Home · About Me · Sitemap ·

Jejak Musafir Hari Ke15~Selamat Tinggal Baitullah..

Jemaah yang akan pulang hari ini dikehendaki meletakkan beg di luar bilik masing-masing jam 9 pagi untuk dibawa turun ke lobi oleh pihak hotel. Tawaf wada' jam 1.00 tengahari. Bas akan bertolak ke Jeddah jam 2.30 petang. 2 beg besar kami (diikat dan dikunci) awal-awal kami letakkan diluar pintu bilik. Rasa dah tak ada apa lagi nak sumbat dalam beg itu. Kami hanya membawa 2 hand luggage berisi kurma dan buku-buku yang dibeli di sini serta beg sandang pemberian Andalusia sahaja.

Datang awal ke Masjidil Haram. Mencari tempat bersolat di laluan Gate 1, King Abd Aziz kerana selepas Zuhor nak buat tawaf wada'. Kalau bersolat di laluan masuk Gate 1, senang nak turun tawaf. Tak perlulah berasak-asak sangat dengan jemaah yang nak keluar masjid selepas solat. Kita pulak kesuntukan masa. Kebetulan hari ini hari Khamis. Cuti hujung minggu di Arab Saudi. Bilangan jemaah ketara ramainya.

Encik Suami meminta Anim melakukan tawaf wada' seorang diri seandainya kami tidak bertemu di Dataran Kaabah selesai solat. Kami tak punya banyak masa. Seterusnya kami berjanji akan menunggu di Jam Besar di luar Masjidil Haram .

Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya:
" Tiada seorang pun boleh meninggalkan Baitullahil-Haram melainkan akhir tempohnya di Baitullah dengan selepas tawaf wada'
 
Selepas solat Zuhor, Anim menunaikan solat Taubat. Kemudian mohon dipermudahkan pelaksanaan tawaf wada' Anim ini. 'Robbi yassir wala tul asir..waa tammim bil khoir".. Anim cekalkan hati memulakan langkah sendirian. Kelibat Encik Suami tak kelihatan. A L L AH ADA BERSAMAKU. Alhamdulillah...segala-galanya berjalan lancar. Cuaca begitu panas sekali hari ini. Nak buka mata pun tak boleh...terik!Walaupun jemaah ramai dan langkah menjadi pendek dan perlahan...Anim dapat mencelah di kawasan-kawasan lapang dan menyelesaikan tawaf wada' 7 keliling tak sampai sejam.

 Anim terus melakukan solat sunat tawaf dan berdoa di situ.
 "Ya Allah...berikanlah aku rezeki untuk datang ke sini lagi. Jangan jadikan ziarahku ke rumahMu ini buat yang terakhir.".

Airmata tidak tertahan lagi. Dengan sayu, Anim menoleh Kaabah buat kali terakhir dan menuju ke tempat air zamzam. Masya Allah..Encik Suami pun ada di situ.. nak minum air zamzam juga.Kami kemudiannya bergerak perlahan-lahan meninggalkan Masjidil Haram dengan harapan untuk kembali semula ke Masjidil Haram satu masa nanti.

Kenangan bersama rakan jemaah 4 beradik dari Selangor (gambar diambil sehari sebelum pulang)

Selesai tawaf wada', kami terus naik ke bilik, qado' hajat, mengambil beg dan turun ke bawah. Bas telah menanti jemaah di bawah. Tidak boleh berlengah-lengah lagi, tak boleh shopping lagi...tak boleh sedeqah...tak boleh bergambar...
Jam 3....bas mula bergerak perlahan-lahan meninggalkan kota Mekah al-Mukarramah menuju Jeddah. Tiada apa yang diharapkan lagi hanyalah semoga Allah SWT menerima amalan umrah Anim, Encik Suami dan semua rakan jemaah.

P/S Amin ya rabbal A'lamin

Artikel berkaitan:

3 Komen untuk "Jejak Musafir Hari Ke15~Selamat Tinggal Baitullah.."

  1. kak Anim,
    sepanjang coretan musafir kak anim ke Makkah, telah mengalirkan airmata sy....3-4 hari baca en3 kak anim maka selama itulah sy nangis sayu....silent reader - soffy

    BalasPadam
  2. tq kerana sudi mengikuti jejak musafir kak anim yg dpt dishare bersama readers.

    BalasPadam
  3. Salam. Baru berkesempatan Baca. Tahniah! lnsyaAllah akan Ke Sana juga.

    BalasPadam

Komen anda amat dihargai