Home · About Me · Sitemap ·

Cerita Seorang Penebar Roti Canai


Hujung minggu saja berpeluang menikmati roti canai banjirnya (kuah dal dicurah atas roti canai). Dengan serban yang dililit di kepalanya, wajahnya tampak serius. Nak menegur pun "tak berani". Namun siapa sangka....pagi itu merungkai segala "salah sangka" kami. Dia kuat bersembang rupanya...

Kebetulan kami agak terlewat, pelanggan pun hanya kami saja ber2. Nasib baik roti masih ada. Kesempatan itu kami gunakan untuk berbual-bual kosong. 8 anak-anaknya (masih belajar) dibesarkan dari hasilnya menebar roti canai di gerai tersebut. Bila tersebut soal gerainya yang didirikan di tepi jalan..nada suaranya terus berubah.

"Oooo...depa ( Majlis Perbandaran X) ada mai satu lori nak robohkan gerai saya. Saya lawan" dia memulakan bicara. Tambahnya...inilah hasil pencariannya membesarkan anak-anak selama ini. Macamana dia nak berniaga, nak cari tapak baru. Lagipun tapak gerainya itu dulu diberi kelulusan oleh pihak Majlis sendiri untuk berniaga (berdekatan kawasan perumahan). "Saya kata kat depa...kalau nak robohkan gerai saya ni boleh tapi ada syarat. Syaratnya, hangpa p roboh dulu gerai-gerai haram bangsa lain yang bersepah (ganggu lalu lintas pulak) kat pekan X tu."

"Depa marah betul bila saya kata lagu tu" Menurutnya lagi, ada sorang turun dan bagitau dia, "Hang tau tak sapa saya? Saya ni bekas askar tau". Dia pun apalagi...melawan terus. "Hang kata bekas askar, tapi hang sendiri pun tak pernah lawan komunis kan?" "Saya ni anak bekas tentera yang lawan dengan komunis. Bapak saya ni bekas tentera  yang kepong Shamsiah Fakeh " sambil menyebut nombor tentera bapanya.

Terdiam hamba Allah yang mengaku bekas askar tu. Dia kemudiannya diarahkan untuk menemui "orang atas" di Majlis Perbandaran X. Sewaktu menemui indiividu terbabit beberapa hari kemudian, pegawai tersebut bertanyakan dia "Apahal kecoh-kecoh ni Pakcik?"

Dia memberitahu "Depa datang nak robohkan gerai saya. Saya tengok semua yang turun dari lori tu tak de satu pun muka Yahudi, tak satu pun muka "kapiak" (kafir) tapi takde sorang pun beri salam. Lepas tu depa nak robohkan gerai saya ni padahal Puan lah yang beri kelulusan untuk saya dirikan gerai di situ dulu"

Lepas meneliti dokumen yang disuakan...pegawai terbabit pun berkata  "Baiklah..gerai Pakcik tak akan dirobohkan. Tapi...nampaknya Pakcik akan dikenakan saman"

P/S Sejak hari itu...setiap tahun dia akan berada di pejabat Majlis Perbandaran X.. bukan bayar cukai cam oranglain...tapi bayar SAMAN...

SALAM MERDEKA untuk semua....

Artikel berkaitan:

4 Komen untuk "Cerita Seorang Penebar Roti Canai"

  1. sedih betul baca citer ni... nasib baik la pakcik tu kuat semangat.... titik peluh besarkan 8 anak tu yg terharu....

    BalasPadam
  2. darah pejuang ada pada dia...dulu, bapak lawan komunis, la ni anak juang haknya...di tanahair sendiri..

    BalasPadam
  3. TANAH TANAH CINA SECUBIT HARAM DISENTUH...HAK MELAYU DIRAYU..TAK DIBERI DIUGUT...BUKAN OLEH ORANG LAIN TAPI BANGSA SENDIRI YANG LAPARKAN KUASA DAN LUPA ASAL USUL...TIADA BUDI BICARA..TIADA BUDI BAHASA BILA DIHINA KUASA...INILAH BUMIKU SEKARANG...DULU BERJUANG UNTUK MERDEKA BERSATU BANGSA...KINI BERJUANG UNTUK MERDEKA JUA TAPI DARIPADA BANGSA SENDIRI YANG LUPA SEJARAH NEGARA..YANG MABUK RINGGIT DAN KUASA!
    AKU..HELANG MALAM!

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai