Home · About Me · Sitemap ·

Mimpi Rasulullah SAW


Dari Abdurrahman bin Samurah ia berkata:
Pada suatu hari keluar Rasulullah Sallalahu Alaihi Wasallam menemui kami di suatu tempat, Baginda berdiri lalu bersabda:

Malam tadi aku bermimpi tentang suatu keajaiban. Dalam mimpiku itu aku melihat seorang lelaki dari golongan umatku yang DIDATANGI MALAIKAT MAUT UNTUK MENCABUT NYAWANYA maka datanglah AMAL KEBAIKAN YANG DILAKUKAN OLEH UMATKU ITU KEPADA IBUNYA menolak Malaikat Maut itu.

Aku melihat seorang dari umatku akan MENDAPAT SEKSAAN KUBUR maka datanglah AMAL KEBAIKAN DARI WUDUK YANG DIKERJAKANNYA menyelamatkannya dari seksaan tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku yang DIKERUMUNI OLEH PARA SYAITAN, maka datanglah AMAL KEBAIKAN DARI ZIKIRNYA, maka larilah syaitan-syaitan itu.

Aku melihat seorang dari umatku yang akan DISEKSA OLEH MALAIKAT AZAB, maka datanglah AMAL KEBAIKAN DARI SOLATNYA, menyelamatkannya dari malaikat azab itu.

Aku melihat seorang dari umatku YANG SEDANG DALAM KEHAUSAN, SETIAP KALI IA MENDEKATI SATU PERIGI MAKA IA DIHALAU DARI PERIGI ITU maka datanglah AMAL PUASA RAMADANNYA lalu memberi ia minum hingga tubuhnya menjadi segar.

Aku melihat seorang dari umatku dan aku melihat para Nabi punya kumpulan masing-masing, SETIAP KALI IA MENDEKATI KUMPULAN ITU, MAKA IA DIHALAU lalu datanglah AMAL KEBAIKAN DARI MANDI JUNUBNYA dan memimpinnya untuk duduk disampingku.


Aku melihat seorang dari umatku YANG DIMUKANYA DALAM KEADAAN GELAP GELITA BEGITU JUGA DI KANAN, DI KIRI, DI BAWAH, DI ATAS SEMUANYA DALAM KEADAAN GELAP, PADA WAKTU ITU IA DALAM KEBINGUNGAN maka datanglah AMAL HAJI DAN UMRAHNYA mengeluarkannya dari kegelapan tersebut. menuju ke tempat yang terang benderang.

Aku melihat seorang dari umatku yang SENTIASA MENJAGA MUKANYA DARI PERCIKAN API NERAKA DAN BARANYA maka datanglah  AMAL SEDEKAHNYA yang menyelamatkannya dari api neraka itu.

Aku melihat seorang dari umatku YANG SANGAT INGIN BERKATA-KATA KEPADA SEMUA ORANG MUKMIN, NAMUN MEREKA ENGGAN BERKATA-KATA DENGANNYA maka datanglah AMAL SILATURRAHIMNYA yang menyelamatkannya hingga akhirnya ia dapat bergaul dengan mesra bersama-sama orang Mukmin lainnya.

Aku melihat seorang dari umatku YANG SEDANG DIDEKATI OLEH MALAIKAT ZABANIAH maka datanglah AMAL MAKRUF NAHI MUNGKAR yang menyelamatkannya dari Malaikat tersebut dan membawanya kepada Malaikat Rahmah.

Aku melihat seorang dari umatku BERJALAN DENGAN LUTUTNYA, ANTARA DIA DENGAN ALLAH ADA HIJAB YANG MENUTUPINYA maka datanglah AMAL AKHLAKNYA YANG BAIK, lalu memegangnya dan membuka hijab tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku yang SEDANG DALAM KEADAAN BINGUNG KERANA BUKU AMALNYA SELALU MENGARAH UNTUK MEMBERIKAN KEPADA SEBELAH KIRINYA maka datanglah RASA TAKUTNYA KEPADA ALLAH lalu menangkap buku itu dan memberikan kepada arah sebelah kanannya.

Aku melihat seorang dari umatku YANG RINGAN TIMBANG AMALNYA maka datanglah ANAKNYA YANG TELAH MENINGGAL DUNIA lalu menjadikan berat timbangan amal kebaikannya.


Aku melihat seorang dari umatku YANG SUDAH BERDIRI DI TEPI NERAKA JAHANAM, lalu datanglah HARAPANNYA KEPADA ALLAH menyelamatkannya dari tempat itu.

Aku melihat seorang dari umatku yang DISERET UNTUK DIMASUKKAN KE DALAM NERAKA maka datanglah TITISAN AIRMATANYA YANG KELUAR KERANA TAKUT KEPADA ALLAH  menyelamatkannya dari neraka.

Aku melihat seorang dari umatku SEDANG BERDIRI DI ATAS TITIAN SIRATUL MUSTAQIM SEDANGKAN PADA WAKTU ITU IA DALAM KEADAAN MENGGIGIL (BERGONCANG) seperti goncangan benda kecil yang ditiup oleh angin yang sangat kuat maka datanglah SANGKAAN BAIKNYA TERHADAP ALLAH lalu menjadikan ia tenang dari goncangan tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku dalam KEADAAN MERANGKAK DI ATAS TITIAN SIRATUL MUSTAKIM BAHKAN SEKALI-KALI IA HAMPIR JATUH KE DALAM NERAKA lalu datanglah AMALAN SOLATNYA menyelamatkan sehingga akhirnya ia berdiri tegak di atas titian Siratul Mustaqim dan dapat berjalan, dengan kedua kakinya dan selamatlah ia.

Aku melihat seorang dari umatku yang SUDAH MENCAPAI PINTU SYURGA AKAN TETAPI SEMUA PINTU-PINTU SYURGA ITU TERTUTUP UNTUKNYA maka datanglah UCAPAN SYAHADATNYA lalu membuka pintu-pintu itu dan memasukkannya ke dalam syurga.
(Hadith shahih)
~Wallahua'lam~

P/S Sumber : Rahmat di sebalik dugaan oleh Kasmuri Selamat M.A

Artikel berkaitan:

2 Komen untuk "Mimpi Rasulullah SAW"

  1. Salam Anim,

    Entri yang amat 'Membantu', Izinkan akak copy nak buat rujukan. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. silalah mamaadib...saya pun ambil dari pembacaan buku..

      Padam

Komen anda amat dihargai