Home · About Me · Sitemap ·

Jejak Musafir Hari Ke4 ~Labaikallahumalabaik...

Kata orang..kalau nak membeli belah, elok di Madinah. Barangan lebih murah. Peniaga lebih mesra. Memang mesra lah Pak Arab tu...pantang tau kita orang Malaysia..amboi dipuji-pujinya, Encik Suami dipeluk dan dicium dek Pak Arab. Orang Malaysia kuat shopping kot..tu Pak Arab suka orang Malaysia mai kedai dia.

Kat Madinah, "gila shopping" Anim tak menjadi. Tak taulah...tak ada "perasaan" nak shopping. Ada tak ada, beli jubah untuk anak, oleh-ole untuk kawan2 dan adik-beradik..Agaknya terlepas cakap kot. Sebelum pergi, Anim diusik oleh rakan sekerja, Faizah. "Kak Anim, puas shoppinglah nanti pergi sana. Kak Anim kan suka shopping"

Anim jawab, "Tak kot. Kak pergi ni..takde teringat nak shopping .Tak rasa nak beli apa la." Haaaaa...tu lah. Terus tak ada "perasaan" tengok barangan yang dijual...baru tau!!...

Selepas 4 hari berada di Madinah, beribadat di Masjid Nabawi dan menziarahi Rasulullah s.a.w, tibalah masanya jemaah umrah berangkat ke Mekah. Bererti...akan bermulalah ibadat umrah.

Selepas mandi sunat ihram dan bersedia dengan pakaian ihram , jam 2.30 petang kami bertolak ke Mekah. Kami akan berniat umrah apabila tiba di Miqat Bi'r Ali. Jemaah seramai 80 orang (40 lagi jemaah penerbangan 5hb) dibahagikan kepada 2 bas.

Kalau di Madinah kami semua ditempatkan di satu hotel, kali ini kami ditempatkan di hotel berasingan. Sepatutnya Anim dan Encik Suami ditempatkan di Abeer Garden (ikut surat asal) alih-alih diberitahu kami ber2 dipindahkan ke Hijjaz Palace. Ikutlah...sebagai jemaah yang pertama kali ke tanah suci..kami tak membantah. Mana-manalah, janji ada tempat tidur!!

Bir Aliy (Zulhulaifah) ialah kawasan miqat (tempat dan masa untuk berniat ihram) bagi jemaah yang memasuki Mekah dari Madinah. Di sini ada sebuah masjid yang dibina untuk kemudahan jemaah umrah. Kedudukannya dari kota Madinah lebih kurang 10km. Kedudukannya dari Kota Mekah ialah lebihkurang 350km.

Perjalanan ke Mekah mengambil masa 4 jam. Sepanjang perjalanan, para jemaah diajak bertalbiah oleh mutawwif. Airmata tak tertahan-tahan lagi...Ya Allah..Kau terimalah amal ibadatku..Kau terimalah pengampunan dosaku...Kau dengar dan maqbulkanlah permintaan hambaMu ini....

P/S Tak dapat digambarkan ketenangan yang diperolehi bila dapat mengosongkan hati dari urusan dunia di sini...Allahuakbar!!

Artikel berkaitan:

Belum ada komen untuk "Jejak Musafir Hari Ke4 ~Labaikallahumalabaik..."

Catat Ulasan

Komen anda amat dihargai