Home · About Me · Sitemap ·

Talaqi


"Hukum belajar ilmu tajwid ni fardhu kifayah. Kalau dalam kawasan akak duduk ni belajar ilmu tajwid ni sudah dilakukan segolongan penduduk, maka gugurlah tanggungjawab kita yang lain. Tapi membaca Quran dengan bertajwid ni fardhu ain atau wajib kepada lelaki dan perempuan mukallaf. Kalau akak, abang baca Al Quran tanpa tajwid serta bacaannya boleh mengubah tafsiran Al-Quran, berdosa"

Itulah kata-kata yang keluar dari seorang ustaz muda lulusan Mesir (pengkhususan Al Quran) yang datang ke rumah sejak awal bulan lalu. Bukan niat nak menunjuk...tujuan hanya berkongsi pengalaman dan cerita. Mudah-mudahan ada yang dapat dikongsi bersama dan timbul keinginan untuk turut sama bertalaqi.

Talaqi bermaksud mempelajari Al Quran terus dari sebutan guru. Guru tersebut mestilah seorang yang pernah mempelajarinya dari guru sebelumnya yang berkesinambungan (sanad) hingga kepada penerima wahyu pertama, Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasalam (yang bertalaqi bersama Malaikat Jibrail)

"2 golongan yang tidak mempelajari ilmu iaitu pertama, orang yang sombong dan kedua, orang yang malu "

Kami ber2 bermula dari Surah Al Fatihah. Buang perasaan malu (Ustaz tu seusia adik Anim)..setiap kali dia hadir dalam tempoh sejam, kami hanya sempat membaca 5 surah pendek (surah lazim). Bacaan dibetulkan satu persatu dengan memerhatikan gerak bibir kami.

Malu juga mengenangkan sejak berguru dengan abah, dengan cikgu sekolah petang (sekolah agama sesi petang di Johor) 30 tahun lalu...tidak ambil inisiatif langsung selepas itu untuk terus berguru. Sombonglah tu...ingat kita dah tahu dan betul semua!! Tu dia, bila disemak bacaan surah/ayat lazim yang sudah dihafal dan sering dibaca dalam solat...yang tebal, dinipiskan, 2 harakat jadi 4 harakat...

Mendengar pengalaman seorang teman yang berguru secara beramai-ramai di masjid. Mula-mula kelas, penuh masjid. Tapi bila diminta seorang demi seorang memperdengarkan bacaan di depan Ustaz, malulah pulak bila salah banyak. Akhirnya bilangan 20 diawalnya sudah berkurangan menjadi 7 orang.

P/S Belajar semula hukum tajwid dengan meminjam buku kelas Al Quran anak-anak...

Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Talaqi"

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai