intrview..manala nak dapat kalau pergi sbb mak abah suruh kuikuikui..bukan sbb mmg nak jadi cikgu

    BalasPadam
    Balasan
    1. heee...darah tinggi la gamaknya. biasalah, dulu mak ayah suka anak perempuan jadi cikgu..alasannya kerja 1/2 hari dan banyak cootiii...(iyelah tu!)

      Padam
  2. Salam Anim, minggu depan giliran akak plak kursus

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah nak hujung tahun ni...semua nak habiskan bajet, kursus memanjangle..selamat berkursus mak wardah!

      Padam
  3. salam cikgu..rasanya saya tau sekolah tu Kat ner...

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai