Home · About Me · Sitemap ·

Anak Ke Cucu?



Belum sempat panas punggung berkursus 3 hari di luar daerah, Anim dihantar pula berkursus 4 hari di dalam daerah. Pinau biji mata dibuatnya. Pagi tadi (Sabtu) sudah mula berkursus. SABTU??? Waaa.....moody..

Anim terpandang seseorang yang pernah Anim temui ..kursus di mana ya? Anim lihat dia mengatur langkah perlahan. Rasa-rasa dalam pertemuan sebelum ini, perutnya sudah membesar...tapi takkan tak bersalin lagi . Tergerak untuk menegurnya,  "Eh, kak...belum bersalin lagi ya?". Dia mengerutkan dahi dan bertanya, "Bila kita jumpa ya?"

Bila? Aaaah...bila jumpa dia? "Tahun lepas kalau tak silap, kan?" penuh confident menjawab. "Bukanlah. Tahun lepas dah bersalin. Ini tahun ni pulak," dia tersenyum menjawab.

Allah, malunya Anim. Usia kandungannya dah 9 bulan pun. Nampaknya anak ke 8 nya ini perlu dilahirkan secara pembedahan kerana berkedudukan songsang. Dalam sarat mengandung, dia tetap gagahkan diri menaiki tangga ke Tingkat 1, tempat kami berkursus. Bila ditanya, takde ke cikgu lain yang boleh hadir berkursus, dia menjawab "Tak de orang nak ganti. Cikgu yang satu lagi pun mengandung, masalah dia lagi berat dari kak. Sampai dok hospital" Inilah masalah sekolah kecil. Pusing, pusing dok jumpa orang yang sama juga bila terima arahan berkursus. Bilangan guru sikit....asyik-asyik muka yang sama lah bila berkursus.

Mungkin jika diperhatikan teman-teman lain, Anim ni agak "OVER" melayan kakak ni tadi. Anim tunggu dia turun tangga. Anim tunggu di belakangnya waktu dia naik tangga. Anim ambilkan air minuman waktu kami beratur mengambil lunch. Kalau nak ikutkan....nak saja Anim suruh dia duduk dan Anim ambilkan makanan untuknya. Tapi...itulah, kita rasa kita ni cam OVER ACTING. Kita rasa orang dok perhatikan kita (walhal kita PERASAN lebih).

Sebenarnya...bila memandang "kesukaran"kakak ni, duduk lama (8 am-4.30 pm), naik turun tangga...Anim teringat keadaan emak yang mengandungkan adik bongsu (ke 11) di usia 45 tahun. Sewaktu usia perkahwinan Anim 2 tahun, Anim terima adik baru. Hahaha....dah satu emak, satu ayah...bila ada kesempatan membawanya berjalan-jalan, orang mesti kata itu anak Anim. Dan rasa kasihan itu juga yang automatik lahir waktu memandang kakak yang mengandung anak ke 8nya di usia 46 tahun ini!

Dia sempat berbisik kat Anim, "Kalau ikut kak, dah umur macam ni, kak tak mau dah". Nampaknya, jawapan kak ni sama dengan jawapan emak 19 tahun lalu..."Suami kak nak anak lagi. Dia sukakan budak kecil. ". 

Hebat kakak ni walaupun ada yang memandang kakak ini dengan "pandangan berbeza". Syukurlah, Allah telah mengurniakannya seorang suami yang sanggup menguruskan segala-galanya dari A hingga Z. "Dah lama kak tak masuk dapur. Kerja memasak, basuh semua suami kak buat. Anak-anak pun suami kak urus. Kak bersalin pun suami kak jaga". Suaminya yang telah bersara awal mengasuh dan mengurus anak-anaknya dengan kerelaannya sendiri tanpa dihantar ke rumah pengasuh!Kalau camtu kak...bukan kata 8 orang, lebih dari itu pun tak ada masalah.

Embah...

Sebenarnya, Embah (Nenek) sebelah Encik Suami ni juga dikurniakan Allah seorang suami yang baik, yang menguruskan segala keperluan rumahtangga. Kata Encik Suami , sepanjang tinggal bersama Embah dan Embah Lanang (arwah datuk) , tak pernah dia lihat Embah menoreh getah, angkut air dari perigi mahupun potong kayu untuk memasak. Kerja Embah ialah jaga 14 orang anak-anaknya saja (9 telah meninggal dunia dan sekarang tinggal 5 orang). Kalau tak....takkan terkeluar dari mulut Encik Suami, "Rindu lah dengan roti canai dan kopi yang arwah Embah Lanang buat"...

P/S  Tabik kat wanita bekerjaya yang punya anak ramai....

Artikel berkaitan:

2 Komen untuk "Anak Ke Cucu?"

  1. da jeki Allah kan....tapi mmg bertuah dapat suami camtu kan anim....sama2 bantu mengurus rumah dan ank2....nak beranak byk pun tak rasa terbeban

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betullah...anak ramai pun tak mengapa. Ada yg sama2 bantu..

      Padam

Komen anda amat dihargai