Home · About Me · Sitemap ·

Al-Kisah 2 Muridku

Kopiah yang lebih besar dari kepala depa!

Boleh dikatakan setiap hari waktu rehat, mereka ber2 akan "dihadapkan" kepada guru disiplin. Ada saja kelaku mereka yang tak disenangi...bergaduhlah, bertumbuklah.Walaupun Anim bukan guru kelas mereka (tapi masuk mengajar BI setiap hari) hati tak senang bila memerhatikan hari-hari ada saja denda yang dikenakan guru disiplin . Hm.., depa ni rotan pun dah tak jalan.

A ialah anak tunggal. Ibunya telah berkahwin baru (dalam tahun ini juga). Tak pasti pulak dengan ayah A samada mereka berpisah mati @ hidup. So, bila berkahwin baru, si ibu telah menetap bersama dengan suami barunya di rumah berasingan. (masih dalam Kedah). Si anak tinggal bersama nenek yang sudah tua dan bapa saudaranya. Menurut A, ibunya akan pulang menjengoknya hujung minggu.

Pada pendapat Anim, selama ini dia berada dalam jagaan, perhatian dan manja dengan ibunya. Perpisahan itu menyebabkan dia memberontak dan menjadi nakal. Dia memprotes dengan caranya sendiri.

B pula masih ada kedua ibubapa. Namun begitu ayah B mempunyai "3 cawangan". Keadaan B tidak terurus..pakaian ke sekolah amat menyedihkan, buku tulis tak cukup , alat tulis lagilah. Pendekata pensil, pensil warna, sharpener sering menagih simpati dari rakan-rakan sekelas yang lain. Tau sajalah budak Tahun 1. Sayang dengan barangan mereka...Sekali dua, OKlah lagi. Masuk 3,4 kali...kedekutlah, pensil warna cepat pendeklah..(Tak boleh nak salahkan murid-murid lain)

B ni rasa tertekan. Bila nak menulis, nak buat kerja sekolah barang tak ada...nak pinjam ngan kawan, kawan tak bagi. Tu yang kawan pun ditumbuk. Kadang2 bila barang hilang..dituduh kawan pula mencuri (dah dia selalu pinjam). Cikgu pun tak larat nak bagi alat tulis free. Sekali sekala orait lagi 

Minggu lalu Anim meminta mereka membawa songkok@kopiah ke sekolah. Kedua-dua mereka menggeleng-gelengkan kepala.  Masya Allah...songkok@kopiah tak ada? Abih raya hang pakai apa?

Si B kata, raya tak pakai songkok, si A pula kata pakai kopiah Pak Su. Terkedu kita dibuatnya. Ya Allah...setelah 2 tahun berada di SKS, baru tau ada murid tak ada songkok@kopiah.

Tak pe..tak pe..punggah di rumah kot2 ada baki kopiah masa p umrah 6 bulan lalu. Keesokan hari, sewaktu masuk ke kelas, Anim pakaikan ke kepala mereka.

"Orang pakai kopiah@songkok ni..selalunya berkelakuan baik tau. Dia rajin solat, tak usik kawan, cikgu-cikgu pun suka".

Mereka akan meninggalkan kopiah itu bila kelas Anim berakhir. Begitulah sejak minggu lalu.
Bila tahu waktu Anim masuk ke kelas, mereka akan mengambil kopiah yang Anim simpan di satu tempat dan menyarungkannya....dan menanggalkannya waktu Anim keluar kelas.

Setiap kali masuk, Anim akan memanggil mereka "Haji A, Haji B', "Tok Imam", "Tok Bilal"..dan selalunya mereka akan tersenyum malu.

Dan...kesannya...sudah lama tak nampak muka mereka ber2 di bilik guru...mengadap guru disiplin!

P/S Ramai pulak murid-murid kelas depa memakai songkok ke sekolah sejak dua menjak ni. Bila ditanya, "Kenapa pakai songkok? Madam tak suruh pun?". Jawapan mereka, "Nak jadi budak baik".


Artikel berkaitan:

4 Komen untuk "Al-Kisah 2 Muridku"

  1. kami tabik habis idea anim ni.... beginilah kretiviti yang perlu ada pada setiap cikgu sekolah... kami suka baca cerita ni....

    BalasPadam
  2. Salam Anim.

    Bijak Anim menguruskan depa berdua ni....anak anak ni, kalau depa tak dapat perhatian sepenuhnya dari mak pak ,inilah jadinya...kalau tak penyengap mesti nakai punya...

    BalasPadam
  3. kazman@rotan tak membantu..kena ikhtiar cara lain. anak kecil ni mudah dilentur kalau kena gayanya

    BalasPadam
  4. kak ros@murid bermasalah selalu datang dari keluarga bermasalah. betul tu..mereka nakkan perhatian sebenarnya.mendidik itu lebih berkesan dari mengajar...

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai